Wadliwa sesja otwarcia ofert powoduje konieczność unieważnienia postępowania

Sesja otwarcia ofert musi być jawna. Podczas jej trwania zamawiający zobowiązany jest do ujawnienia danych wykonawców, oferowanych cen, warunków płatności oraz terminu wykonania zamówienia. Czy w przypadku postępowania objętego elektronizacją, w którym zamawiający dokonuje otwarcia ofert z użyciem komputera, możliwe jest odstępstwo od stosowania tych zasad? Czy elektroniczna oferta przystaje do obowiązujących aktualnie regulacji prawnych? Sprawdź, do jakich wniosków doszła KIO. Wyrok Krajowej Izby Odwoławczej z 12 kwietnia 2019 r., sygn. akt KIO 574/19

Platformy zakupowe

Wiele instytucji zamawiających korzysta z komercyjnych platform zakupowych. Fakt ten stanowi dodatkowe obciążenie dla wykonawców, którzy muszą każdorazowo zapoznawać się z instrukcją złożenia oferty z wykorzystaniem takiej platformy. Sprawdź, jakiego rodzaju problemy w złożeniu ofert z wykorzystaniem komercyjnej platformy zakupowej mogą stanowić podstawę do unieważnienia przetargu. Czy wystarczające jest uprawdopodobnienie przez wykonawcę, że z przyczyn związanych z funkcjonowaniem platformy zakupowej został pozbawiony możliwości złożenia oferty?

Obowiązkowe wymogi w zakresie umów o pracę nie dotyczą dostaw

ProblemJestem w trakcie przygotowywania specyfikacji na dostawę 90 parkomatów wraz z ich montażem, konserwacją i serwisem w Strefie Płatnego Parkowania oraz zakup licencji oprogramowania windykacyjnego (wersja stacjonarna i mobilna) wraz z terminalami kontrolerskimi. W zakresie przedmiotu znajduje się jeszcze przeprowadzenie szkolenia dla pracowników zamawiającego w zakresie obsługi oprogramowania dostarczonego przez wykonawcę. Uważam, że jeżeli chodzi o rodzaj zamówienia, to mam tu do czynienia z dostawą, gdyż stanowi ona główny przedmiot zamówienia (bez zakupu parkomatów nie byłoby montażu itd.). Chciałabym zapytać, czy skoro usługi stanowią przedmiot dodatkowy zamówienia, to czy mam obowiązek stosować zapisy o zatrudnieniu na umowę o pracę i wskazania zakresu czynności wykonywanych przez osoby zatrudnione na podstawie umowy o pracę?

Najczęściej popełniane błędy w podpisie elektronicznym

Obowiązkowa elektronizacja zamówień publicznych obowiązująca w postępowaniach powyżej progów unijnych rodzi kolejne problematyczne zagadnienia. Wiele z nich związanych jest z podpisem elektronicznym. Czym jest kwalifikowany podpis elektroniczny? Jak sprawdzić jego ważność? Jakie są najczęstsze błędy związane z podpisem elektronicznym, skutkujące koniecznością odrzucania ofert? Odpowiedzi na te pytania znajdziesz w  poniższym omówieniu.

Czy usługi pocztowe i kurierskie podlegają sumowaniu

ProblemPytanie dotyczy zamówień dotyczących progu poniżej 30.000 euro. PUP podpisał w marcu 2019 roku umowę o świadczenie usług pocztowych z Pocztą Polską na kwotę 19.000 euro netto. Umowa nie przewiduje usług kurierskich. W kwietniu wystąpiła pilna potrzeba skorzystania z usług kurierskich w celu dostarczenia dokumentów służbowych. Czy w takim przypadku, ustalając wartość zamówienia, urząd powinien zsumować wartość zamówienia usług pocztowych i kurierskich, czy należałoby potraktować skorzystanie z usług kurierskich jako odrębne zamówienie? Pytanie jest o tyle ważne, ponieważ PUP dokonuje zamówień publicznych do 30.000 euro netto zgodnie z regulaminem zamówień publicznych, który przewiduje różne procedury zamówień w zależności od kwoty wartości zamówienia, tj. do 7.000 euro netto oraz powyżej 7.000 euro netto do 30.000 euro netto.

Czy elektronizacja zamówień obowiązuje w usługach społecznych

Problem Czy postępowanie na usługi społeczne o wartości powyżej 750.000 euro prowadzone przez zamawiającego klasycznego należy obowiązkowo przeprowadzić z zachowaniem komunikacji elektronicznej (art. 138l odsyła bezpośrednio do działu I rozdziału 2a). Czy wykonawca w takim postępowaniu musi złożyć JEDZ i ofertę w postaci elektronicznej i opatrzeć kwalifikowanym podpisem elektronicznym?