SZA 59

Odpowiedzialność z tytułu naruszenia ustawy Pzp

Zamówienia publiczne muszą być udzielane w sposób przejrzysty, bezstronny i obiektywny oraz w zgodzie z obowiązującymi przepisami prawa. Za naruszenie tych zasad grożą różnego rodzaju sankcje. Dotyczy to zarówno odpowiedzialności instytucji, jak i osób.  Warto wiedzieć, jakie konsekwencje mogą zostać wyciągnięte i jak uniknąć ewentualnych problemów zaistniałych na tym tle.

SZA 55

Co warto wiedzieć o oświadczeniach i dokumentach w postępowaniach elektronicznych

Jeżeli postępowanie prowadzone jest w tzw. procedurze unijnej i wszczęte zostało począwszy od 18 października 2018 r., jest objęte pełną elektronizacją. Oznacza to, że obowiązują w nim nowe reguły wypełnienia przez wykonawców obowiązków dokumentacyjnych. Czy obawiać się dokumentów i oświadczeń elektronicznych? Jak podejść do ich weryfikacji, aby nie narazić się na zarzuty. Jak w nowej, elektronicznej rzeczywistości skutecznie potwierdzać wymogi zamawiającego opisane dokumentacją postępowania oraz na co zwrócić uwagę i o czym pamiętać, oceniając oferty, przybliżamy w poniższym omówieniu.

SZA 60

Rażąco niska cena w orzecznictwie

Zamówienie publiczne powinno być wykonane za realną cenę, uwzględniającą rozsądny zysk wykonawcy. Zjawisko oferowania zaniżonych cen jest popularne w polskich zamówieniach publicznych i jest oceniane negatywnie. Sprawdź, jak do rażąco niskiej ceny podchodzi orzecznictwo krajowe i europejskie. Dowiedz się, w jaki  sposób formułować wezwanie do wykonawcy, aby móc faktycznie ustalić, czy oferta podlega odrzuceniu, czy też zaoferowana cena jest przemyślana i gwarantuje należytą realizację zamówienia.

AZA 186

Zastosowanie trybu zamówienia z wolnej ręki do udzielenia zamówienia in-house

Ustawa Prawo zamówień publicznych jako podstawowe tryby postępowania wymienia przetarg nieograniczony oraz przetarg ograniczony. Zgodnie z jej art. 10 ust. 2 zastosowanie innych trybów, w tym zamówienia z wolnej ręki, może mieć miejsce jedynie w okolicznościach określonych w ustawie. Należy przy tym zwrócić uwagę, iż zastosowanie trybu zamówienia z wolnej ręki stanowi wyjątek od zasady udzielania zamówień w jednym z trybów podstawowych. Katalog zawierający przesłanki zastosowania tego trybu jest katalogiem zamkniętym, a okoliczności w nim zawarte nie mogą podlegać wykładni rozszerzającej.

Zachowania standardów etycznych przez osoby wykonujące czynności w postępowaniu

Zamawiający ma obowiązek zapewnienia, aby osoby biorące udział w przygotowaniu postępowania oraz jego prowadzeniu były bezstronne i obiektywne. Jest to jeden ze środków gwarantujących zapewnienie zasady uczciwej konkurencji. Konieczna jest więc weryfikacja, czy osoby biorące udział w przygotowaniu postępowania oraz jego prowadzeniu nie pozostają w relacjach z potencjalnym wykonawcą, które mogłyby mieć jakikolwiek wpływ na podejmowane przez zamawiającego decyzje. Sprawdź, jak zgodnie z prawem wypełniać to zobowiązanie, by nie narazić się na zarzuty formułowane w toku kontroli. 

Wolna ręka po nieudanym przetargu – wymogi dokumentacyjne

ProblemPrzeprowadziliśmy przetarg nieograniczony na roboty budowlane i nie wpłynęła w nim żadna oferta. Czy teraz możemy w związku z tym wszcząć tryb z wolnej ręki? Czy wykonawca musi przedłożyć dokładnie te same dokumenty jak w przetargu?  

AZA 185

Właściwe umocowanie do złożenia elektronicznej oferty

Pełnomocnictwo do złożenia oferty w postępowaniu to jeden z kluczowych dokumentów. W dobie wymogu składania elektronicznej oferty na tle dokumentu stanowiącego umocowanie rodzi się wiele wątpliwości. Jaką postać powinno przybrać pełnomocnictwo, aby można je było uznać za prawidłowe? Czy może być złożone w postaci podpisanego skanu dokumentu? Jaką rolę odgrywa poświadczenie notarialne? Poznaj orzecznictwo w tym zakresie i uniknij błędów skutkujących koniecznością odrzucenia oferty.

