W jaki sposób bezpiecznie udzielić zaliczki w zamówieniu publicznym
Zaliczkowanie w zamówieniach publicznych nie jest praktyką częstą. Pomimo wielu zachęt zarówno na szczeblu europejskim, jak i krajowym zamawiający wciąż obawiają się używania tego narzędzia. Sprawdź, co możesz zyskać, dopuszczając udzielenie zaliczki. Dowiedz się, co powinieneś zrobić, aby zachować bezpieczeństwo instytucji zamawiającej, a jednocześnie skutecznie wykorzystać uprawnienia wynikające z przepisów ustawy Pzp.
Umowa zawarta z wykonawcą, który nie złożył najkorzystniejszej oferty
Problem: Sprawa dotyczy przetargu nieograniczonego na dostawę artykułów jednorazowego użytku obejmującego kilkadziesiąt części (pakietów). W jednym z pakietów oferty jednego z wykonawców zamawiający nie poprawił oczywistej omyłki rachunkowej. W związku z tym wybrano kontrahenta, który źle obliczył VAT, przez co cena pakietu w jego ofercie została też błędnie potraktowana jako najniższa. Po 3 miesiącach obowiązywania umowy zamawiający dostrzegł błąd i stwierdził, że w tym jednym pakiecie powinna być wybrana inna oferta. W jaki sposób i czy w ogóle jest możliwość wypowiedzenia umowy na mocy art. 145 ustawy Pzp w części dotyczącej niewłaściwie wybranej oferty? Jeżeli tak, to co z wykonawcą, który powinien być wybrany? Czy po ewentualnym wypowiedzeniu umowy trzeba ponownie przeprowadzić postępowanie w ramach tej jednej części?
Okres ważności dokumentów w trybie z wolnej ręki
Problem: Czy w przypadku wydłużającego się procesu negocjacji warunków umowy (art. 67 ust. 1 pkt 1 lit. a ustawy Pzp) z jedynym wykonawcą – właścicielem sieci deszczowej, do której zamawiający odprowadza ścieki i po upływie terminów ważności dostarczonych dokumentów, tj.:1) informacji z Krajowego Rejestru Karnego w zakresie określonym w art. 24 ust. 1 pkt 13, 14 i 21 ustawy Pzp,2) zaświadczenia właściwego naczelnika urzędu skarbowego,3) zaświadczenia właściwej terenowej jednostki organizacyjnej ZUS- zamawiający powinien zażądać nowych zaświadczeń przed podpisaniem umowy? Czy wystarczające będzie oświadczenie wykonawcy, że wszystkie dokumenty złożone w dniu negocjacji są aktualne na dzień podpisania umowy?
Ograniczenia w kształtowaniu zapisów umowy o zamówienie publiczne
Pomimo oczywistej dominującej roli zamawiającego w procesie składania zamówień publicznych musi on pamiętać o zachowaniu względnego balansu pomiędzy interesami obu stron umowy. W jakich ramach musi poruszać się zamawiający, aby dobrze wypełnić swoje obowiązki oraz nie narazić się na zarzuty ze strony wykonawców? Jaką rolę w kształtowaniu zapisów kontraktowych pełni podmiot wykonawczy i jakie ma uprawnienia? W poniższym omówieniu znajdziesz niezbędne informacje w tym zakresie.
Nieuprawnione zastosowanie procedury odwróconej – co robić
Problem: Z dokumentów przetargowych wynika, że zamawiający skorzystał z procedury odwróconej i wyłonił w niej wykonawcę. Nie zamieścił jednak tej informacji w ogłoszeniu o zamówieniu ani w siwz. Czy jest to podstawa do unieważnienia przetargu?
Jak zgłosić podwykonawcę na etapie realizacji umowy
ProblemW przetargu krajowym na roboty budowlane w oświadczeniu dotyczącym podwykonawcy niebędącego podmiotem, na którego zasoby wykonawca się powołuje, wpisano: „Podwykonawca zostanie wyłoniony po podpisaniu umowy”.
Czy można wybrać ofertę przekraczającą próg 30.000 euro
Problem: Zamówienie na roboty budowlane (budownictwo ziemne – drenaż oraz kanalizacja) zostało ogłoszone jako postępowanie na podstawie wewnętrznego regulaminu (kwota do 30.000 euro). Złożono 5 ofert, 4 oferty – w tym moją – odrzucono. Wybrana została oferta o wartości 160.000 zł brutto. Kwota ta przewyższa 30.000 euro netto. Czy zamawiający ma prawo udzielić tego zamówienia mimo przekroczenia przez oferenta progu 30.000 euro?
Czy możliwa jest zmiana zamawiającej strony umowy
ProblemCzy w trakcie obowiązywania umowy pomiędzy gminną jednostką organizacyjną a wykonawcą możliwa jest zmiana strony umowy, tj. zamawiającego, na spółkę gminną? Obecnie wykonawca wykonuje usługi na rzecz gminnej jednostki organizacyjnej. Gmina planuje przekazanie realizacji zadania własnego, które obecnie wykonuje gminna jednostka organizacyjna, do realizacji spółce gminnej.