Złożenie podobnych ofert nie może być automatycznie uznane za zmowę przetargową
Zakazane są porozumienia, których celem lub skutkiem jest wyeliminowanie, ograniczenie lub naruszenie w inny sposób konkurencji na rynku. Zmowa przetargowa może polegać na uzgadnianiu przez przedsiębiorców przystępujących do przetargu warunków składanych ofert. Jednak wykonawcy, którzy złożyli podobne oferty, nie mogą być automatycznie traktowani jako naruszający zakaz nieuczciwej konkurencji.
Zamawiający może wykluczyć wykonawcę, z którym rozwiązał umowę zawartą poza procedurą udzielania zamówień publicznych
Sąd Okręgowy w Warszawie orzekł, że wykluczenie wykonawcy z postępowania, o którym mowa w art. 24 ust. 1 pkt 1a ustawy Prawo zamówień publicznych (dalej: ustawa Pzp), może dotyczy również przypadków, gdy umowa między zamawiającym a wykonawcą nie została zawarta w trybie procedury udzielania zamówień publicznych.
Wykonawca walczący o zamówienie musi spełnić warunek określony w specyfikacji
Nie zostanie spełniony warunek udziału dotyczący wiedzy i doświadczenia, jeśli wykonawca wykaże wykonanie 70% obiektu sportowego. Szczególnie w sytuacji, gdy zamawiający w specyfikacji istotnych warunków zamówienia wymagał wybudowania całego obiektu sportowego.
Wykonawca powinien udowodnić że cena ofertowa nie jest rażąco niska
W interesie wykonawcy jest złożenie wyczerpujących wyjaśnień i załączenie stosownych dowodów wykazujących, że zaoferowana cena oferty, mimo zazwyczaj niskiej jej kwoty w stosunku do wartości porównawczych (przedmiot zamówienia, ceny pozostałych ofert, ceny rynkowe), nie jest rażąco niska. Złożenie wyjaśnień nie rozpraszających wątpliwości zamawiającego jest zrównane w skutkach z brakiem wyjaśnień w ogóle.
Wsparcie podmiotu trzeciego dla niedoświadczonego wykonawcy musi dotyczyć realizacji zamówienia
Podmioty trzecie mogą wesprzeć wykonawcę, który nie ma doświadczenia i wiedzy niezbędnej do wykonania zamówienia. Jednak pomoc ta nie może polegać tylko na udostępnieniu wiedzy i doświadczenia w celu spełnienia warunku udziału w postępowaniu poprzez udostępnienie referencji. Wsparcie niedoświadczonego i nieposiadającego wiedzy wykonawcy musi również występować na etapie wykonania zadania.
Produkt równoważny nie może być taki sam jak produkt referencyjny
Podanie w specyfikacji istotnych warunków zamówienia określenia „lub równoważny” bez wskazania, co pod tym pojęciem zamawiający rozumie, nie czyni zadość przepisom ustawy Prawo zamówień publicznych. Dopuszczenie produktów równoważnych nie może być bowiem iluzoryczne, lecz powinno umożliwić oferentom złożenie produktów zbliżonych do produktu referencyjnego.
Osobie odpowiadającej za nieformalne porozumienie grożą trzy lata więzienia
Zmowa przetargowa, która jest niedozwoloną praktyką ustalania warunków składanych ofert, może mieć miejsce nie tylko pomiędzy wykonawcami. Dochodzi do niej także na płaszczyźnie zamawiający – oferent.
Krajowa Izba Odwoławcza radzi, w jaki sposób zamawiający mogą określać i oceniać warunki udziału w postępowaniu
Wykonawca ubiegający się o udzielenie zamówienia publicznego jest zobowiązany – pod rygorem wykluczenia go z postępowania – spełnić wszystkie warunki, jakich zażądał od zamawiający. Przepis art. 44 ustawy Prawo zamówień publicznych (dalej: ustawa Pzp) ustanawia wprost obowiązek złożenia oświadczenia o spełnieniu warunków udziału w postępowaniu w każdym przypadku i niezależnie od wartości zamówienia. Co więcej, dokument ten powinien być złożony przez wykonawcę nawet bez wezwania zamawiającego.