Zamawiający nie może automatycznie wykluczać firmy, która pomaga mu w przygotowaniach postępowania

Teza Udział wykonawcy w przygotowaniu przetargu, polegający na opracowanie projektu i kosztorysów inwestorskich, nie stanowi wystarczającej przyczyny do pozbawienia go udziału w postępowaniu.Wyrok Krajowej Izby Odwoławczej z 5 grudnia 2013 r.; sygn. akt KIO 2688/13

Zamawiający nie mogą nadużywać instytucji unieważnienia postępowania o zamówienie publiczne

Teza Celem postępowania o udzielenie zamówienia publicznego jest zawarcie umowy, a unieważnienie przetargu należy ocenić jako sytuację wyjątkową. Z przepisu art. 93 ust. 1 pkt 7 ustawy Pzp wynika, że zamawiający ma obowiązek unieważnienia postępowania, jeżeli postępowanie obarczone jest wadą, która po pierwsze jest niemożliwa do usunięcia, a po drugie uniemożliwia zawarcie umowy niepodlegającej unieważnieniu. Wyrok Krajowej Izby Odwoławczej z 12 grudnia 2013 r.; sygn. akt KIO 2730/13 

Zamawiający musi wyjaśnić wszystkie wątpliwości związane z ofertą

Teza Aby ustalić, czy cena całkowita jest rażąco niska, konieczna jest analiza składających się na nią elementów. Dlatego pytanie skierowane do wykonawcy na podstawie art. 90 ust. 1 ustawy Prawo zamówień publicznych powinno wskazywać konkretne punkty oferty, które podczas jej badania wzbudziły wątpliwości. Wyrok Krajowej Izby Odwoławczej z 19 grudnia 2013 r.; sygn. akt KIO 2792/13

Specyfika zamówienia decyduje o kształcie warunków udziału w postępowaniu o zamówienie publiczne

Teza Opis warunków udziału w postępowaniu służy zabezpieczeniu interesów zamawiającego, który ma prawo oczekiwać, że dzięki temu do postępowania zostaną dopuszczeni wykonawcy wiarygodni i zdolni do wykonania zamówienia. Jednak podmiot prowadzący przetarg nie może ograniczać dostępu do zamówienia w sposób nieuzasadniony.Wyrok Krajowej Izby Odwoławczej z 5 grudnia 2013 r.; sygn. akt KIO 2690/13

Roboty zamienne nie mogą być utożsamiane ani z robotami uzupełniającymi, ani dodatkowymi

Aby ustrzec się problemów związanych z realizacją robót budowlanych, szczególny nacisk należy położyć na poprawność i kompletność dokumentacji technicznej. Braki, błędy lub niewiedza powodują, że niezbędne jest udzielenie zamówień uzupełniających lub zamiennych. Często można spotkać się z sytuacją, w której wykonawca robót budowlanych odmawia wykonania wycinka prac, lub żąda za jego wykonanie dodatkowego wynagrodzenia, gdyż prace te nie zostały ujęte w przedmiarze robót. Zdarza się również, że wykonawca uzależnia wykonanie dodatkowych robót, od zawarcia z nim nowej umowy.

Obowiązek podania kwoty na sfinansowanie zamówienia chroni wykonawców przed bezpodstawnym unieważnieniem postępowania

Teza Zamawiający jest związany kwotą, którą zgodnie z art. 86 ust. 3 ustawy Prawo zamówień publicznych podał przed otwarciem ofert. Tak więc unieważniając postępowanie na podstawie art. 93 ust. 1 pkt 4 ustawy Pzp, nie może uzasadniać swojej decyzji koniecznością przeznaczenia na zamówienie mniejszego budżetu. Wyrok Krajowej Izby Odwoławczej z 18 grudnia 2013 r.; sygn. akt KIO 2804/13; KIO 2821/13