Zasady składania kosztorysu ofertowego w procedurze odwróconej
ProblemNa jakim etapie postępowania, w przypadku procedury odwróconej, wykonawca składa kosztorys ofertowy (przy wynagrodzeniu kosztorysowym)? Czy wraz z ofertą, czy dopiero na wezwanie zamawiającego?
Wprowadzenie podmiotu trzeciego do oferty w trakcie postępowania
W ostatnim czasie Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej wydał orzeczenie, które wprowadziło sporo zamieszania. Wskazał, że wykonawca nie może uzupełniać swojej oferty o dokumenty podmiotu trzeciego, jeżeli pierwotnie wykazywał spełnianie warunków udziału w postępowaniu osobiście. Stanowisko składu orzekającego spowodowało, że wróciła dyskusja o prawidłowości implementacji dyrektyw i choć orzeczenie wydane zostało w odniesieniu do poprzedniej dyrektywy, rzuca nowe spojrzenie na aspekt uzupełniania dokumentów.
Kiedy złożyć dokument z opisem oferowanego sprzętu
ProblemCzy zamawiający może żądać złożenia opisu oferowanego przedmiotu zamówienia wraz z ofertą? Pytanie ma związek z procedurą odwróconą, w której zgodnie z opinią eksperta czasopisma "Zamówienia Publiczne w Orzecznictwie" nr 45(133) z września 2017 roku zamawiający w pierwszej kolejności dokonuje oceny ofert pod kątem przesłanek odrzucenia oferty (art. 89 ust. 1 w tym przypadku pkt 2). Nie posiadając tego dokumentu, zamawiający nie jest w stanie stwierdzić, czy oferowane dostawy bądź usługi spełniają wymagania zamawiającego (czy treść oferty odpowiada treści siwz).
Kiedy żądać zobowiązania podmiotu trzeciego
ProblemCzy złożenia zobowiązania podmiotu trzeciego do udostępnienia wykonawcy swoich zasobów należy żądać wraz z ofertą od wszystkich wykonawców (opinia eksperta czasopisma "Zamówienia publiczne w pytaniach i odpowiedziach" sierpień/wrzesień 2017) czy jedynie od wykonawcy, którego oferta została oceniona jako najkorzystniejsza w trybie art. 26 ust. 1 lub ust. 2 (opinia eksperta czasopisma "Zamówienia publiczne w orzecznictwie" nr 45(133) wrzesień 2017). Moim zdaniem, ponieważ jest to dokument z katalogu dokumentów podmiotowych na spełnienie warunków udziału w postępowaniu, zgodziłbym się z opinią eksperta drugiego. Jest to jeden z wielu dylematów zamawiających po ostatniej nowelizacji ustawy Pzp.
Interpretacja nieistotności zmiany umowy o zamówienie publiczne
Pomimo że od lipca zeszłego roku obowiązują przepisy znowelizowanej ustawy, wiele umów zawartych na poprzednich zasadach jest w trakcie realizacji. Stosuje się do nich przepisy przejściowe ustawy nowelizującej, które zawierają pewną nieścisłość. O tym, jak po zmianach interpretować regulacje dotyczące zmian umowy oraz jaka zmiana, w opinii organów orzekających, może być uznana za dopuszczalną, dowiesz się z poniższego tekstu.
Czy wezwanie wykonawcy do wyjaśnień ceny może być wielokrotne
Problem Podejrzewamy, że jeden z oferentów zaproponował nam cenę o rażąco niskim charakterze. Czy w sytuacji gdy w odpowiedzi na nasze wezwanie udzielił ogólnikowych, lakonicznych wyjaśnień, nie popierając ich żadnymi dowodami, odrzucam jego ofertę jedynie na podstawie art. 90 ust. 3 ustawy Pzp? Czy należy wezwać go do złożenia kolejnych pism?