SZA 44

Rażąco niska cena w praktyce

Rażąco niska cena oferowana w postępowaniach o udzielenie zamówienia publicznego jest bolączką wielu zamawiających. Ustawodawca dość dokładnie precyzuje okoliczności, w których obowiązkowe jest wezwanie wykonawcy do udzielenia wyjaśnień. Dopuszcza także sytuacje, w których możliwe jest odstąpienie od procedury prowadzenia wyjaśnień z wykonawcą. W poniższym tekście przekrojowo opisujemy zagadnienie zbyt niskiej ceny oraz działania zamawiających i wykonawców, które muszą zostać podjęte, aby dobrze wypełnić zamysł prawodawcy oraz nie przysporzyć problemów na etapie realizacji umowy .

SZA 43

Odwołania w postępowaniach podprogowych

Środki ochrony prawnej to ważne narzędzie umożliwiające nadzór nad przebiegiem postępowania o udzielenie zamówienia publicznego. Dotychczas wykonawcy byli pozbawieni realnej weryfikacji tego procesu, ponieważ nie mieli możliwości kwestionowania wyboru najkorzystniejszej oferty w postępowaniach podprogowych.  Ustawodawca znowelizował przepisy w tym zakresie, otwierając nową drogę dla wykonawców. W poniższym artykule opisujemy, jakie środki ma do dyspozycji odwołujący w mniejszych wartościowo postępowaniach, które stanowią znaczącą część rynku zamówień publicznych.   

AZA 138

W jakich okolicznościach wykonawca może wycofać ofertę?

PytanieWykonawca w przetargu złożył oświadczenie, w którym poinformował, że błędnie zaniżył  w kosztorysie ceny jednostkowe, oraz zaznaczył w formularzu ofertowym inny niż zamierzał termin realizacji zamówienia. Poinformował też o niemożliwości wykonania zamówienia za podaną w ofercie cenę i w określonym terminie. Czy ofertę należy odrzucić z uwagi na błąd w obliczeniu ceny?

Odwołanie w niskowartościowych usługach społecznych przysługuje!

W sierpniu 2017 roku Sąd Okręgowy w Olsztynie wydał przełomową opinię w zakresie środków ochrony prawnej w postępowaniach na usługi społeczne poniżej progów unijnych. Ta wiadomość zapewne ucieszy wykonawców. Niewykluczone jednak, że zmartwi niektórych zamawiających, którzy czuli się bardzo swobodnie z interpretacją Urzędu Zamówień Publicznych, zgodnie z którą wykonawca nie ma prawa do wniesienia odwołania w takim postępowaniu. Zapoznaj się z najnowszym stanowiskiem sądu i sprawdź, czego możesz się spodziewać w obecnym stanie prawnym.

AZA 137

Zasady prowadzenia trybu z wolnej ręki po unieważnionych przetargach

ProblemZamawiający ogłosił kolejno dwa postępowania w trybach przetargu nieograniczonego na roboty budowlane – budowę placów zabaw. W obu przypadkach nie uzyskał ofert i postępowania zostały unieważnione. Aktualnie planowane jest powierzenie realizacji zamówienia w trybie z wolnej ręki. Czy zaproszony do negocjacji wykonawca powinien sam spełnić warunki udziału postawione w postępowaniu, czy też może przedstawić zobowiązanie podmiotu trzeciego do oddania do dyspozycji wykonawcy niezbędnych zasobów na okres korzystania z nich przy wykonywaniu zamówienia (w tym przypadku chodzi o referencje)?

Wnioski KE po dokonaniu przeglądu stosowania JEDZ

W maju br. Komisja Europejska przygotowała dla Parlamentu Europejskiego i Rady sprawozdanie w sprawie przeglądu praktycznego stosowania jednolitego europejskiego dokumentu zamówienia. Warto zauważyć, że wśród państw członkowskich Polska jest na 4. miejscu pod względem liczby pojedynczych użytkowników serwisu eESPD. Sprawdź, do jakich jeszcze wniosków doprowadziły Komisję wyniki ankiety przeprowadzonej w państwach członkowskich UE i jakie kierunki działań zostaną wdrożone w najbliższym czasie.

