Jak postąpić, gdy liczba wykonawców jest mniejsza niż zakładana

ProblemPrzygotowuję przetarg ograniczony w dziedzinach obronności i bezpieczeństwa na wykonywanie usługi ochrony fizycznej osób i mienia - świadczonej przez Specjalistyczną Uzbrojoną Formację Ochronną (SUFO). Czy prawidłowe będzie, gdy na podstawie art. 131j ust. 1 ustawy Pzp określę w ogłoszeniu o zamówieniu liczbę wykonawców, którzy gdy spełnią warunki udziału w postępowaniu, zostaną zaproszeni do składania ofert? Chodzi o 7 wykonawców. Czy jeśli okaże się, że nie będzie tylu wykonawców, którzy spełnią warunki udziału w postępowaniu, mogę dokonać wyboru, czy muszę obowiązkowo unieważnić postępowanie? Zażądałam oddzielnych wykazów usług na potwierdzenie spełniania warunków udziału w postępowaniu i na spełnianie kryteriów selekcji. Czy po nowelizacji ustawy Pzp z 2016 roku nadal aktualne jest orzecznictwo KIO, że już we wniosku o dopuszczenie do udziału w postępowaniu wykonawca ma złożyć komplet poprawnych dokumentów w tym zakresie, a uzupełnianie w trybie art. 26 ust. 3 ustawy Pzp może służyć wykazaniu spełniania podstawowych warunków, a nie poprawieniu punktacji w kryteriach selekcji (tzn. że nie można uzupełniać dokumentów w zakresie kryteriów selekcji, gdyż chcę to jednoznacznie określić w siwz i w ogłoszeniu).

Jak formułować treść wezwania do wykonawcy- istotne wskazówki

 Wykonawca musi być precyzyjnie poinformowany o wadach w złożonych dokumentach. W przeciwnym wypadku nie będzie możliwe uzupełnienie oferty zgodnie z oczekiwaniami zamawiającego. Jakie są konsekwencje skierowania wezwania nieprecyzyjnego, niejednoznacznego, wadliwego, abstrahującego od zawartości oferty? Jakie zapisy musi zawrzeć w piśmie zamawiający, aby uznać je za zgodne z zasadami? Czy wystarczające jest wskazanie samej podstawy prawnej? Sprawdź, jakich wskazówek w tej kwestii udzieliła Krajowa Izba Odwoławcza.

Dokumentacja projektowa a roboty budowlane – jak oszacować zamówienie?

ProblemZamawiający planuje wykonanie w budynku nowej instalacji gazowej. Instalacja będzie wykonywana wewnątrz budynku i będzie polegała na rozprowadzeniu sieci gazowej od licznika i przyłączeniu do niej sprzętu (2 kotły podgrzewające wodę). Zamawiający chce zamówić projekt instalacji gazowej i następnie zamówić na tej podstawie wykonanie prac związanych z budową odpowiedniej instalacji i przyłączeniem do niej sprzętów. Pytanie 1. Czy prawidłowe jest następujące postępowanie - zamówienie najpierw projektu instalacji gazowej, a następnie na podstawie otrzymanej dokumentacji wyłonienie Wykonawcy robót związanych z budową instalacji? 2. Jeżeli opisane wyżej postępowanie jest prawidłowe, to czy: a. Projekt instalacji gazowej będzie usługą? b. Szacunkowa wartość projektu instalacji gazowej i szacunkowa wartość roboty polegającej na budowie tej instalacji nie podlegają sumowaniu? 3. Czy oprócz opisanego w pierwszym pytaniu sposobu postępowania możliwe jest przyjęcie innego rozwiązania – wyłonienie Wykonawcy odpowiedzialnego łącznie za zaprojektowanie instalacji gazowej i jej wykonanie?

Czy zmiana umowy zawartej w trybie z wolnej ręki jest dopuszczalna

Problem:Dotyczy realizacji kontraktu na roboty budowlane o wartości poniżej progów unijnych, zawartego na podstawie art 67 ust 1 pkt 4. W projekcie umowy w trakcie postępowania oraz w zawartej umowie (kontrakcie) wpisano możliwość zmiany kontraktu na podstawie art. 144 ust.1 pkt 6. W związku z tym, czy mogę dokonać zmiany w kontrakcie zwiększającej wartość kontraktu w granicach do 15% jego pierwotnej wartości, z uwagi na to, że kontrakt został zawarty po użyciu trybu niekonkurencyjnego Prawa zamówień publicznych?

Czy przekroczenie planowanych ilości powoduje konieczność zawarcia aneksu

ProblemW ogłoszonym przetargu na odbiór odpadów komunalnych w projekcie umowy mamy zapis, iż poszczególne frakcje odpadów będą odbierane w różnych liczbach ton, w zależności od frakcji odpadów. W umowie obok frakcji odpadów podane są liczby ton. Jednocześnie w umowie widnieje następujący zapis: "Podane powyżej dane należy traktować jako orientacyjne. Ilość odpadów wytworzonych na terenie gminy i dostarczonych do PSZOK nie jest zależna od Zamawiającego. Ustalone ilości są szacunkowe i mogą ulec zmianie". Obecnie znajdujemy się w sytuacji, gdy jedna z frakcji odpadów przekroczyła liczbę ton wskazanych w umowie. Co zrobić w takim przypadku? Czy musi być zawarty aneks do umowy oraz czy możliwe jest  potraktowanie zmiany jako niskowartościowej?

Co robić, gdy wykonawca obejmie tajemnicą ceny jednostkowe

Ugruntowana praktyka wskazuje, że niezasadne zastrzeżenie informacji tajemnicą przedsiębiorstwa skutkuje jej ujawnieniem. Jakie działania powinien podjąć zamawiający, gdy wykonawca dokona zastrzeżenia informacji dotyczących podstaw obliczenia ceny? Czy taka informacja podlega ochronie? Czy zamawiający powinien badać przesłanki, które legły u podstaw zastrzeżenia? Sprawdź, czy stanowisko KIO i prezesa UZP jest w tej kwestii jednolite.

Brak czasu na przeprowadzenie nowego postępowania – co robić

ProblemZamawiający prowadzi postępowanie w przetargu ograniczonym w dziedzinie obronności i bezpieczeństwa. Wpłynęły trzy oferty, wszystkie uznano za niepodlegające odrzuceniu. Dokonano wyboru  najkorzystniejszej. Kryterium oceny ofert jest cena. Wykonawca, który uzyskał drugie miejsce po dokonaniu oceny ofert, złożył odwołanie na wybór oferty najkorzystniejszej. Jednocześnie wykonawca ten zaoferował wykonanie zamówienia w kwocie przekraczającej kwotę przeznaczoną na realizację zamówienia (zamawiający nie ma możliwości zwiększyć tej kwoty). W przypadku gdy odwołanie zostanie uwzględnione przez KIO, zamawiający będzie musiał dokonać ponownej oceny ofert i ponownego wyboru oferty najkorzystniejszej, tj. oferty odwołującego się wykonawcy.