81

Zamawiający nie może wymagać, aby wykonawcy skalkulowali roboty dodatkowe już na etapie składnia ofert

Teza Wystąpienie konieczności wykonania robót dodatkowych jest okolicznością nieprzewidywalną. Nieuprawnione byłoby zatem udzielenie zamówienia na podstawie art. 67 ust. 1 pkt 5 ustawy Pzp w sytuacji wystąpienia okoliczności, które w przypadku starannej i rozsądnej oceny sytuacji można było przewidzieć. Dlatego z uwagi na charakter robót dodatkowych ryzyko ich wystąpienia jest trudne do skalkulowania przez wykonawcę na etapie składania ofert. Wyrok Krajowej Izby Odwoławczej z 18 sierpnia 2014 r.; sygn. akt KIO 1581/14

Trzydniowy termin na przystąpienie do postępowania odwoławczego nie obejmuje dni wolnych

Teza Kompetencje Krajowej Izby Odwoławczej do umorzenia postępowania odwoławczego w razie uwzględnienia przez zamawiającego całości zarzutów odwołania zależą od stwierdzenia, że do postępowania odwoławczego po stronie zamawiającego nie przystąpił w terminie żaden wykonawca.Wyrok Sadu Okręgowego we Wrocławiu z 10 lipca 2014 r.; sygn. akt X Ga 240/14

80

Zamawiający nie musi formułować siwz w taki sposób, aby umożliwić wszystkim wykonawcom funkcjonującym na rynku złożenie oferty

Teza W sytuacji, gdy potrzeby zamawiającego są obiektywnie uzasadnione, jest on uprawniony do wprowadzenia wymogów, które zawężają krąg potencjalnych wykonawców. Zawężenie to nie może mieć na celu preferowania określonego wykonawcy, ale uzyskanie produktu jak najbardziej odpowiadającego potrzebom zamawiającego. Wyrok Krajowej Izby Odwoławczej z 24 lipca 2014 r.; sygn. akt KIO 1429/14

Rażąco niską ceną w pozacenowe kryteria oceny – czyli co nowego po zmianie ustawy Prawo zamówień publicznych?

Uchwalona 29 sierpnia 2014 r. nowelizacja ustawy – Prawo zamówień publicznych z pewnością szybko wyrwie zamawiających i wykonawców z wakacyjnego letargu. Jest bowiem nowelizacją ciekawą, ale to wcale nie oznacza, że pozytywnie wpłynie na rynek zamówień publicznych.

Przeprowadzenie testu systemu informatycznego może być uznane za dostarczenie próbki oferowanego produktu

Teza Żądanie zamawiającego przedstawienia próbki na etapie składania ofert jest elementem potwierdzenia przez oferenta umiejętności wykonania zamówienia. Przeprowadzenie testów systemu informatycznego, w charakterze próbki jest usprawiedliwione z tego powodu, że w wielu postępowaniach nie wykonuje się tego typu zamówień zgodnie z postanowieniami specyfikacji. Wyrok Krajowej Izby Odwoławczej z 23 lipca 2014 r.; sygn. akt KIO 1395/14

79

Zamawiający powinien sprawdzić, czy cena jednostkowa nie jest rażąco niska

Jeżeli wynagrodzenie wykonawcy ma charakter kosztorysowy i jest ustalane na podstawie cen wyszczególnionych w formularzu ofertowym oraz ilości rzeczywiście wykonanych robót, to ceny jednostkowe będą podstawą skalkulowania rzeczywistego wynagrodzenia wykonawcy. A zatem kwoty te mają cechy samodzielnych cen za wykonanie poszczególnych pozycji składających się na zamówienie. W takiej sytuacji poszczególne kwoty powinny być rozpatrywane w kategorii rażąco niskiej ceny w odniesieniu do danej pozycji z formularza ofertowego. Takie wnioski płyną z kontroli prezesa Urzędu Zamówień Publicznych w zakresie naruszenia art. 90 ust. 1 oraz art. 89 ust. 1 pkt 3 ustawy Pzp.

Udział podmiotu udostępniającego zasób wiedzy i doświadczenia jest konieczny przy realizacji zamówienia publicznego

Teza W sytuacji gdy podmiot trzeci udostępnia zasoby nierozerwalnie z nim związane, jego zobowiązanie powinno wyraźnie wskazywać na zakres i charakter uczestnictwa w realizacji samego przedmiotu zamówienia. Uczestnictwo to może przybrać dowolną dozwoloną prawem postać, np.: podwykonawstwa, doradztwa, konsultacji czy nadzoru. W sytuacji gdy przedmiotem udostępnienia są zasoby wiedzy i doświadczenia, niewątpliwie konieczny jest osobisty udział podmiotu udostępniającego w realizacji zamówienia. Wyrok Krajowej Izby Odwoławczej z 10 lipca 2014 r.; sygn. akt KIO 1267/14