W jaki sposób wykazać doświadczenie w realizacji dostaw przez wykonawcę, który działa na rynku krócej niż 3 lata

ProblemPrzeprowadzam postępowanie na dostawę paliw ciekłych do pojazdów i urządzeń. Jeden z warunków sformułowałam następująco: „Wykonawca musi wykazać, że posiada doświadczenie w wykonaniu minimum 1 zamówienia (tj. zrealizował dostawy paliw – różnego rodzaju oleju napędowego) w ilości nie mniejszej niż 500 000 litrów, w okresie ostatnich 3 lat, a jeżeli okres prowadzenia działalności jest krótszy – w tym okresie”.Wykonawca, który prowadzi działalność krócej niż rok, zapytał, czy spełni warunek, jeżeli wykaże, że w całym okresie swojej działalności zrealizował minimum jedno zamówienie w ilości nie mniejszej niż wartość będąca proporcją podanej minimalnej ilości paliwa do okresu prowadzenia działalności gospodarczej (np. jeżeli sprzedaż paliwa była realizowana przez 6 miesięcy, to minimalna ilość wynosi 84 000 litrów). Jakiej odpowiedzi mu udzielić?

AZA 136

Zasady składania kosztorysu ofertowego w procedurze odwróconej

ProblemNa jakim etapie postępowania, w przypadku procedury odwróconej, wykonawca składa kosztorys ofertowy (przy wynagrodzeniu kosztorysowym)? Czy wraz z ofertą, czy dopiero na wezwanie zamawiającego?

Wprowadzenie podmiotu trzeciego do oferty w trakcie postępowania

W ostatnim czasie Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej wydał orzeczenie, które wprowadziło sporo zamieszania. Wskazał, że wykonawca nie może uzupełniać swojej oferty o dokumenty podmiotu trzeciego, jeżeli pierwotnie wykazywał spełnianie warunków udziału w postępowaniu osobiście. Stanowisko składu orzekającego spowodowało, że wróciła dyskusja o prawidłowości implementacji dyrektyw i choć orzeczenie wydane zostało w odniesieniu do poprzedniej dyrektywy, rzuca nowe spojrzenie na aspekt uzupełniania dokumentów.

AZA 135

UMIESZ LICZYĆ, LICZ NA KIO

Koszty postępowania odwoławczego są stosunkowo wysokie. Ta relacja dotyczy w szczególności małych i średnich przedsiębiorców, których większe zaangażowanie w rynek zamówień publicznych jest celem dyrektyw unijnych. Zasądzenie kosztów postępowania ma więc niebagatelne znaczenie w decyzji o korzystaniu ze środków ochrony prawnej. W ostatnim czasie Izba proponuje interesujące rozwiązanie w tym zakresie. Sprawdź jakie.

Tryb z wolnej ręki powyżej unijnych progów – sprawdź, jak przygotować ofertę

ProblemCzy zamawiający w postępowaniu z wolnej ręki (na odprowadzanie ścieków z wód opadowych i roztopowych z dróg i chodników gminnych poprzez urządzenia sieci kanalizacji deszczowej oraz konserwację przedmiotowych urządzeń o wartości powyżej unijnych progów) jest zobligowany żądać wszystkich dokumentów wymienionych w rozporządzeniu w sprawie dokumentów? Czy  zaproszenie do negocjacji powinno zawierać formularz JEDZ, czy też jako wykonawca mamy sami pobrać ten dokument ze strony WWW? Czy przedmiotowe dokumenty możemy dostarczyć dopiero przed podpisaniem umowy, czy też musimy je przedłożyć w dniu negocjacji? Jeżeli zamawiający nie stawia żadnego warunku udziału w postępowaniu, to wykonawca nie wypełnia w JEDZ części dotyczącej warunków (część IV Kryteria kwalifikacji)?