AZA 184

Wykaz robót i referencje są dokumentami wzajemnie się uzupełniającymi

ProblemZgodnie z wezwaniem z art. 26ust. 2 ustawy Pzp wykonawca przedłożył: wykaz wykonanych robót budowlanych, referencje na potwierdzenie należytego wykonania roboty wskazanej w ww. wykazie, wykaz osób skierowanych do realizacji zamówienia. W wykazie robót wykonawca nie wpisał, że wykonał pokrycie dachowe z dachówki, tylko zawarł ogólne stwierdzenie „remont dachu”. Tym samym z wykazu nie wynika spełnianie warunku udziału w postępowaniu. Wykonanie pokrycia dachowego z dachówki potwierdzają jednak referencje, w których jest to wprost wyartykułowane. Podobna sytuacja jest warunkiem dotyczącym wymagań od osób skierowanych do realizacji zamówienia. Wykonawca w wykazie osób nie wpisał, że osoby przynależą do właściwej izby samorządu zawodowego, ale dołączył kserokopie zaświadczeń o przynależności tych osób do właściwych izb. Czy zamawiający ma prawo stwierdzić, że wykonawca spełnia warunki, czy powinien zastosować art. 26 ust. 3 ustawy Pzp i wezwać wykonawcę do uzupełnienia wykazu robót oraz wykazu osób?

Przegląd orzecznictwa - przygotowanie oferty w postaci elektronicznej

Kwestia przygotowania oferty w postaci elektronicznej zgodnie z wymaganiem art. 10a ust. 5 ustawy Pzp, a w zasadzie „techniki” jej przygotowania, to przedmiot wielu wyroków KIO. Spory zaistniałe od początku obowiązywania przywołanego art. 10a ust. 5 ustawy Pzp pomiędzy stronami odnoszą się w znacznej mierze do zarzucania zamawiającemu naruszania art. 10a ust. 5 ustawy Pzp w związku z art. 66 kc oraz art. 60 kc w związku z art. 14 ust. 1 ustawy Pzp. Podnoszona jest ich błędna wykładnia polegająca na uznaniu, że możliwe jest wyrażenie przez wykonawcę oświadczenia woli w postaci oferty w rozumieniu art. 10a ust. 5 ustawy Pzp (sporządzenie oferty), zanim oświadczenie wykonawcy uzyska postać elektroniczną i zostanie opatrzone kwalifikowanym podpisem elektronicznym. W konsekwencji zarzuca się wielu zamawiającym niewłaściwe zastosowanie powołanych powyżej przepisów, polegające na niezasadnym odrzucaniu oferty na skutek uznania, że sporządzono ofertę już w momencie jej podpisania własnoręcznym podpisem przez osoby uprawnione do reprezentacji odwołującego i w ten sposób oferta ta uzyskała „byt prawny”.

SZA 58

Najważniejsze aspekty oferty wspólnie składanej przez wykonawców – część II

W poprzednim numerze opublikowaliśmy część I opracowania poświęconego udziałowi konsorcjum w postępowaniu o udzielenie zamówienia publicznego. Poniżej kontynuacja tematyki dotycząca łączenia sił przedsiębiorców. Sprawdź, na co jeszcze zwrócić szczególną uwagę i dowiedz się, jakie są najważniejsze kwestie związane z zawiązaniem konsorcjum. Zapoznaj się także z wzorcem umowy konsorcjalnej. Proponujemy rozwiązania gotowe do zaczerpnięcia we własnej praktyce działalności gospodarczej.

SZA 57

Najważniejsze aspekty wspólnej oferty wykonawców

Wykonawcom przysługuje prawo do łączenia sił i wspólnego ubiegania się o udzielenie zamówienia. Działanie takie wiąże się jednak z pewnym obostrzeniami. Sprawdź, na co zwrócić szczególną uwagę, składając ofertę wspólną. Dowiedz się, jakie są najważniejsze kwestie związane z zawiązaniem konsorcjum, i nie pozwól sobie na popełnianie błędów w tym zakresie.

SZA 56

Nawet najlepsze prawo nie gwarantuje osiągnięcia sukcesu. Polski rynek zamówień publicznych okiem wykonawcy

  Jak oceniacie rynek zamówień publicznych w Polsce? Jako firma międzynarodowa macie doświadczenie w realizacji kontraktów na całym świecie. Czy Polski rynek bardzo różni się od zagranicznych i na czym te główne różnice polegają?