Przypuszczenia odwołującego o wpływie zdarzeń zaistniałych w czasie aukcji na jej wynik nie mogą być podstawą uwzględnienia odwołania

Teza Nie jest obowiązkiem zamawiającego umożliwienie wszystkim uczestnikom aukcji elektronicznej realizacji zakładanej strategii udziału w aukcji ani takie prowadzenie aukcji, by w jej toku wykonawcy mogli kontaktować się z podwykonawcami oraz dostawcami sprzętu. Te kwestie leżą w wyłącznej domenie wykonawcy, który w sposób należyty powinien przygotować się do udziału w aukcji.  Wyrok Krajowej Izby Odwoławczej z 22 lipca 2014 r.; sygn. akt KIO 1383/14

78

Wykonawca musi potwierdzić ubezpieczenie od odpowiedzialności cywilnej w dniu składania ofert

Teza Polisa OC składana w ramach wykazania spełniania warunku nie służy do zabezpieczenia realizacji zamówienia. Takie ubezpieczenie może być żądane przy zawarciu umowy jako dodatkowy sposób zabezpieczenia realizacji zamówienia poza ustawowo przewidzianym zabezpieczeniem wykonania umowy. Natomiast potwierdzenie wymaganego ubezpieczenia od odpowiedzialności cywilnej musi być złożone najpóźniej w terminie składania ofert. Wyrok Krajowej Izby Odwoławczej z 27 maja 2014 r.; sygn. akt KIO 968/14

Wszyscy wykonawcy startujący w przetargu powinni mieć zagwarantowane równe prawa oraz muszą wypełnić takie same obowiązki

Teza Wykonawca decydując się na złożenie oferty w danym postępowaniu, powinien respektować ustalone przez zamawiającego zasady i podać wymagane informacje. Z kolei zamawiający, który zobligowany jest egzekwować od wykonawców dostosowanie się do warunków przetargu nie może odstąpić od tego obowiązku wobec niektórych z wykonawców.Wyrok Krajowej Izby Odwoławczej z 26 maja 2014 r.; sygn. akt KIO 950/14

77

Zmiana definicji ceny obowiązuję również w przetargach

Cena jako wartość wyrażona w jednostkach pieniężnych, którą kupujący jest obowiązany zapłacić przedsiębiorcy za towar lub usługę. Definicja ta wynika z podpisanej przez Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej ustawy z 9 maja 2014 r. o informowaniu o cenach towarów i usług, która w art. 19 zmienia ustawę Prawo zamówień publicznych.

Przetargi odbywają się, co do zasady, w warunkach konkurencji

Zamawiający w celu uzyskania potrzebnych zakupów stosują coraz więcej konkurencyjnych procedur oraz aukcji elektronicznych generujących wymierne oszczędności. Średni czas trwania procedury na zamówienie o niedużej wartości to niewiele ponad miesiąc – wynika z analiz Urzędu Zamówień Publicznych.

22

Założenie konsorcjum zwiększa szanse na zdobycie zamówień

Chociaż formalnie brak jest przepisów regulujących wprost instytucję konsorcjum, to w obrocie gospodarczym ta prawno-organizacyjna konstrukcja cieszy się coraz większą popularnością. Jej zalety zostały docenione szczególnie w branży budowlanej oraz finansowej.

69

Roczne sprawozdanie z udzielonych zamówień będzie zawierać więcej informacji

Uwzględnienie w sprawozdaniu zamówień w dziedzinach obronności i bezpieczeństwa oraz procedur poniżej 14.000 euro to główne zmiany w nowych przepisach. Projekt rozporządzenia w tym zakresie trafił właśnie do komitetu stałego Rady Ministrów.

Przegląd najnowszego orzecznictwa KIO

Warunki udziału w postępowaniu nie mogą być skonstruowane w ten sposób, aby sztucznie zmuszać wykonawców do tworzenia konsorcjum lub „pożyczania” doświadczeniaWarunki udziału stawiane przez zamawiającego nie mają służyć dopełnieniu formalności. Ich celem jest upewnienie się, że wykonawca biorący udział w procedurze ma niezbędne walory, które uprawdopodabniają poprawną i niezakłóconą realizację zamówienia. Niewątpliwie, zgodnie z orzecznictwem Krajowej Izby Odwoławczej, za naganne na etapie oceny ofert uznaje się sumowanie doświadczenia zawodowego tylko w celu wykazania spełnienia ustanowionego przez zamawiającego warunku udziału. Dysponowanie potencjałem podmiotu trzeciego musi być bowiem realne i niezbędne do realizacji zamówienia.Wyrok Krajowej Izby Odwoławczej z 26 lipca 2013 r.; sygn. akt KIO 1702/13, KIO 1708/13