AZA 134

Zatrzymanie wadium w opinii Sądu Najwyższego

Regulacja dotycząca zatrzymania wadium w przypadku braku uzupełnienia oświadczeń lub dokumentów od momentu jej obowiązywania przybierała już kilka kształtów. Jej niezmienną kwestią jest jednak ocena, co należy rozumieć jako brak reakcji na wezwanie zamawiającego. Badanie to jest niezwykle istotne, decyduje bowiem o dalszych czynnościach zamawiającego i konsekwencjach finansowych dla wykonawcy. W sprawie tej oceny wypowiedział się właśnie Sąd Najwyższy. Jego stanowisku poświęcamy uwagę w poniższym artykule. uchwała Sądu Najwyższego z 22 czerwca 2017, sygn. akt III CZP 27/17

Wniosek o uchylenie zakazu zawarcia umowy musi mieć mocne uzasadnienie

Zamawiający może wystąpić do KIO o uchylenie zakazu zawarcia umowy, jeżeli wniesione odwołanie zagraża terminowej realizacji zamówienia publicznego. Izba ma prawo do zniesienia takiego zakazu, jednakże w swej decyzji musi kierować się nadrzędnością ochrony interesu publicznego. W praktyce takie decyzje są wydawane stosunkowo rzadko, bo wykazania wymaga waga interesu publicznego, którego zagrożenie miałoby uzasadnić ewentualną rezygnację z ochrony innych interesów. Sprawdź, jaka okoliczność nie będzie stanowiła dostatecznej podstawy dla przychylnego stanowiska składu orzekającego.

Wezwanie do przedłużenia związania ofertą wysłane e-mailem

Problem Prowadzę procedurę odwróconą na podstawie art. 24aa ustawy Pzp. W trakcie badania ofert, przed wyborem najkorzystniejszej oferty wezwałem wykonawcę do przedłużenia terminu związania ofertą. Wykonawca we wskazanym terminie nie odpowiedział na pismo (twierdząc, że nie otrzymał e-maila). Nie przedłużył więc terminu. Na wcześniejsze moje wezwania złożył dokumenty II etapu postępowania, potwierdzające brak podstaw do wykluczenia. Termin związania ofertą upłynął. Czy w tej sytuacji powinienem odrzucić jego ofertę na podstawie art. 89 ust. 7a ustawy Pzp?

AZA 133

Warunkowa gwarancja ubezpieczeniowa należytego wykonania umowy

Pytanie: Wykonawca przesłał zamawiającemu wzór gwarancji ubezpieczeniowej należytego wykonania umowy. Zawiera ona następujące zapisy: „Gwarant działając na zlecenie Zobowiązanego, zapłaci nieodwołalnie i bezwarunkowo na rzecz Beneficjenta kwotę X. W przypadku zgłoszenia roszczenia z tytułu niewykonania lub nienależytego wykonania przez Zobowiązującego robót objętych umową, wezwanie do zapłaty musi zawierać oświadczenie Beneficjenta, że zapłacenie żądanej kwoty stało się wymagalne, tj. Zobowiązany nie wykonał lub nienależycie wykonał roboty objęte umową oraz pomimo skierowania do niego przez beneficjenta pisemnego wezwania zawierającego rodzaj uchybień oraz termin ich usunięcia nie wywiązał się z tego zobowiązania. Do wezwania zapłaty winny być dołączone następujące dokumenty: kopia wezwania skierowanego do zobowiązanego wraz z dowodem nadania oraz szczegółową specyfikacją niewykonania lub nienależytego wykonania robót objętych umową….”. Wątpliwości zamawiającego budzą zapisy dotyczące dokumentów, które należy załączyć do wezwania do zapłaty, a w szczególności załączenia kopii pisemnego wezwania beneficjenta do usunięcia uchybień skierowanego do zobowiązanego.

