Zamawiający powinien sprawdzić, czy cena jednostkowa nie jest rażąco niska

Jeżeli wynagrodzenie wykonawcy ma charakter kosztorysowy i jest ustalane na podstawie cen wyszczególnionych w formularzu ofertowym oraz ilości rzeczywiście wykonanych robót, to ceny jednostkowe będą podstawą skalkulowania rzeczywistego wynagrodzenia wykonawcy. A zatem kwoty te mają cechy samodzielnych cen za wykonanie poszczególnych pozycji składających się na zamówienie. W takiej sytuacji poszczególne kwoty powinny być rozpatrywane w kategorii rażąco niskiej ceny w odniesieniu do danej pozycji z formularza ofertowego. Takie wnioski płyną z kontroli prezesa Urzędu Zamówień Publicznych w zakresie naruszenia art. 90 ust. 1 oraz art. 89 ust. 1 pkt 3 ustawy Pzp.

Udział podmiotu udostępniającego zasób wiedzy i doświadczenia jest konieczny przy realizacji zamówienia publicznego

Teza W sytuacji gdy podmiot trzeci udostępnia zasoby nierozerwalnie z nim związane, jego zobowiązanie powinno wyraźnie wskazywać na zakres i charakter uczestnictwa w realizacji samego przedmiotu zamówienia. Uczestnictwo to może przybrać dowolną dozwoloną prawem postać, np.: podwykonawstwa, doradztwa, konsultacji czy nadzoru. W sytuacji gdy przedmiotem udostępnienia są zasoby wiedzy i doświadczenia, niewątpliwie konieczny jest osobisty udział podmiotu udostępniającego w realizacji zamówienia. Wyrok Krajowej Izby Odwoławczej z 10 lipca 2014 r.; sygn. akt KIO 1267/14

Przypuszczenia odwołującego o wpływie zdarzeń zaistniałych w czasie aukcji na jej wynik nie mogą być podstawą uwzględnienia odwołania

Teza Nie jest obowiązkiem zamawiającego umożliwienie wszystkim uczestnikom aukcji elektronicznej realizacji zakładanej strategii udziału w aukcji ani takie prowadzenie aukcji, by w jej toku wykonawcy mogli kontaktować się z podwykonawcami oraz dostawcami sprzętu. Te kwestie leżą w wyłącznej domenie wykonawcy, który w sposób należyty powinien przygotować się do udziału w aukcji.  Wyrok Krajowej Izby Odwoławczej z 22 lipca 2014 r.; sygn. akt KIO 1383/14

Przedstawione przez odwołującego stanowisko odnoście do rażąco niskiej ceny musi dotyczyć wszystkich kosztów i być należycie uzasadnione

Teza Odwołujący wykonawca powinien wykazać, że w istniejących realiach rynkowych nie jest możliwe zaoferowanie ceny na tak niskim poziomie, jak uczynił to konkurent. Przyjęcie odmiennego rozkładu ciężaru dowodu doprowadziłoby do tego, że wystarczające byłoby samo niepoparte żadnymi argumentami zanegowanie prawidłowości działań zamawiającego w odwołaniu. Wyrok Krajowej Izby Odwoławczej z 22 lipca 2014 r.; sygn. akt KIO 1391/14

Dysponowanie rzeczą na podstawie umowy dzierżawy czy leasingu nie jest tożsame z korzystaniem z zasobów podmiotów trzecich

Teza Zarówno umowa dzierżawy, jak i umowa leasingu zapewniają wykonawcy wystarczający tytuł do dysponowania określonymi rzeczami. A zatem brak jest podstaw do uznania, iż rzeczy te stanowią potencjał innego podmiotu w rozumieniu art. 26 ust. 2b ustawy Pzp.  Wyrok Krajowej Izby Odwoławczej z 17 lipca 2014 r.; sygn. akt KIO 1379/14

Wykonawca, który nie wniósł wadium na przedłużony okres związania ofertą, zostanie wykluczony z postępowania

Wykonawca w sposób szczególny powinien czuwać nad ciągłością zabezpieczenia wadialnego oferty. Musi mieć na uwadze, że – mimo zawieszenia terminu związania ofertą – dalej biegnie termin obowiązywania wadium. Wyrok Krajowej Izby Odwoławczej z 23 lipca 2014 r.; sygn. akt KIO 1404/14

Wykonawca nie może przekroczyć termin zadawania pytań do specyfikacji

Błędna interpretacja specyfikacji istotnych warunków zamówienia może zaprzepaścić szansę wykonawcy na wygranie przetargu. Dlatego też w przypadku jakichkolwiek wątpliwości warto zadać pytanie do siwz. Trzeba przy tym przestrzegać odpowiednich terminów, a to może okazać się nie lada wyzwaniem.

Wezwanie do uzupełnienia dokumentów jest możliwe tylko raz

Wyrok Krajowej Izby Odwoławczej z 22 lipca 2014 r.; sygn. akt KIO 1400/14

Nowelizacja ustawy Pzp ma przynieść długo oczekiwane zmiany w zakresie kryterium oceny ofert

Uchwalona przez sejm nowelizacja ustawy – Prawo zamówień publicznych ma pomóc przedsiębiorcom i wyrównać ich szanse na rynku. Wszystkie podmioty zajmujące się zamówieniami publicznymi niedługa czeka zmiana przepisów. Jednak nie wszystkie zmiany mogą odnieść oczekiwany skutek.