WYDANIE ONLINE

Przepisy ustawy z 29 stycznia 2004 r. - Prawo zamówień publicznych (dalej: ustawa Pzp) dają zamawiającemu możliwość ustanowienia w dokumentacji postępowania przesłanki wykluczenia wykonawcy z uwagi na zaległości w opłacaniu podatków, opłat i składek. Przepis art. 24 ust. 5 pkt 8 ustawy Pzp wskazuje, że z postępowania o udzielenie zamówienia zamawiający może wykluczyć wykonawcę, który naruszył obowiązki dotyczące płatności podatków, opłat lub składek na ubezpieczenia społeczne lub zdrowotne, co zamawiający jest w stanie wykazać za pomocą stosownych środków dowodowych, z wyjątkiem przypadku, o którym mowa w art. 24 ust. 1 pkt 15 ustawy Pzp, chyba że wykonawca dokonał płatności należnych podatków, opłat lub składek na ubezpieczenia społeczne lub zdrowotne wraz z odsetkami lub grzywnami lub zawarł wiążące porozumienie w sprawie spłaty tych należności.

czytaj więcej »

ProblemCzy w postępowaniu powyżej progów (przetarg nieograniczony) zamawiający musi żądać dokumentów na obligatoryjne przesłanki wykluczenia, czy wystarczy oświadczenie JEDZ?

czytaj więcej »

Generalną zasadą przepisów Prawa zamówień publicznych jest brak możliwości dokonywania zmian w treści złożonej oferty po upływie terminu wyznaczonego do składania ofert. Jednakże i od tej zasady istnieją wyjątki, a dotyczą one omyłek pisarskich oraz rachunkowych. Ustawodawca przewidział, że przy ich zaistnieniu zamawiający ma obowiązek do ingerencji w treść oferty - jest on zobowiązany do poprawiania owych nieścisłości. Ważne jest, aby dokonane poprawki nie powodowały istotnych zmian w merytorycznej treści samej oferty.

czytaj więcej »

ProblemW postępowaniu prowadzonym w procedurze unijnej wpłynęła oferta, której zamawiający nie był w stanie odczytać, z przyczyn nieleżących po jego stronie (plik, który został przesłany za pośrednictwem ePUAP, nie był poprawnie sporządzony przez wykonawcę). W konsekwencji zamawiający uznał, że oferta nie została złożona. W tymże postępowaniu wpłynęła jeszcze jedna oferta, która została złożona poprawnie. Czy w przypadku wyboru tej oferty jako najkorzystniejszej wymagane jest zachowanie 10- dniowego terminu od dnia przekazania tej informacji wykonawcy, który złożył tę ofertę, do zawarcia umowy, czy też należy przyjąć, że skoro de facto złożono jedną ofertę, to zamawiający jest uprawniony do zastosowania art. 94 ust. 2 pkt 1 lit. a?

czytaj więcej »

ProblemSpółka ogłosiła przetarg na roboty budowlane. Zamówienie dotyczy programu z dofinansowaniem ze środków Unii Europejskiej. Wartość przedmiotu zamówienia wynosi 3.000.000,00 zł netto. Jesteśmy na etapie wyboru oferty. Czy możemy zawrzeć umowę z wybranym wykonawcą, jeśli nie mamy jeszcze decyzji o przyznaniu dofinansowania (orientacyjny termin na rozstrzygnięcie wypada na lipiec 2020 roku).

czytaj więcej »

ProblemPrzetarg nieograniczony powyżej progów, kwota przeznaczona na realizację zamówienia wynosi 1 mln zł. Wpływa oferta od wykonawcy zagranicznego, kwota z oferty 990.000,00 zł, przy czym wykonawca wskazuje, iż wybór oferty będzie prowadzić do powstania u zamawiającego obowiązku podatkowego dla wszystkich pozycji przedmiotu zamówienia, w związku z art. 28b ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług. Całkowita wartość bez kwoty podatku wynosi 990.000 zł. Zamawiający nie może zwiększyć kwoty przeznaczonej do całkowitej wartości brutto oferty wykonawcy (cena z oferty + VAT), czy może zatem unieważnić postępowanie na podstawie art. 93 ust. 1 pkt 4 ustawy Pzp?

czytaj więcej »

var OneSignal = window.OneSignal || []; OneSignal.push(function() { OneSignal.init({ appId: "b6f0e697-2d0e-41fd-aa3b-ffa51a992cab", }); });