SZA 39

Rodzaje dokumentów, których może żądać zamawiający od wykonawcy

Przepisy nadają szerokie znaczenie pojęciu „dokumenty”. Obejmują nim bowiem nie tylko dokumenty w ścisłym tego słowa znaczeniu, ale także oświadczenia wymienione w rozporządzeniu, tj. inne niż np. oświadczenie własne wykonawcy składane na formularzu jednolitego europejskiego dokumentu zamówienia. Wskazuje na to przyjęta w rozporządzeniu metoda zapisu legislacyjnego.

Internetowe rejestry a wymóg składania dokumentów – praktyka sprawdzania ofert

Pytanie: W nowym rozporządzeniu w sprawie dokumentów brak jest ważności odpisu z właściwego rejestru lub z Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej. Jednocześnie w art. 26 ust. 1 i 2 ustawy Pzp wskazano, że dokumenty powinny być aktualne na dzień składania ofert. Co powinnam zrobić w następujących sytuacjach: 1. Wykonawca nie składa odpisu z rejestru i nie wskazuje strony internetowej do jego samodzielnego pobrania (zgodnie z § 10 ust. 1 rozporządzenia w sprawie dokumentów). Czy mogę samodzielnie uzyskać dostęp do niego (np. z polskiego KRS), czy też muszę wezwać wykonawcę do uzupełnienia lub wskazania strony internetowej? 2. Wykonawca sam składa odpis z KRS wystawiony np. 2 lata przed terminem składania ofert. Czy należy przyjąć, że jest on aktualny? Jeżeli nie – to czy powinnam go sama wydrukować? Niezależnie od powyższego, w przypadku samodzielnego pobierania np. odpisu z KRS – kiedy należy dokonać takiej czynności? Czy musi być to koniecznie w dacie składania i otwarcia ofert (wiadomo, że przypadku takich rejestrów nie ma możliwości cofnięcia daty wydruku)?

AZA 132

Zmiany w ustawie o utrzymaniu czystości i porządku w gminach a udzielanie zamówień publicznych

Pytanie: Dnia 1 stycznia 2017 r. wszedł w życie art. 6d ust. 3 ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach, zgodnie z którym: „W przypadku gdy gmina jest podzielona na sektory, postępowanie o udzielenie zamówienia publicznego, o którym mowa w ust. 1, przeprowadza się odrębnie dla każdego z wyznaczonych sektorów”. Chcemy ogłosić przetarg na odbiór i zagospodarowanie odpadów. Gmina podzielona jest na 4 sektory. Czy powinniśmy ogłosić 4 różne przetargi? Czy możemy ogłosić jeden przetarg z podziałem na 4 części? Co tak naprawdę zmienia wskazany przepis?

Reguły udziału konsorcjum w postępowaniu jako wykonawcy

Pytanie: Zamawiający w postępowaniu w trybie unijnym zastosował procedurę odwróconą. Oferty złożyły konsorcja w składzie 7–12 partnerów. Z analizy JEDZ wynika, że np. zsumowanie potencjału czterech partnerów potwierdza postawione przez zamawiającego warunki. Czy należy wyjaśniać z wykonawcą taką liczbę partnerów? Jak w takiej konstrukcji powinny być dostarczone polisy OC – na okres obowiązywania umowy wobec każdego partnera czy też np. jeden z nich może okazać polisę o wartości, której żądał zamawiający? Obawiamy się, że możemy mieć problemy z zaspokojeniem roszczeń z takiej polisy. Z drugiej strony ubezpieczyciel nie wystawi polisy na konsorcjum, ponieważ jest to konstrukcja przewidziana w ustawie Pzp. Jakich dokumentów zamawiający może w tej sytuacji żądać?