SZA 53

W jaki sposób uregulowano zasadę jawności w ustawie Pzp

 Zapisy ustawy Prawo zamówień publicznych (dalej: ustawa Pzp), obok szczegółowych procedur zakupowych określających poszczególne obowiązki i uprawnienia podmiotów zobowiązanych do jej stosowania oraz tych, które biorą udział w procesie zakupowym nią regulowanym, zawierają również przepisy i zasady, na których w swym założeniu opierać ma się cały system zamówień publicznych. Są to wypracowane w prawie unijnym i przeniesione na grunt prawa krajowego filary, które muszą być uwzględniane podczas interpretowania i stosowania poszczególnych regulacji ustawowych. Ich istnienie podyktowane jest koniecznością zapewnienia spójności i jednomyślności wśród użytkowników ustawy Pzp. Mają również na celu wskazanie priorytetów, jakimi kierował się ustawodawca, formułując obowiązujące procedury odnoszące się do wydatkowania środków publicznych.

AZA 183

Wątpliwości wokół spełniania warunków udziału

ProblemCzy w warunkach udziału w postępowaniu (kryterium zdolności technicznej lub zawodowej) w odniesieniu do dostawy zapis w brzmieniu „wykazania wykonania co najmniej jednej dostawy w okresie nie dłuższym jak 3 lata licząc DO MOMENTU ZŁOŻENIA OFERTY” jest zapisem dopuszczalnym? Przy takim zapisie może potencjalnie wystąpić możliwość przedstawienia przez Wykonawców doświadczenia z różnego okresu czasu, ponieważ każdy z Wykonawców może złożyć swoją ofertę w różnym czasie do Zamawiającego? Czy w przypadku uznania tego zapisu jako nieprawidłowego może to być przesłanką do unieważnienia postępowania (wada niemożliwa do usunięcia).

Unieważnienie postępowania z powodu błędów w ogłoszeniu

Unieważnienie postępowania bez zaistnienia przesłanek stanowi jeden z czynów naruszenia dyscypliny finansów publicznych. Zamawiający powinien więc dokonywać tej czynności w ostateczności, dążąc do prowadzenia wszczętego postępowania i wyboru oferty najkorzystniejszej, a w konsekwencji udzielenia zamówienia. Niniejsze case study opisuje wydawać by się mogło patową sytuację, w której znalazł się jeden z zamawiających. Przypadki takie nie są rzadkością w codzienności polskich podmiotów zamawiających. Sprawdź, czy faktycznie muszą<a > skutkować unieważnieniem postępowania.

Specyficzne rozwiązania na platformach zakupowych

Fizyczne złożenie oferty jest ostatnią i wydawałoby się najprostszą czynnością wykonawcy. Świadczy natomiast o „być albo nie być” w postępowaniu o udzielenie zamówienia publicznego. W dobie elektronizacji zdarzają się poważne utrudnienia techniczne, które uniemożliwiają skuteczne dostarczenie oferty. Sprawdź, jakie stanowisko w stosunku do tego zagadnienia prezentuje KIO.

AZA 182

Zmiany w ofercie po zawarciu umowy

Zamawiający powinien racjonalnie i oszczędnie gospodarować środkami publicznymi, mając na uwadze regulacje odnoszące się do zamówień publicznych. W praktyce występują jednak sytuacje, w których błędy w ofertach zostają zidentyfikowane na etapie realizacji zamówienia. Jakiego rodzaju działania mogą zostać podjęte przez podmiot zamawiający, aby doprowadzić do wyeliminowania nieprawidłowości i zminimalizować ryzyka zarzutów kontrolnych. Sprawdź, jak z tego rodzaju impasu wybrnęła instytucja zamawiająca.

Wątpliwości wokół realizacji zamierzenia budowlanego

ProblemDo przeprowadzenia mamy postępowanie na stworzenie klubu dziecięcego (maluch+). W ramach tej inwestycji jest przebudowa naszego budynku. Zakres prac obejmuje: 1) prace ogólnobudowlane, 2) prace elektryczne, 3) prace sanitarne, 4) wybudowanie placu zabaw z nawierzchnią bezpieczną. Czy w powyższym wypadku zrobić jedno postępowanie z możliwością składania ofert częściowych? Czy budowę placu zabaw z nawierzchnią bezpieczną potraktować jako robotę budowlaną? W związku z tym, że dofinansowanie dostaliśmy dość późno i trzeba było dokończyć dokumentację projektową, na którą nie ma jeszcze ostatecznej decyzji pozwolenia budowlanego, czy można wszcząć postępowanie, gdyż realizacja inwestycji ma zakończyć się do 31 grudnia 2019 r.?

