Zasady stosowane w polskich przetargach dyskryminują wykonawców

Źle przygotowane oferty przetargowe, modyfikowanie warunków kontraktowych FIDIC, tak że nie są one zgodne ze standardami międzynarodowymi i obarczanie całą odpowiedzialnością wykonawców, to zdaniem ekspertów Międzynarodowej Federacji Branży Budowlanej i Europejskiego Stowarzyszenia Międzynarodowych Firm Wykonawczych główne problemy polskich zamówień publicznych.

Zamówienia przedkomercyjne to innowacyjne rozwiązania

Klasyczne zamówienia publiczne nie stymulują innowacyjnych rozwiązań i nie dają odpowiedzi na pytania, jak należy zamawiać badania naukowe. Nabycie produktu, który nie jest jeszcze dostępny na rynku i jest oparty o nowatorską technologię, umożliwiają zamówienia przedkomercyjne.

Zamawiający nie może wymagać informacji z Krajowego Rejestru Karnego od wszystkich członków konsorcjum

Teza: Jeżeli komplementariuszem spółki komandytowej (członka konsorcjum) jest osoba prawna, to nie jest możliwe popełnienie przez taki podmiot przestępstwa, o którym mowa w art. 24 ust. 1 pkt 7 ustawy Pzp. Tak więc w odniesieniu do takiego podmiotu nie ma podstaw do uzyskania informacji z KRK. Osoba prawna będąca komplementariuszem spółki komandytowej może podlegać jedynie odpowiedzialności podmiotów zbiorowych. (Wyrok Krajowej Izby Odwoławczej z 14 listopada 2013 r.; sygn. akt KIO 2538/13)

Zamawiający nie może negocjować ofert niezgodnych z wiążącymi wymaganiami specyfikacji technicznych określonych w dokumentacji przetargowej

Teza: Prawo europejskie nie upoważnia instytucji zamawiającej do negocjowania z wykonawcami ofert, które nie odpowiadają wiążącym wymaganiom ustanowionym w specyfikacjach technicznych zamówienia. Dopuszczenie do negocjacji oferty niezgodnej z wymaganiami zamawiającego pozbawiałoby wszelkiej użyteczności ustalenie wiążących warunków w zaproszeniu do składania ofert. (Orzeczenie ETS z 5 grudnia 2013 r. w sprawie C-561/12 Nordecon)

W postępowaniu o zamówienie oprócz wniosków o dopuszczenie do udziału jawna jest także korespondencja dotycząca etapu badania i oceny wniosków

Teza Od dnia poinformowania o wynikach oceny spełniania warunków udziału w postępowaniu jawne są nie tylko wnioski, lecz także dokumenty złożone w ich uzupełnieniu oraz wyjaśniania. Potwierdzenie (lub brak potwierdzenia) spełnienia wymagań zamawiającego lub też ocena skuteczności złożenia wniosku wynika bowiem ze wszystkich tych dokumentów łącznie. (Wyrok Krajowej Izby Odwoławczej z 8 listopada 2013 r.; sygn. akt KIO 2525/13)

Przegląd orzecznictwa KIO

Odwołanie musi wpłynąć w ustawowym terminie do Krajowej Izby OdwoławczejDo zachowania terminu na wniesienie odwołania konieczne jest faktyczne doręczenie odwołania prezesowi Krajowej Izby Odwoławczej w terminie przewidzianym w ustawie Prawo zamówień publicznych. Samo złożenie odwołania w placówce pocztowej operatora publicznego nie jest bowiem równoznaczne z jego wniesieniem do prezesa KIO.(Postanowienie Krajowej Izby Odwoławczej z 26 listopada 2013 r.; sygn. akt KIO 2656/13)