AZA 131

Zarzuty prezesa UZP do czynności podejmowanych po nowelizacji

Prezes UZP wysunął zastrzeżenia odnoszące się do jednego z postępowań podlegającego kontroli uprzedniej. Zamówienie było przewidziane do współfinansowania ze środków pochodzących z Unii Europejskiej. Zapoznaj się z zarzutami kontrolujących i sprawdź, jakich działań należy się wystrzegać w procedurach wszczynanych w warunkach znowelizowanych przepisów Pzp. Wynik kontroli uprzedniej prezesa Urzędu Zamówień Publicznych z 26 maja 2017 r., sygn. akt KU/41/17 UZP/DKUE/KU/41/17

AZA 130

Zasady dokonywania zakupów o wartości do 30.000 euro

Nie ulega wątpliwości, że przeprowadzanie postępowań przetargowych generuje po stronie zamawiającego pewne koszty. W przypadku nabywania rzeczy o niewielkiej wartości koszty te mogą przewyższać ewentualne zyski wynikające z przeprowadzenia sformalizowanych i długotrwałych postępowań przetargowych. Aby zapobiec takim sytuacjom, w ustawie Pzp wprowadzono regulację określającą tzw. próg bagatelności w wysokości 30.000 euro. Jest to wartość zamówienia, poniżej której zamawiający ma prawo do bezpośredniego, czyli z pominięciem przepisów ustawy Pzp, udzielenia zamówienia. Nie oznacza to jednak, że zamawiający mogą zupełnie dowolnie wydatkować powierzone im środki.

AZA 129

Termin płatności FV jako kryterium oceny ofert – a może warto je zmienić?

Pytanie: Czy w przetargu nieograniczonym na sukcesywną dostawę materiałów opatrunkowych i dezynfekcyjnych prowadzonym przez podmiot leczniczy można ustanowić następujące kryteria oceny ofert: „Kryterium wyboru oferty najkorzystniejszej będą – dla danego zadania: cena brutto – 60%, termin płatności faktury – 40%.Oferty nieodrzucone oceniane będą według wzoru: (Cmin/Cb x 60% + Tb/Tn x 40%) x 100 = liczba punktów(Cmin – najniższa cena za realizację zamówienia występująca w ofertach; Cb – cena za realizację zamówienia wskazana w rozpatrywanej ofercie, termin płatności  faktury; Tb – termin płatności faktury w rozpatrywanej ofercie; Tn – najdłuższy termin płatności faktury spośród badanych ofert).Zamawiający wymaga, aby najkrótszy termin płatności wynosił 30 dni, a najdłuższy 60 dni. Czy w przypadku gdy wykonawca nie poda terminu płatności lub zaoferuje termin krótszy niż 30 dni bądź dłuższy niż 60 dni, oferta wykonawcy będzie podlegała odrzuceniu, jako niezgodna z siwz”?

Posiadanie sklepu internetowego jako kryterium oceny – uważaj na zarzuty

Pytanie: W postępowaniu unijnym na dostawę autobusów chcemy, aby wykonawca dysponował sklepem internetowym działającym w systemie 24 h, umożliwiającym zamawianie i zakup online pełnego katalogu części zamiennych do oferowanego autobusu z obsługą w języku polskim. Jest to dosyć ważne dla zamawiającego. Czy można użyć powyższego jako kryterium oceny ofert, np. na podstawie art. 91 ust. 2 pkt 4, 5 lub 6 ustawy Pzp? Jeżeli nie, to gdzie najlepiej zapisać to w siwz? Czy możemy określić taki warunek? Jak go sformułować?

AZA 128

Zamówienia z wolnej ręki musi stanowić niejako powtórzenie postępowania...

Zamówienie z wolnej ręki musi stanowić niejako powtórzenie postępowania, które zakończyło się niepowodzeniem. Zamawiający zobowiązany jest pamiętać zarówno o warunkach udziału w postępowaniu, które zastosował w unieważnionym przetargu, jak również o ustalonym opisie przedmiotu zamówienia. W przeciwnym wypadku ewentualne zmiany mogą być ocenione jako wpływające na krąg potencjalnych zainteresowanych zamówieniem, a więc niedopuszczalne. 