Ustalenie okresu gwarancji dla robót budowlanych

Problem Proszę o informację, jaki jest najkrótszy okres gwarancji, a jaki maksymalny w robotach budowlanych oraz czasokres rękojmi. 2.      Czy kwota należytego zabezpieczenia wykonania umowy, która została wniesiona, ma być oddana po zakończonym zadaniu budowlanym w pomniejszeniu o 30%, a te 30% oddane po okresie rękojmi?                                                  

AZA 181

Wartość zamówienia w ramach projektu unijnego

ProblemJak prawidłowo szacować wartość przedmiotu zamówienia w ramach projektów współfinansowanych z funduszy unijnych? Jakie są praktyczne przesłanki, argumenty za szacowaniem wartości jedynie w perspektywie roku, a nie jak mówi główna zasada, w perspektywie całego projektu?

W jaki sposób ustalić cenę za jedną z pozycji

ProblemSkładową formularza cenowego była nw. pozycja 6. Wykonanie instalacji odsiarczania (zewnętrzne zbiorniki sorbentu i produktu odsiarczania) oraz pozostałych urządzeń i instalacji współpracujących z kotłem, w tym: 6.1. Koszty dokumentacji projektowej. Razem: ............. Wykonawca nie wypełnił poz. 6.1. W siwz nie było zapisów, zgodnie z którymi jeżeli wykonawca nie wypełni którejkolwiek z pozycji w formularzu cenowym, jego oferta zostanie odrzucona. Pozycja ta nie ma wpływu na cenę ofertową podaną w formularzu ofertowym. Za wykonanie dokumentacji nie ma w umowie przewidzianych wcześniejszej płatności, a co za tym idzie - ewentualnych kar. Cena za koszt dokumentacji była potrzebna zamawiającemu jedynie do celów informacyjnych i ewentualnego zakwalifikowania kosztów w przypadku otrzymania dofinansowania. Czy w związku z powyższym zamawiający może zwrócić się o wyjaśnienie treści oferty lub w inny sposób zgodny z prawem uzyskać powyższą informację dotyczącą kosztów dokumentacji, czy musi odrzucić ofertę wykonawcy?

AZA 180

Waga badania podstaw wyłączenia członka z udziału w pracach komisji przetargowej

Obowiązkiem zamawiającego jest uprzedzenie osoby składającej oświadczenie, której zamawiający powierzył czynności w postępowaniu o odpowiedzialności karnej za składanie fałszywego oświadczenia. Czynność ta powinna zostać dokonana przed odebraniem takiego oświadczenia. Czy okoliczność przebywania na zwolnieniu lekarskim osoby podlegającej wyłączeniu z prac komisji przetargowej może być okolicznością łagodzącą? Sprawdź, jakie stanowisko w tej kwestii zaprezentowała Krajowa Izba Odwoławcza.

Sposoby szacowania wartości zamówienia na roboty budowlane

Ustalenie wartości szacunkowej zamówienia powinno się odbyć z dochowaniem należytej staranności. Roboty budowlane w tym zakresie cechują się pewnego rodzaju odmiennością. Sprawdź, na co zwrócić  uwagę, mając do czynienia z postępowaniem, którego przedmiotem zamówienia są roboty, oraz jak kalkulować wartość, w zależności od przyjętej formuły realizacji (wybuduj albo projektuj i wybuduj).

AZA 179

Specyfika udzielania zamówień publicznych w służbie zdrowia – część II

Szpitale i inne podmioty lecznicze należą do katalogu zamawiających zobowiązanych przy udzielaniu zamówień publicznych do stosowania przepisów ustawy Pzp. Przedmiot ich zamówień w znacznym zakresie jest dość specyficzny. Obejmuje w szczególności zakup leków, sprzętu medycznego jednorazowego użytku, specjalistycznej aparatury medycznej oraz drobnego sprzętu laboratoryjnego. Niniejsze omówienie stanowi kontynuację analizy dotyczącej specyfiki zamówień publicznych, które są udzielane w służbie zdrowia.

AZA 178

Unieważnienie postępowania w okolicznościach nierównego dostępu do informacji o zamówieniu

Czy naruszenie art. 11 ust. 7d ustawy Pzp jest okolicznością uzasadniającą unieważnienie postępowania w sprawie zamówienia publicznego. Sprawdź, czy konieczność wstrzymania się z upublicznieniem ogłoszenia o zamówieniu przez okres 48 godzin, obowiązująca w postępowaniach unijnych, wpływa  na ważność proceduralną oraz jaki pogląd w tej kwestii wyraziła Krajowa Izba Odwoławcza oraz sąd.

