Zasady potwierdzania warunków przez konsorcja

ProblemW celu potwierdzenia, że oferowane usługi odpowiadają wymaganiom zamawiającego, żąda on od wykonawców certyfikatu ISO 9001:2008 lub innego równoważnego dokumentu, który będzie wystawiony przez niezależny podmiot uprawniony do kontroli jakości usług. Co najmniej jeden z konsorcjantów realizujący zamówienie musi spełnić wymóg, iż oferowane usługi odpowiadają wymaganiom zamawiającego. Czy w tym przypadku certyfikat powinien przedstawić każdy konsorcjant?

Zasady dokonywania poprawek omyłek rachunkowych

ProblemCo powinniśmy uczynić w sytuacji, gdy wykonawca w formularzu ofertowym wpisał wartość całkowitą zamówienia netto 231.000 zł, ze stawką VAT 8%, a wartość brutto określił na 249.480 zł? Po zsumowaniu cen oferowanego sprzętu kwota netto wynosi 213.100 zł, a brutto – 230.148 zł. Zamówienie dotyczy zakupu sprzętu medycznego. Po dokonaniu własnych wyliczeń zamawiający stwierdził, że zsumowana kwota poszczególnych elementów z kwotą całkowitą nie zgadza się z tą wpisaną przez wykonawcę. Jak ocenić ofertę?

Wykazując doświadczenie, można powołać się na kilka umów jako jedno zamówienie

Dopuszczalne jest, aby wykonawca wykazywał swoje doświadczenie, powołując się łącznie na dwie lub większą liczbę umów jako jedno zamówienie, chyba że instytucja zamawiająca wykluczyła taką możliwość na podstawie wymogów związanych z przedmiotem i celami danego zamówienia publicznego oraz proporcjonalnych względem nich. A zatem jeśli zamawiający nie przewidział wyraźnie w dokumentacji przetargowej możliwości powołania się przez oferenta na dwie lub więcej umów jako na jedno zamówienie, ale też nie wyłączył takiej możliwości, to takie działanie jest dopuszczalne.

Stosowanie kar umownych w kontraktach o zamówienia publiczne

Na stronie internetowej Urzędu Zamówień Publicznych został opublikowany raport dotyczący stosowania kar umownych przez zamawiających w kontraktach z wykonawcami. Wynika z niego, że kary umowne są elementem treści zdecydowanej większości umów w sprawie zamówień publicznych. W wielu przypadkach zamawiający także faktycznie je naliczają.

Nieprawidłowości we wnoszeniu wadium

Zapewne niejeden zamawiający miał w prowadzonym przez siebie postępowaniu przypadek, w którym wykonawca, wnosząc wadium w formie pieniężnej, zrobił przelew zamiast wpłaty gotówkowej w banku. Co w takiej sytuacji powinien zrobić zamawiający?Czy wpłata gotówki w banku może rodzić negatywne konsekwencje dla wykonawcy? Zapoznanie się z orzecznictwem KIO i sądów pozwoli poznać poglądy dotyczące tej kwestii.

Czy podzlecenie wykonania części zamówienia świadczy o doświadczeniu wykonawcy

ProblemCzy składający ofertę wykonawca może legitymować się zrealizowaną robotą budowlaną, której zakres (były to specjalistyczne roboty) realizował w całości z pomocą podwykonawcy, a ten z kolei przez dalszego podwykonawcę, jeżeli zamawiający wymagał w specyfikacji istotnych warunków zamówienia doświadczenia w tym właśnie konkretnym, specjalistycznym zakresie? Zamawiający otrzymał dwie oferty od wykonawców, którzy powołują się na to samo doświadczenie. Jeden z nich był wykonawcą, a drugi dalszym podwykonawcą (wykonał zakres prac, który jest objęty wymogiem siwz w prowadzonym postępowaniu). W rezultacie faktyczne doświadczenie w wymaganym zakresie posiada dalszy podwykonawca. Jak postąpić w tym przypadku? Czy należy obydwu wykonawców wykluczyć z procedury?

Czy podpisujący umowę musi złożyć oświadczenie z art. 17 ustawy Pzp

ProblemCzy skarbnik gminy, który wyraża zgodę na udzielenie zamówienia przed publikacją ogłoszenia w BZP pod kątem finansowym, tj. zgodności z planowanym budżetem, a następnie kontrasygnuje umowę z wykonawcą, ma obowiązek składania oświadczenia z art. 17 ust. 2 ustawy Pzp?