WYDANIE ONLINE

Wykonawcy zamówienia publicznego nie wolno obciążać kosztami wykonania dodatkowych prac, niewymienionych w umowie ani dokumentacji technicznej zamówienia, jeżeli z tej umowy lub dokumentacji nie wynikało, że muszą one być zrealizowane. Sprawdź, jak swoje stanowisko uzasadnił Sąd Najwyższy.

czytaj więcej »

Stosownie do art. 26 ust. 3 ustawy Pzp zamawiający wzywa wykonawców, którzy w określonym terminie nie złożyli wymaganych przez zamawiającego oświadczeń lub dokumentów lub którzy złożyli wymagane przez zamawiającego oświadczenia i dokumenty zawierające błędy, do ich uzupełnienia bądź poprawienia w wyznaczonym terminie. Obowiązek ten dotyczy wszystkich dokumentów wskazanych w art. 25 ust. 1 ustawy Pzp, tj. oświadczeń lub dokumentów niezbędnych do przeprowadzenia postępowania, potwierdzających spełnianie warunków udziału w postępowaniu. Instytucja ta odnosi się zarówno do dokumentów potwierdzających spełnianie tzw. warunków „pozytywnych”, jak i tych dowodzących niespełniania warunków „negatywnych”.

czytaj więcej »

ProblemGmina prowadziła postępowanie na roboty budowlane w trybie przetargu nieograniczonego w procedurze krajowej, tj. w wartości poniżej progów art. 11 pkt 8. Zamawiający w SIWZ określił dokumenty, które wykonawca powinien dostarczyć na wezwanie zamawiającego w celu oceny zgodnie z art. 24aa, takie jak: wykaz zrealizowanych zamówień, wykaz osób, dokument potwierdzający ubezpieczenie OC, wyciąg z KRS, zaświadczenia ZUS, urzędu skarbowego i KRK. W wezwaniu skierowanym do wykonawcy, którego oferta została najwyżej oceniona, zamawiający wymienił dokumenty, jakie wykonawca ma obowiązek przedłożyć w celu oceny spełniania warunków udziału w postępowaniu. Zamawiający zdecydował nie żądać zaświadczeń ZUS i US, a także KRK. Po otrzymaniu żądanych dokumentów ofertę uznano za najkorzystniejszą. Czy zamawiający miał obowiązek żądać wszystkich wymienionych w SIWZ dokumentów?

czytaj więcej »

ProblemJako zamawiający prowadzimy postępowanie o udzielenie zamówienia publicznego na dostawy elementów konstrukcji wyciągów szybowych, którego wartość przekracza kwoty określone w przepisach wydanych na podstawie art. 11 ust. 8 ustawy Pzp. Obecny etap postępowania to opublikowane ogłoszenie o zamówieniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej i składanie ofert przez wykonawców, gdzie termin składania ofert wyznaczono na godzinę 09:00 w dniu 24.02.2020 r. Zaszła jednak konieczność zmodyfikowania SIWZ ze względu na wymóg wprowadzenia istotnych zmian w SIWZ. Moje pytanie jest następujące: jeżeli wyślemy sprostowane ogłoszenie o zamówieniu do Dziennika Urzędowego Unii Europejskiej w dniu 21.02.2020 r., które w swej treści będzie wprowadzało m.in. zmiany terminu składania ofert na dzień 09.03.2020 r. i jednocześnie w dniu 21.02.2020 r. zamieścimy na platformie elektronicznej zamawiającego i stronie zamawiającego zmodyfikowany SIWZ mówiący m.in. o zmianie terminu składania ofert na dzień 09.03.2020 r., a Urząd Publikacji w dniu 24.02.2020 r. o godz. 09:00 prześle zamawiającemu informację o odmowie publikacji sprostowania ogłoszenia o zamówieniu, to czy wówczas takie postępowanie jest nieważne? Co w przypadku, gdy mimo przesłania odmowy publikacji ogłoszenia o zamówieniu w dniu 24.02.2020 r. o godz. 09:00 przez Urząd Publikacji zamawiający szybko poprawi ogłoszenie i wyśle je do Dziennika Urzędowego Unii Europejskiej w dniu 24.02.2020 r. i po kilku dniach przyjdzie informacja z Urzędu Publikacji, że to drugie ogłoszenie zostało opublikowane, to czy postępowanie będzie ważne? Proszę mi powiedzieć czy nawet gdyby zamawiający wysłał sprostowanie ogłoszenia o zamówieniu w dniu 25.02.2020 r. (które nie spotka się z odmową, tak jak to sprostowanie, które zostało wysłane w dniu 21.022020 r.), to czy postępowanie takie będzie ważne? Proszę o jakąś poradę w tym zakresie, ponieważ chcemy wysłać sprostowanie ogłoszenia do Dz. Urz. UE, a niestety mamy obawy, że możemy spotkać się z odmową publikacji tego ogłoszenia. Może lepszym rozwiązaniem byłoby najpierw przesunąć termin składania ofert na jakiś odległy okres, a dopiero potem dokonywać prostowania ogłoszenia, które jest obarczone ryzykiem otrzymania odmowy publikacji przez Urząd Publikacji, żeby potem mieć czas na ewentualne wysłanie skorygowanego sprostowania ogłoszenia, które już nie spotka się z odmową?

czytaj więcej »

ProblemPrzygotowujemy się do wszczęcia postępowania w formule „zaprojektuj wybuduj” - czy określając jako jedno z kryteriów oceny ofert - doświadczenie dodatkowe projektanta - warunkiem udziału w postępowaniu jest, aby wykonawca dysponował do realizacji zamówienia projektantem, który wykonał minimum jedną dokumentację - a chcemy punktować tych, którzy dysponują projektantami o większym doświadczeniu w tym zakresie - czy w tej sytuacji możemy żądać, aby wraz z ofertą i oświadczeniem nt.  wykonanych przez projektanta dokumentacji również załączone zostały dokumenty potwierdzające ich należyte wykonanie i czy taki zapis byłby poprawny? Celem uzyskania punktów w kryterium doświadczenie zawodowe projektanta w ofercie należy: • wpisać imię i nazwisko projektanta branży gazowej, • podać informację nt. wykonanych przez wskazanego projektanta dokumentacji projektowych, obejmujących budowę instalacji gazu LPG w okresie ostatnich 5 lat, • załączyć dokumenty potwierdzające wykonanie przez projektanta wykazanych dokumentacji projektowych (referencje, opinie, zaświadczenia złożone w oryginale lub kopii poświadczonej z oryginałem). Zamawiający zastrzega, że brak którejkolwiek z tych trzech informacji skutkować będzie przyznaniem 0 punktów w przedmiotowym kryterium. UWAGA! Dokumenty potwierdzające doświadczenie projektanta, które wykonawca składa wraz z ofertą celem uzyskania punktów w kryterium „jakość - doświadczenie projektanta”, nie są dokumentami podlegającymi uzupełnieniu.

czytaj więcej »

var OneSignal = window.OneSignal || []; OneSignal.push(function() { OneSignal.init({ appId: "b6f0e697-2d0e-41fd-aa3b-ffa51a992cab", }); });