Specyfika udzielania zamówień publicznych w służbie zdrowia – część I

Szpitale i inne podmioty lecznicze należą do katalogu zamawiających zobowiązanych przy udzielaniu zamówień publicznych do stosowania przepisów ustawy Pzp. Przedmiot ich zamówień w znacznym zakresie jest dość specyficzny. Obejmuje w szczególności zakup leków, sprzętu medycznego jednorazowego użytku, specjalistycznej aparatury medycznej oraz drobnego sprzętu laboratoryjnego.

AZA 177

W jakich okolicznościach wezwanie do wyjaśnień będzie obligatoryjne

W toku badania i oceny ofert podmiot zamawiający może żądać złożenia wyjaśnień przez wykonawców dotyczących oferowanego asortymentu. Czy jest to jego uprawnienie czy też, w niektórych okolicznościach, obowiązek. Sprawdź, w jakich sytuacjach instytucja zamawiająca może zostać zobligowana do zastosowania wezwania do udzielenia wyjaśnień i nie powtarzaj błędów innych jednostek.

AZA 176

Wadliwa sesja otwarcia ofert powoduje konieczność unieważnienia postępowania

Sesja otwarcia ofert musi być jawna. Podczas jej trwania zamawiający zobowiązany jest do ujawnienia danych wykonawców, oferowanych cen, warunków płatności oraz terminu wykonania zamówienia. Czy w przypadku postępowania objętego elektronizacją, w którym zamawiający dokonuje otwarcia ofert z użyciem komputera, możliwe jest odstępstwo od stosowania tych zasad? Czy elektroniczna oferta przystaje do obowiązujących aktualnie regulacji prawnych? Sprawdź, do jakich wniosków doszła KIO. Wyrok Krajowej Izby Odwoławczej z 12 kwietnia 2019 r., sygn. akt KIO 574/19

Platformy zakupowe

Wiele instytucji zamawiających korzysta z komercyjnych platform zakupowych. Fakt ten stanowi dodatkowe obciążenie dla wykonawców, którzy muszą każdorazowo zapoznawać się z instrukcją złożenia oferty z wykorzystaniem takiej platformy. Sprawdź, jakiego rodzaju problemy w złożeniu ofert z wykorzystaniem komercyjnej platformy zakupowej mogą stanowić podstawę do unieważnienia przetargu. Czy wystarczające jest uprawdopodobnienie przez wykonawcę, że z przyczyn związanych z funkcjonowaniem platformy zakupowej został pozbawiony możliwości złożenia oferty?

AZA 175

W jakich okolicznościach zamawiający może odstąpić od badania rażąco niskiej ceny

Zaniżanie cen w ofertach jest zjawiskiem występującym dość często w postępowaniach o udzielenie zamówienia publicznego. Nie w każdej jednak sytuacji niezbędne jest badanie wysokości zaoferowanej ceny. Sprawdź, co w tym zakresie sugeruje Krajowa Izba Odwoławcza w wydanym przez siebie orzecznictwie. Dowiedz się, jakie okoliczności uprawniają zamawiającego do odstąpienia od tej procedury, a jakie działania nie spotkają się z aprobatą i mogą zostać skutecznie zakwestionowane.

W jaki sposób skutecznie wnieść wadium w przetargu elektronicznym

Elektronizacja zamówień publicznych to gorący temat ostatnich miesięcy. Co krok pojawia się interpretacja Krajowej Izby Odwoławczej, wnosząca nowe spojrzenie. Tym razem skład orzekający zajął stanowisko w kwestii skuteczności wniesienia wadium w postępowaniu objętym elektronizacją. Mowa o papierowej postaci dokumentu gwarancji wadialnej. Dowiedz się, czy takie działanie wykonawcy może zostać uznane za prawidłowe.

AZA 174

NIK weryfikuje zamówienia poniżej progu 30.000 euro

Najwyższa Izba Kontroli skupiła uwagę na wydatkowaniu środków w procedurach poniżej progu bagatelności. Przeprowadziła kontrolę niemal 400 procedur. Na podstawie wyników kontrolnych wyciągnięto wnioski, które zaprezentowano w opracowanej w tym celu „Informacji o wynikach kontroli”. Sprawdź, na co zwracali uwagę audytorzy, jakie uchybienia wskazali jako najbardziej istotne i nie powtarzaj błędów innych podmiotów zamawiających. 

