Tryb zamówienia z wolnej ręki versus wymóg zatrudnienia na umowę o pracę?
ProblemCzy zamawiający w stosunku do zamówień z wolnej ręki (art. 67 ust. 6 ustawy Pzp) na usługę oraz roboty budowlane musi stosować art. 29 ust. 3a oraz 36 ust. 8a ustawy Pzp? Artykuł 36 dotyczy siwz, która nie występuje w tym trybie. Jak zatem określić wymogi, o których mowa w ust. 8a art. 36?
Na czym polega skuteczne dostarczenie e-maila lub faksu do odbiorcy?
ProblemPrzewidzieliśmy w postępowaniu komunikację między zamawiającym a wykonawcami w następujących formach: za pośrednictwem operatora pocztowego w rozumieniu ustawy z 23 listopada 2012 r. – Prawo pocztowe (Dz.U. z 2012 r. poz. 1529 ze zm.), osobiście, za pośrednictwem posłańca lub faksu na nr... lub przy użyciu środków komunikacji elektronicznej za pośrednictwem skrzynki mailowej na adres e-mail.
Dokumenty dotyczące wykluczenia podmiotu udostępniającego zasoby
ProblemCzy w postępowaniu powyżej progów unijnych zamawiający powinien od wykonawcy, który powołuje się na zdolności podmiotu trzeciego, żądać takich samych dokumentów dla podmiotu trzeciego jak od wykonawcy w zakresie wykazania niepodlegania wykluczeniu, tj. KRK, KRS, CEIDG, oświadczenia o braku wydania prawomocnego wyroku o zaleganiu z uiszczaniem podatków, opłat lub składek i oświadczenia o braku orzeczenia tytułem środka zapobiegawczego zakazu ubiegania się o zamówienie publiczne?
Czym są zamówienia sektorowe i co je odróżnia od zamówień klasycznych?
Zamówienia sektorowe, to zamówienia udzielane przez podmioty określone w art. 132 ustawy Pzp, wykonywane w celu realizacji działalności takiej jak gospodarka wodna, energetyka, transport czy usługi pocztowe. Zamówienia sektorowe z racji swojego znaczenia dla społeczeństwa, gospodarki i bezpieczeństwa publicznego są obłożone mniejszym rygorem proceduralnym aniżeli klasyczne zamówienia publiczne. Jednocześnie zlecający mają rozszerzony zakres uprawnień mających na celu zabezpieczenie inwestycji publicznych oraz kontrolę wykonawców. Sprawdź, na czym dokładne polegają różnice.
Czy brak próbki potwierdzającej jakość skutkuje odrzuceniem oferty?
ProblemW postępowaniu na usługi drukowania zamawiający ustalił kryterium jakościowe polegające na ocenie walorów druku w odniesieniu do próbek złożonych przez wykonawców wraz z ofertą. Wymagał przy tym, aby dostarczone próbki były wykonane drukiem offsetowym. Jeden z wykonawców złożył próbki wykonane metodą druku cyfrowego. Zamawiający nie zastrzegł w siwz, że dostarczenie niewłaściwej próbki do oceny spowoduje odrzucenie oferty. Co teraz należy zrobić?
Czy gwarancja wadialna na jednego członka konsorcjum jest skuteczna?
Czy przewidziana w ustawie Pzp solidarna odpowiedzialność członków konsorcjum za wykonanie zamówienia dotyczy również wniesienia wadium w formie gwarancji? Czy obowiązki wykonawców wspólnie ubiegających się o udzielenie mogą być traktowane jako stanowiące świadczenie niepodzielne? Czy zamawiający ma prawo do zatrzymania wniesionego w takiej formie wadium, jeżeli bezpośrednią przyczyną zatrzymania były zaniechania tylko jednego konsorcjanta pominiętego w treści gwarancji? Zapoznaj się ze stanowiskiem Sądu Najwyższego i upewnij się, że postępujesz właściwie.