Wykonawca nie może ponownie uzupełnić JEDZ

Wykonawca, który już raz uzupełniał Jednolity Europejski Dokument Zamówienia, nie może ponownie przedłożyć informacji dotyczących wykazania spełniania warunków udziału w postępowaniu. Takie działanie będzie stanowiło dwukrotne uzupełnienie, co stoi w sprzeczności z zasadą równego traktowania wykonawców. Sprawdź, jakie argumenty przemawiają za taką interpretacją. 

Termin związania ofertą w orzecznictwie KIO

Termin związania ofertą to czas, w którym zamawiający powinien dokonać wyboru najkorzystniejszej oferty. Dla wykonawcy jest to okres, w którym warunki zaproponowane przez niego w ofercie nie mogą ulec zmianie. Jeśli okaże się, że jest to jednocześnie oferta najkorzystniejsza i zamawiający będzie chciał zawrzeć na jej podstawie umowę, to wykonawca nie może odmówić jej podpisania bez poniesienia negatywnych konsekwencji w postaci utraty wadium. Specjalnie pod tym kątem dokonujemy przeglądu orzecznictwa.

AZA 127

Współpraca horyzontalna zamawiających

Nowelizacja ustawy Pzp daje możliwość zastosowania nowego podejścia do zawarcia współpracy o charakterze publiczno-publicznym. Taka międzyinstytucjonalna kooperacja traktowana jest jako zamówienie in-house, które podlega znacznym zwolnieniom ze stosowania regulacji ustawy Pzp. Obserwując szerokie zainteresowanie administracji publicznej i samorządów tym zagadnieniem, podjęliśmy się szczegółowej jego analizy. W niniejszym opracowaniu interpretujemy przesłanki niezbędnie wymagane do spełnienia przy podejmowaniu tego rodzaju zadania.

Wspólne udzielanie zamówień czy wyznaczenie centralnego zamawiającego

Problem Jesteśmy gminą, która ma swoje jednostki organizacyjne. Obecnie chcemy stworzyć samorządowe centrum usług wspólnych, które byłoby centralnym zamawiającym obsługującym poszczególne jednostki. Czy centralny zamawiający zgodnie z art. 15b ustawy Pzp może zawierać tylko umowy ramowe? Jak w praktyce działa taki podmiot i jak nabywa się od niego zamówienia? Czy jeśli centralny zamawiający kupuje coś dla wszystkich jednostek, szacujemy wartość tych zakupów łącznie? Czy przepisy dotyczące komunikacji elektronicznej centralny zamawiający powinien stosować już od 18 kwietnia 2017 r.?

AZA 126

Zasady wykazywania podwykonawstwa w ofercie

 Dnia 20 lutego 2017 r. został wydany przez Krajową Izbę Odwoławczą wyrok poruszający temat obowiązków wykonawcy, dotyczących wskazania w ofercie kwestii związanych z podwykonawstwem. Rozstrzygnięcie to jest warte skomentowania, bowiem obok merytorycznego rozpoznania zarzutów odwołującego zawiera szerszy pogląd Izby na wzajemne relacje przepisów ustawy Pzp regulujących instytucję podwykonawstwa. Opinia została wydana w składzie 3-osobowym, co podkreśla wagę interpretacji. Zapoznaj się z prezentowanym stanowiskiem składu orzekającego.

Poznaj najnowsze orzecznictwo KIO dotyczące JEDZ

Jednolity europejski dokument zamówienia to nowość budząca wiele wątpliwości. Skomplikowana struktura i nie do końca czytelne zapisy powodują, że zarówno zamawiający, jak i wykonawcy popełniają błędy. W ostatnich miesiącach KIO rozstrzygała kilka spornych kwestii odnoszących się do JEDZ. Dokonujemy przeglądu prezentowanych stanowisk. 