AZA 173

W jaki sposób ustalić aktualność dokumentów składanych przez wykonawcę

Regulacje ustawy Pzp wskazują, że wykonawca zobowiązany jest do złożenia dokumentów aktualnych. Czy w sytuacji, gdy takie dokumenty zostały wystawione po upływie terminu składania ofert, zasadne było złożenie wstępnego oświadczenia o spełnianiu warunków udziału w postępowaniu. Sprawdź, jaką argumentację w takiej sytuacji przyjął podmiot zamawiający i czy spotkała się ona z uznaniem składu orzekającego, rozpatrującego zgłoszone zastrzeżenia od wyniku kontroli.

AZA 172

Zamawiający nie jest zwolniony z oceny prawidłowości stawki podatku VAT w ofertach

System podatkowy oddziałuje na realizację zamówień publicznych. Przede wszystkim w zakresie przyjęcia do kalkulacji ceny ofertowej odpowiedniej stawki podatku VAT. Czy zamawiający zobowiązany jest do jej weryfikacji? Jak postąpić w sytuacji, gdy przyjęta stawka podatku VAT jest niewłaściwa? Sprawdź, w jakim położeniu znalazła się instytucja zamawiająca oraz czy działania przez nią podjęte zostały ocenione jako prawidłowe.

Spory o termin zwrotu wadium i dopuszczalne korekty oferty

Zamawiający powinien zwrócić wadium wykonawcom, których oferty nie zostały wybrane, niezwłocznie po dokonaniu czynności wyboru najkorzystniejszej oferty. Jaka jest tolerancja czasowa do podjęcia w tym zakresie skutecznych działań?Czy okres świąteczno-noworoczny może stanowić uzasadnienie dla zaniechań podmiotu zamawiającego? Ponadto KIO oceniła, jakiego rodzaju dane muszą być znane zamawiającemu, żeby mógł dokonać poprawki omyłki w ofercie. W tym zakresie skład oceniający przyjął optykę odmienną od wyrażonej przez kontrolujących. Sprawdź jaką.

AZA 171

Na czym polega prawidłowe złożenie kwalifikowanego podpisu elektronicznego

Celem wymogu złożenia kwalifikowanego podpisu elektronicznego jest to, aby możliwe było traktowanie takiego podpisu równorzędnie z podpisem złożonym własnoręcznie. Warto wiedzieć, w jaki sposób dokonać takiej weryfikacji, a w konsekwencji upewnić się, że dokumenty złożone przez wykonawcę są prawidłowe. Sprawdź, na czym polegała istota sporu wokół walidacji złożonego przez wykonawcę podpisu i jakie stanowisko w tej sprawie zajęła Krajowa Izba Odwoławcza.

Kiedy należy złożyć zobowiązanie do udostępnienia zasobów

ProblemCzy w przetargu powyżej progów unijnych zobowiązaniem podmiotu trzeciego składanym wraz z ofertą jest tylko oświadczenie JEDZ wykonawcy i podmiotu trzeciego, czy też należy jeszcze wymagać dodatkowego "zobowiązania o oddaniu wykonawcy do dyspozycji niezbędnych zasobów" od podmiotu trzeciego?

AZA 170

W jaki sposób skorygować omyłkę w umowie o zamówienie

PROBLEMW trakcie realizacji umowy dotyczącej zamówienia publicznego wprowadzono aneks, w którym po wykonaniu przez wykonawcę części usługi (zgodnie z umową - 60% prac) zauważono rozbieżność w zapisie słownym i liczbowym kwoty. Błąd jest wynikiem nieuwagi zamawiającego przy zmianie kwoty w skopiowanej treści ustępu. Z aneksu wynika, że kwota zapisana liczbowo jest poprawna. Kwota pomniejszona jest proporcjonalnie do przyjętych w aneksie zmian, w protokole odbioru i rachunku wykonawcy wystawionym na 60% prac widnieje kwota prawidłowa. Czy możliwe jest i w jaki sposób skorygowanie błędu?

Oferta podlega odrzuceniu, jeżeli jest niezgodna merytorycznie, a nie formalnie. 

PROBLEMZamawiający w kryterium oceny ofert podał cenę 90% oraz okres gwarancji 10%, przy czym określił w siwz, że punkty za kryterium „okres gwarancji” zostaną przyznane w skali punktowej do 6 pkt, na podstawie oświadczenia złożonego w formularzu oferty. Zamawiający dokona oceny w następujący sposób:

AZA 169

Rozmowa kwalifikacyjna jako kryterium pozacenowe

W ostatnim czasie zaobserwować można zmiany w podejściu do kryteriów oceny ofert. Zamawiający pozwalają sob ie na więcej, a działania te nie są kwestionowane przez organy kontrolne. Sprawdź, jakie propozycje w odniesieniu do kwalifikacji personelu zaproponował jeden z poważnych uczestników rynku zamówień publicznych w Polsce oraz jakie kryteria zostały uznane przez Krajową Izbę Odwoławcza jako dopuszczalne.

