Realizacja projektu współfinansowanego z UE

ProblemRealizujemy projekt partnerski (miasto jest liderem projektu, powiat i gmina – partnerami) współfinansowany ze środków Unii Europejskiej. Miasto jako lider projektu oraz beneficjent, który zawarł umowę o jego dofinansowanie, chce przeprowadzić postępowania oraz zawrzeć umowy w naszym imieniu i na naszą rzecz. Na podstawie art. 16 ust. 1 ustawy Prawo zamówień publicznych partnerzy udzielą miastu stosownego upoważnienia do przeprowadzenia postępowania i udzielenia zamówienia. Czy po udzieleniu upoważnienia powinniśmy podpisać trójstronne porozumienie w sprawie wspólnego przeprowadzenia postępowania i udzielenia zamówienia? Czy może każdy z partnerów powinien osobno zawrzeć takie porozumienie z miastem, z uwagi na to, że dla każdego z nich będą prowadzone odrębne postępowania w sprawie udzielania zamówień?

Procedury udzielania zamówień mogą być efektywniejsze

Wiele instytucji nie radzi sobie ze sprawnym udzielaniem zamówień. Funkcjonujące w organizacjach procesy udzielania zamówień zazwyczaj są bardziej czasochłonne niż sama realizacja zamówienia. Niejednokrotnie niezbędna jest zmiana optyki i podejście do procedury udzielenia zamówienia w sposób menedżerski. Podpowiadamy, jak spróbować usprawnić realizację zakupów w jednostce i jakie narzędzia zastosować, aby zmaksymalizować wykorzystanie własnych zasobów.

Ocena ex ante w projektach infrastrukturalnych

Komisja Europejska wdraża nowe narzędzie. To mechanizm wsparcia zamawiających, który służy prawidłowemu stosowaniu rozwiązań prawnych i „ducha” dyrektyw w sprawach zamówień. Mowa o dobrowolnym mechanizmie oceny ex ante aspektów dotyczących procedury udzielania zamówień publicznych w przypadku dużych projektów infrastrukturalnych. Przeczytaj poniższy tekst i dowiedz się, czym jest to rozwiązanie, jakie są jego cele oraz jakie korzyści płyną z jego wdrożenia. 

Konkurent ma prawo sprawdzić, czy dostawa jest zgodna z siwz

ProblemW przetargu nieograniczonym, w którym nasza oferta nie została wybrana jako najkorzystniejsza, podpisano umowę i dostawa została zrealizowana przez konkurencyjną firmę. Chcielibyśmy sprawdzić jej zgodność z żądaniami zamawiającego. W formularzach cenowych nie było wymogu w zakresie informacji dotyczących modelu i producenta zaoferowanych przyrządów. Czy mamy prawo zweryfikować prawidłowość dostawy? Jakich formalności należy dopełnić, aby skutecznie to zrobić?

Kierownik zamawiającego ma prawo powierzyć czynności przetargowe pracownikom – warto jednak wiedzieć, kiedy i jak

Pytanie Zamawiającym w procedurach przetargowych jest powiat, kierownikiem zamawiającego – 2 członków zarządu (przeważnie starosta i wicestarosta). Członków zarządu jest 5. Kierownik zamawiającego chce powierzyć wykonywanie w postępowaniu wszystkich zastrzeżonych dla niego czynności swoim pracownikom. Czy ci mogą się na to nie zgodzić? Czy pracodawca może na podstawie nieprzyjęcia takiego zakresu obowiązków wypowiedzieć umowę o pracę? Czy takie powierzenie może być w ogóle wpisane do zakresu obowiązków pracownika? Czy powinno ono nastąpić jednorazowo, czy raczej dotyczyć osobno każdego przetargu? Czy osobą, której powierza się takie czynności, nie powinien być członek zarządu?