Zmiana definicji ceny obowiązuję również w przetargach

Cena jako wartość wyrażona w jednostkach pieniężnych, którą kupujący jest obowiązany zapłacić przedsiębiorcy za towar lub usługę. Definicja ta wynika z podpisanej przez Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej ustawy z 9 maja 2014 r. o informowaniu o cenach towarów i usług, która w art. 19 zmienia ustawę Prawo zamówień publicznych.

Przetargi odbywają się, co do zasady, w warunkach konkurencji

Zamawiający w celu uzyskania potrzebnych zakupów stosują coraz więcej konkurencyjnych procedur oraz aukcji elektronicznych generujących wymierne oszczędności. Średni czas trwania procedury na zamówienie o niedużej wartości to niewiele ponad miesiąc – wynika z analiz Urzędu Zamówień Publicznych.

Przedstawiciel oddziału zagranicznego przedsiębiorcy nie musi dysponować specjalnym pełnomocnictwem do działania w imieniu przedsiębiorcy

Pełnomocnik oddziału zagranicznego podmiotu może działać tylko w imieniu tego podmiotu a nie własnym. Oddział nie jest bowiem odrębnym od przedsiębiorcy bytem prawnym. Nie może w związku z tym składać oświadczeń woli, które nie byłyby zarazem czynnościami wykonawcy. 

Korupcja w polskich urzędach „psuje” rynek zamówień publicznych

Większość polskich przedsiębiorców twierdzi, że łapówka jest najłatwiejszym sposobem zdobywania zamówień publicznych. Takie wnioski można było wysnuć z danych przedstawionych na zorganizowanej przez Polską Izbę Informatyki i Telekomunikacji konferencji „Zapobieganie korupcji”.

Jednostka zamawiająca musi przewidzieć konieczność udzielenia zamówienia uzupełniającego 

Zamówienie uzupełniające pozwala „dokupić” świadczenia, które rodzajowo odpowiadają zamówieniu podstawowemu. Ze względu na różnego rodzaju okoliczności, np. organizacyjne czy finansowe, nie udziela się ich w zamówieniu podstawowym. Jednak uprzedza się o nich wykonawców w ogłoszeniu o zamówieniu.

Badanie rażąco niskiej ceny musi się odbywać w odniesieniu do nabywanych zakupów

Oferowana cena powinna dotyczyć konkretnego zamówienia, o które ubiega się wykonawca. Oferent nie może powoływać się na hipotetyczny zysk z przyszłych transakcji niezwiązanych z realizacją umowy na zamówienie i uzasadniać tym szczególnie niskiego poziomu zaproponowanego wynagrodzenia. Takie wnioski płyną z analizy przypadku z kontroli przeprowadzonej przez Prezesa UZP (sygn. KND/32/13).

Zamawiający powinien sprawdzić, czy wykonawca podjął działania w celu zachowania tajemnicy przedsiębiorstwa

Teza Nawet znane i dostępne powszechnie na rynku urządzenie może być zastosowane do rozwiązania nowatorskiego. W tej sytuacji ocena prawidłowości zastrzeżenia tajemnicy przedsiębiorstwa powinna uwzględniać zaistniały w danej sprawie stan faktyczny i wyjaśnienia wykonawcy dokonującego zastrzeżenia tajemnicy.  Wyrok Krajowej Izby Odwoławczej z 21 maja 2014 r.; sygn. akt KIO 920/14