Zastosowanie trybu zamówienia z wolnej ręki do udzielenia zamówienia in-house
Ustawa Prawo zamówień publicznych jako podstawowe tryby postępowania wymienia przetarg nieograniczony oraz przetarg ograniczony. Zgodnie z jej art. 10 ust. 2 zastosowanie innych trybów, w tym zamówienia z wolnej ręki, może mieć miejsce jedynie w okolicznościach określonych w ustawie. Należy przy tym zwrócić uwagę, iż zastosowanie trybu zamówienia z wolnej ręki stanowi wyjątek od zasady udzielania zamówień w jednym z trybów podstawowych. Katalog zawierający przesłanki zastosowania tego trybu jest katalogiem zamkniętym, a okoliczności w nim zawarte nie mogą podlegać wykładni rozszerzającej.
Zachowania standardów etycznych przez osoby wykonujące czynności w postępowaniu
Zamawiający ma obowiązek zapewnienia, aby osoby biorące udział w przygotowaniu postępowania oraz jego prowadzeniu były bezstronne i obiektywne. Jest to jeden ze środków gwarantujących zapewnienie zasady uczciwej konkurencji. Konieczna jest więc weryfikacja, czy osoby biorące udział w przygotowaniu postępowania oraz jego prowadzeniu nie pozostają w relacjach z potencjalnym wykonawcą, które mogłyby mieć jakikolwiek wpływ na podejmowane przez zamawiającego decyzje. Sprawdź, jak zgodnie z prawem wypełniać to zobowiązanie, by nie narazić się na zarzuty formułowane w toku kontroli.
Wolna ręka po nieudanym przetargu – wymogi dokumentacyjne
ProblemPrzeprowadziliśmy przetarg nieograniczony na roboty budowlane i nie wpłynęła w nim żadna oferta. Czy teraz możemy w związku z tym wszcząć tryb z wolnej ręki? Czy wykonawca musi przedłożyć dokładnie te same dokumenty jak w przetargu?
Warunek udziału w postępowaniu w formule „zaprojektuj i wybuduj”
ProblemCzy w warunkach udziału w przetargu na roboty budowlane w formule „zaprojektuj i wybuduj” można sformułować złożony (a + b + c) warunek dot. zdolności technicznej, np.: a) wymóg wykonania tylko dokumentacji projektowej, + b) wymóg wykonania tylko robót (wykonawstwo), + c) wymóg zaprojektowania i wykonania = część warunku zdolności technicznej i zawodowej? Czy w wykazie wykonanych robót budowlanych wykonawca, wypełniając wymóg z lit. a, może nazwać wykonanie dokumentacji projektowej też robotą? Czy w każdym z warunków musi być zachowana formuła zaprojektowania i wybudowania?
Wada postępowania musi mieć wpływ na jego wynik
ProblemDotyczy przetargu nieograniczonego na roboty budowlane poniżej progów unijnych (remont ścian fundamentowych budynku urzędu) Szacowania wartości zamówienia dokonaliśmy na podstawie kosztorysu inwestorskiego opracowanego przez firmę zewnętrzną, która jest uprawniona do opracowywania tego typu dokumentacji. Szacowanie opiewało na kwotę 151.568,00 zł netto. Po złożeniu ofert zamawiający powołał innego biegłego, który posiada odpowiednie uprawnienia do oceny złożonych kosztorysów ofertowych przez wykonawców. Biegły, przystępując do oceny kosztorysów ofertowych, dokonał analizy kosztorysu inwestorskiego i wskazał, że wartość zamówienia została zdecydowanie zawyżona z uwagi na błędy w kosztorysie inwestorskim. Biegły dokonał wizji budynku, dokonał ponownych obmiarów i przedstawił zamawiającemu opracowany przez siebie kosztorys inwestorski, który opiewa na kwotę 96.250,00 zł netto. Biegły uzasadnił swoje stanowisko na piśmie, wskazując na zawyżone pozycje kosztorysowe. W postępowaniu o udzielenie zamówienia wpłynęły 3 oferty, opiewające na kwoty: I. 147.425,00 zł netto, II. II. 98.402, 00 zł netto, III. III. 148.213,00 zł netto. Czy w takim wypadku, biorąc pod uwagę opinię biegłego, zamawiający może unieważnić postępowanie, powołując się na nienależyte oszacowanie wartości zamówienia? Przemawiają za takim rozwiązaniem następujące argumenty, tj.: nastąpiło nienależyte oszacowanie wartości zamówienia (opinia biegłego wraz z przedstawionym przez niego kosztorysem inwestorskim); jest to wada niemożliwa do usunięcia (KIO/UZP 580/09). Zamawiający na etapie oceny ofert nie ma możliwości dokonania zmiany wartości szacunkowej zamówienia ustalonej przed wszczęciem postępowania o zamówienie publiczne; uniemożliwia zawarcie niepodlegającej unieważnieniu umowy w sprawie zamówienia publicznego, ponieważ na etapie postępowania zamawiający powziął informację o nieprawidłowym oszacowaniu wartości zamówienia i biorąc pod uwagę kosztorys inwestorski opracowany przez biegłego, winien zastosować inną procedurę zamówienia publicznego (poniżej 30.000,00 euro).
Co robić ze spóźnionymi wyjaśnieniami w zakresie zaoferowanej ceny
ProblemPostępowanie jest prowadzone w formie elektronicznej, za pomocą platformy zakupowej. Wykonawca zamieścił wyjaśnienia w wymaganym terminie, ale nie przycisnął przycisku "wyślij dokument". Czy można przyjąć spóźnione o 1 dzień wyjaśnienia dotyczące rażąco niskiej ceny, czy odrzucić ofertę?