AZA 125

Zamówienia na usługi społeczne – najważniejsze regulacje

LEAD Usługi społeczne to szeroka grupa zamówień, którym poświęcono odrębny rozdział w znowelizowanej ustawie Pzp. Pomimo upływu ponad 6-miesięcznego okresu obowiązywania nowych regulacji nadal budzą wiele wątpliwości. Różne podmioty zamawiające próbują zróżnicowanego podejścia do tej niełatwej wbrew pozorom materii. Niniejsze opracowanie ma na celu usystematyzowanie ścieżki udzielania zamówień na te specyficzne usługi.

Zaangażowania zasobów wykonawcy w inne przedsięwzięcia – 4 interpretacje KIO

W znowelizowanej ustawie Pzp zauważyć można dążenie ustawodawcy do wsparcia zamawiających w skutecznym wyborze rzetelnego wykonawcy. Podmiotu, który daje rękojmię należytego wykonania zamówienia, zarówno dzięki własnemu potencjałowi, jak i zdolnościom innych podmiotów. W tym kontekście należy pamiętać również o możliwościach określonych w przepisie art. 22d ust. 2 ustawy Pzp. Sprawdź, jakim obecnie narzędziem dysponuje zamawiający, i poznaj najnowsze stanowisko Krajowej Izby Odwoławczej.

AZA 124

Zatrudnienie na umowę o pracę może być podważone

Wymóg zamawiającego dotyczący zatrudnienia na umowę o pracę osób przez cały okres realizacji zamówienia podlega zakwestionowaniu. Nie zawsze czynności, które wskazuje zamawiający, mają charakter kwalifikujący do umowy o pracę. Ich określenie musi być przemyślane i uzasadnione. Podobnie w ograniczeniu podwykonawstwa. Podlegać mu powinny tylko czynności pełnione bezpośrednio przez wykonawcę, który będzie ponosił pełną odpowiedzialność za wykonywane zadania w tym zakresie. Muszą to być elementy, które mają znaczący wpływ na realizację umowy i zapewniają prawidłowe utrzymanie drogi.

Zakupy o wartości poniżej 30.000 euro – jak ich dokonywać zgodnie z prawem

ProblemCo stanowi dokumentację przy zamówieniu o wartości 20.000 zł realizowanym w trybie zapytania o cenę? Czy jest konieczność zamieszczania jakichś informacji na stronie internetowej?

Zakupy artykułów spożywczych w zapytaniu o cenę

Problem Czy zamawiający w postępowaniu na dostawę artykułów spożywczych, np. nabiał, pieczywo, warzywa (o wartości poniżej progów unijnych), może zastosować tryb zapytania o cenę (tzn. z ceną 100%)?

AZA 123

Wykluczanie firmy, która przygotowywała postępowanie

Pytanie: Z uwagi na specyfikę przedmiotu zamówienia zamawiający szacuje jego wartość na podstawie ofert innych wykonawców bądź przeprowadza dialog techniczny. Kiedy w takich sytuacjach zaistnieją przesłanki do wykluczenia wykonawców na podstawie art. 24 ust. 1 pkt 19 ustawy Pzp? W jaki sposób oferent może udowodnić, że jego udział w przygotowaniu postępowania nie zakłóci konkurencji? Czy zamawiający wzywa go wówczas do złożenia wyjaśnień? Jeżeli tak, to na podstawie którego artykułu?