Rozbudowany spór o termin wniesienia wadium w pieniądzu

Skuteczne zabezpieczenie ofert wadium jest kluczową czynnością do zapewnienia sobie udziału w postępowaniu. Wniesienie wadium w pieniądzu wydaje się formą budzącą najmniej wątpliwości. Nie w każdym jednak przypadku zamawiający właściwie interpretują regulacje prawne, a samo powoływanie się na cel, jaki musi zostać osiągnięty, może nie być wystarczające. Sprawdź, na czym polegał problem oraz jaką argumentację przyjął podmiot zamawiający. Interpretacja dotyczy stanu prawnego sprzed nowelizacji ustawy Pzp z 2016 roku ale zachowuje aktualność w obecnym.

AZA 168

Wartość podobnych robót budowlanych w odrębnych lokalizacjach

ProblemZamawiający planuje ogłosić dwa postępowania na roboty budowlane, w dwóch budynkach jednorodzinnych, położonych w różnych lokalizacjach. W jednym jest to remont budynku mieszkalnego, w skład którego wchodzi również przełącze instalacji do sieci miejskiej. W drugim zadaniu jest to przyłącze do sieci. Wykonanie nastąpi na podstawie projektu budowlanego. Czy zamawiający powinien zsumować wartość zadań? Czy ustalając wartość na podstawie kosztorysu inwestorskiego, traktować je jako dwa odrębne zadania?

Umowa zlecenie powinna być zawierana na podstawie ustawy Pzp

ProblemZamawiający planuje podpisać umowy zlecenie z 20 osobami, na taki sam okres, z takim samym zakresem obowiązków. Jak w takim przypadku powinniśmy stosować przepisy Pzp? Przy zsumowaniu wartość przekracza 30 tys. euro.

AZA 167

Zamówienia uzupełniające przy wynagrodzeniu ryczałtowym

ProblemCzy w postępowaniu o zamówienie publiczne na roboty budowlane - przy założeniu, że cena oferty jest ceną ryczałtową - można przewidzieć możliwość udzielenia zamówień uzupełniających na podstawie art. 67 ust. pkt 6 ustawy Pzp, do 30% wartości zamówienia podstawowego, po wyszczególnieniu, co to zamówienie będzie obejmowało?

AZA 166

Wynagrodzenie kosztorysowe czy ryczałtowe – jakie są możliwości dokonywania zmian

W robotach budowlanych przyjmuje się do stosowania dwa rodzaje wynagrodzenia – kosztorysowe i ryczałtowe. Czym charakteryzuje się każde z nich i w jaki sposób dokonywać ich zmiany? Jakie korzyści i ryzyka płyną dla obu stron inwestycji w zależności od ustalonego sposobu rozliczania? Jakie jest stanowisko sądów w tym zakresie, prezentuje Sąd Najwyższy. Dowiedz się z poniższego omówienia.

W jaki sposób potwierdzić prace wcześniej wykonane na rzecz danego zamawiającego

Pytanie: Czy w obecnym stanie prawnym wykonawca może nie składać referencji co do prac wykonanych wcześniej na rzecz tego samego zamawiającego, któremu składa ofertę w danym postępowaniu? Z jakich konkretnych przepisów to wynika? Czy jednak, biorąc pod uwagę skrupulatność organów kontrolujących, powinniśmy wystawić wykonawcy takie referencje, które potem na wezwanie nam przedstawi? A może wystarczy stosowna notatka zamawiającego do protokołu postępowania, tylko czy i na jaki przepis należy się powołać?

AZA 165

Zamawiający nie może nadużywać pozycji dominującej

Czy instytucja zamawiająca, kształtująca ramy postępowania o udzielenie zamówienia publicznego, ma prawo do kreowania zapisów umowy zgodnie ze swoim wyobrażeniem? Czy uprawnionym działaniem jest obarczanie wykonawcy ryzykiem niewspółmiernie wysokim? Jaka jest funkcja kar umownych i w jakiej wysokości mogą być one kształtowane? Dowiedz się z poniższego omówienia.   

W jakiej sytuacji nie żądać od wykonawcy referencji?