Usługi szkoleniowe i prawne – poznaj praktyczne aspekty ich zlecania

Pytanie: W naszej ocenie – z uwagi na fakt, iż w obecnym stanie prawnym brak jest podziału na usługi priorytetowe i niepriorytetowe, a mowa jest o usługach społecznych (według załącznika nr XIV do dyrektywy 2014/24/UE) – prawidłowym działaniem ze strony jednostki samorządu terytorialnego jest stosowanie ustawy Pzp dopiero od równowartości kwoty 750.000 euro w przypadku: a) usług szkoleniowych – wszystkich, finansowanych z różnych źródeł UE i ze środków budżetowych; b) wszystkich usług prawnych. Czy taka interpretacja jest właściwa? Każda usługa prawna, doradztwo – w obojętnie jakiej sprawie – może skończyć się przed np. sądem czy KIO. Czy w takim przypadku, by nie tworzyć wewnętrznego regulaminu, możemy stosować tylko zasady ustawy Pzp określone m.in. w jej art. 7?

AZA 122

Zamawiający powinien rozwiać wszelkie wątpliwości

To na zamawiającym ciąży dążenie do wyeliminowania wszystkich zaistniałych w postępowaniu niejasności. W szczególności dotyczy to oferty najkorzystniejszej, której wyboru instytucja zamawiająca dokonuje. Możliwość wyjaśniania oświadczeń i dokumentów wykonawcy powinna być wykorzystywana w postępowaniu również w przypadkach podejrzenia wprowadzenia przez wykonawcę w błąd.  Wyrok Krajowej Izby Odwoławczej z 14 grudnia 2016 r. KIO 2275/16

Wybór oferty może zostać podważony niezależnie od wartości postępowania

Na łamach naszego wydania omawialiśmy dwukrotnie postanowienia Krajowej Izby Odwoławczej, które odmawiały wykonawcom kwestionowania wyboru oferty w postępowaniach podprogowych. Te stanowiska Izby były przedmiotem skarg prezesa UZP, którym również poświęcaliśmy uwagę. Pod koniec grudnia sądy okręgowe – w Lublinie i w Szczecinie wydały orzeczenia niekorzystne dla interpretacji Izby. Dopuściły tym samym szerokie podważanie przez wykonawców poprawności wybranych ofert. Sprawdź, co się z tym wiąże.wyrok sądu okręgowego w Lublinie z 21 grudnia 2016 r., sygn. akt IX Ga 502/16, wyrok sądu okręgowego w Szczecinie z 22 grudnia 2016 r., sygn. akt II Ca 1461/16

UZP zajął stanowisko w sprawie grupy kapitałowej

 W dniu 15 grudnia ub.r. na stronach UZP zamieszczono kolejną turę odpowiedzi na nowe pytania dotyczące znowelizowanych przepisów ustawy Pzp. Materiał obejmuje świeże zagadnienia odnoszące się do podmiotowego i przedmiotowego stosowania regulacji Pzp, badania i oceny ofert, kwalifikacji podmiotowej wykonawców, procedury odwróconej, usług społecznych oraz środków ochrony prawnej. Tym razem poświęcamy uwagę zagadnieniu przynależności wykonawców do tej samej grupy kapitałowej. Sprawa niby oczywista, a jednak warto zapoznać się z poniższym materiałem. 

SZA38

Zasady udzielania zamówień sektorowych po nowelizacji ustawy Pzp

Zmienione przepisy ustawy Pzp wprowadzają wiele nowych regulacji związanych z zamówieniami sektorowymi. Dotyczą one m.in. podmiotów zobowiązanych do stosowania przepisów o zamówieniach sektorowych oraz sposobu ich udzielania. W poniższym tekście znajdziesz informacje o tym, jak nowelizacja ustawy Pzp zredefiniowała pojęcia związane z zamówieniem i zamawiającym sektorowym, oraz o trybach, w jakich będzie można zlecić tego rodzaju zamówienia.

Umowa ramowa – poznaj nowy przepis w ustawie Pzp

Dodany w wyniku nowelizacji art. 101a ustawy Pzp określa przede wszystkim krąg wykonawców, którym zamawiający może udzielić zamówień na podstawie umowy ramowej. Jest on uzależniony od tego, w jaki sposób została zawarta umowa ramowa.