ProblemCzy w obecnym stanie prawnym wykonawca może nie składać referencji odnośnie prac wykonanych wcześniej na rzecz tego samego zamawiającego, któremu składa ofertę w danym postępowaniu? Z jakich konkretnych przepisów to wynika? Czy jednak, biorąc pod uwagę skrupulatność organów kontrolujących, powinniśmy wystawić wykonawcy takie referencje, które potem na wezwanie nam przedstawi? A może wystarczy stosowna notatka zamawiającego do protokołu postępowania, tylko czy i na jaki przepis należy się powołać.

Przesłanki umożliwiające udzielenie zamówienia z wolnej ręki

Tryb zamówienia z wolnej ręki to drugi po przetargu nieograniczonym najczęściej stosowany sposób udzielenia zamówienia. Zamówienie z wolnej ręki pozwala na udzielenie zamówienia po negocjacjach tylko z jednym wykonawcą. Jakie są popularne przesłanki udzielenia zamówienia z wolnej ręki i jak postępować, aby nie narazić się na zarzuty organów kontrolnych, które ze szczególną pieczołowitością weryfikują zamówienia udzielane w trybach niekonkurencyjnych.

AZA 164

Poprawa omyłki rachunkowej następuje z wszelkimi tego konsekwencjami

ProblemPrzetarg nieograniczony poniżej 221.000 euro. Wykonawca złożył ofertę (formularz cenowy).  Wykonawca: 500 szt. x 40,50 zł = 202,50 zł (wartość netto) + 8% VAT = 218,70 (wartość brutto). Zamawiający porównując inne oferty, wie, że cena jednostkowa przedstawiona przez wykonawcę jest błędem niezamierzonym. Zamawiający dzieląc kwotę 202,50 zł (wartość netto) na 500 szt., otrzymuje cenę jednostkową netto 0,4050 w zaokrągleniu 0,41 groszy - ta cena jest zbliżona do cen innych ofert. Jeżeli zamawiający uzna cenę 0,41 gr jako prawidłową, zmieni się wówczas wartość netto i brutto na: 0,41 x 500 szt. = 205,00 (wartość netto) + 8% VAT = wartość brutto 221,40 zł. Czy zamawiający ma poprawić ofertę jako inną omyłkę (art. 87 ust. 2 pkt 3) i omyłkę rachunkową (art. 87 ust. 2 pkt 2), czy ma ofertę odrzucić?

Ocena zależna w kryterium oceny - jak wybrać dobrą ofertę

Od dłuższego czasu ustawodawca kładzie nacisk na wybór oferty najkorzystniejszej ekonomicznie, czyli o najlepszym stosunku jakości do ceny. Wielu zamawiających podejmuje próby sprostania tym oczekiwaniom. Niemniej w praktyce wciąż dominuje najniższa cena, która z reguły przekłada się na niskie jakościowo produkty. W zakresie ustalania sposobu oceny ofert pewien hiszpański zamawiający podjął niezwykle ciekawe działania, które swój finał znalazły przed TSUE. Sprawdź, jakie praktyki usankcjonował skład orzekający i jak zaproponowane rozwiązania zastosować w praktyce.

AZA 163

Problem

Ofertę Wykonawcy (o nowej nazwie wymienionej w ofercie i KRS-e) podpisała osoba na podstawie pełnomocnictwa udzielonego przez Wykonawcę o starej nazwie. Zmiana nazwy Wykonawcy nastąpiła 10.08.2018 r. Pełnomocnictwo wystawione jest z datą 09.08.2018 r. Termin składania ofert wyznaczono na 20.08.2018 r., oferta do Zamawiającego wpłynęła 20.08.2018 r.Czy w tej sytuacji muszę wystąpić do Wykonawcy, aby dostarczył pełnomocnictwo wystawione przez Wykonawcę o nowej nazwie obowiązującej od dnia 10.08.2018r.

Problem

Zgodnie z zapisami SIWZ o udzielenie zamówienia mogą ubiegać się Wykonawcy, którzy nie podlegają wykluczeniu na podstawie art. 24 ust. 5 pkt 1 ustawy Pzp (fakultatywna przesłanka wykluczenia Wykonawcy z postępowania).Czy w związku z powyższym Zamawiający powinien zaznaczyć w elektronicznym narzędziu do wypełniania JEDZ w sekcji III C wszystkie podstawy wykluczenia z postępowania na podstawie art. 24 ust. 5 pkt 1 ustawy Pzp (upadłość, niewypłacalność, układ z wierzycielami, inna sytuacja podobna do upadłości wynikająca z prawa krajowego, aktywami zarządza likwidator, działalność gospodarcza jest zawieszona). Jeśli nie to jakie należy odznaczyć?