Żądanie dokumentów w postępowaniach poniżej progu UE
ProblemGmina prowadziła postępowanie na roboty budowlane w trybie przetargu nieograniczonego w procedurze krajowej, tj. w wartości poniżej progów art. 11 pkt 8. Zamawiający w SIWZ określił dokumenty, które wykonawca powinien dostarczyć na wezwanie zamawiającego w celu oceny zgodnie z art. 24aa, takie jak: wykaz zrealizowanych zamówień, wykaz osób, dokument potwierdzający ubezpieczenie OC, wyciąg z KRS, zaświadczenia ZUS, urzędu skarbowego i KRK. W wezwaniu skierowanym do wykonawcy, którego oferta została najwyżej oceniona, zamawiający wymienił dokumenty, jakie wykonawca ma obowiązek przedłożyć w celu oceny spełniania warunków udziału w postępowaniu. Zamawiający zdecydował nie żądać zaświadczeń ZUS i US, a także KRK. Po otrzymaniu żądanych dokumentów ofertę uznano za najkorzystniejszą. Czy zamawiający miał obowiązek żądać wszystkich wymienionych w SIWZ dokumentów?
Uzupełnienie informacji podanych w ramach kryteriów oceny ofert
ProblemPrzygotowujemy się do wszczęcia postępowania w formule „zaprojektuj wybuduj” - czy określając jako jedno z kryteriów oceny ofert - doświadczenie dodatkowe projektanta - warunkiem udziału w postępowaniu jest, aby wykonawca dysponował do realizacji zamówienia projektantem, który wykonał minimum jedną dokumentację - a chcemy punktować tych, którzy dysponują projektantami o większym doświadczeniu w tym zakresie - czy w tej sytuacji możemy żądać, aby wraz z ofertą i oświadczeniem nt. wykonanych przez projektanta dokumentacji również załączone zostały dokumenty potwierdzające ich należyte wykonanie i czy taki zapis byłby poprawny? Celem uzyskania punktów w kryterium doświadczenie zawodowe projektanta w ofercie należy: • wpisać imię i nazwisko projektanta branży gazowej, • podać informację nt. wykonanych przez wskazanego projektanta dokumentacji projektowych, obejmujących budowę instalacji gazu LPG w okresie ostatnich 5 lat, • załączyć dokumenty potwierdzające wykonanie przez projektanta wykazanych dokumentacji projektowych (referencje, opinie, zaświadczenia złożone w oryginale lub kopii poświadczonej z oryginałem). Zamawiający zastrzega, że brak którejkolwiek z tych trzech informacji skutkować będzie przyznaniem 0 punktów w przedmiotowym kryterium. UWAGA! Dokumenty potwierdzające doświadczenie projektanta, które wykonawca składa wraz z ofertą celem uzyskania punktów w kryterium „jakość - doświadczenie projektanta”, nie są dokumentami podlegającymi uzupełnieniu.
Ryzyko odmowy publikacji sprostowania ogłoszenia o zamówieniu
ProblemJako zamawiający prowadzimy postępowanie o udzielenie zamówienia publicznego na dostawy elementów konstrukcji wyciągów szybowych, którego wartość przekracza kwoty określone w przepisach wydanych na podstawie art. 11 ust. 8 ustawy Pzp. Obecny etap postępowania to opublikowane ogłoszenie o zamówieniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej i składanie ofert przez wykonawców, gdzie termin składania ofert wyznaczono na godzinę 09:00 w dniu 24.02.2020 r. Zaszła jednak konieczność zmodyfikowania SIWZ ze względu na wymóg wprowadzenia istotnych zmian w SIWZ. Moje pytanie jest następujące: jeżeli wyślemy sprostowane ogłoszenie o zamówieniu do Dziennika Urzędowego Unii Europejskiej w dniu 21.02.2020 r., które w swej treści będzie wprowadzało m.in. zmiany terminu składania ofert na dzień 09.03.2020 r. i jednocześnie w dniu 21.02.2020 r. zamieścimy na platformie elektronicznej zamawiającego i stronie zamawiającego zmodyfikowany SIWZ mówiący m.in. o zmianie terminu składania ofert na dzień 09.03.2020 r., a Urząd Publikacji w dniu 24.02.2020 r. o godz. 09:00 prześle zamawiającemu informację o odmowie publikacji sprostowania ogłoszenia o zamówieniu, to czy wówczas takie postępowanie jest nieważne? Co w przypadku, gdy mimo przesłania odmowy publikacji ogłoszenia o zamówieniu w dniu 24.02.2020 r. o godz. 09:00 przez Urząd Publikacji zamawiający szybko poprawi ogłoszenie i wyśle je do Dziennika Urzędowego Unii Europejskiej w dniu 24.02.2020 r. i po kilku dniach przyjdzie informacja z Urzędu Publikacji, że to drugie ogłoszenie zostało opublikowane, to czy postępowanie będzie ważne? Proszę mi powiedzieć czy nawet gdyby zamawiający wysłał sprostowanie ogłoszenia o zamówieniu w dniu 25.02.2020 r. (które nie spotka się z odmową, tak jak to sprostowanie, które zostało wysłane w dniu 21.022020 r.), to czy postępowanie takie będzie ważne? Proszę o jakąś poradę w tym zakresie, ponieważ chcemy wysłać sprostowanie ogłoszenia do Dz. Urz. UE, a niestety mamy obawy, że możemy spotkać się z odmową publikacji tego ogłoszenia. Może lepszym rozwiązaniem byłoby najpierw przesunąć termin składania ofert na jakiś odległy okres, a dopiero potem dokonywać prostowania ogłoszenia, które jest obarczone ryzykiem otrzymania odmowy publikacji przez Urząd Publikacji, żeby potem mieć czas na ewentualne wysłanie skorygowanego sprostowania ogłoszenia, które już nie spotka się z odmową?
Niedopuszczalne obciążenie wykonawcy całością ryzyk kontraktowych
Wykonawcy zamówienia publicznego nie wolno obciążać kosztami wykonania dodatkowych prac, niewymienionych w umowie ani dokumentacji technicznej zamówienia, jeżeli z tej umowy lub dokumentacji nie wynikało, że muszą one być zrealizowane. Sprawdź, jak swoje stanowisko uzasadnił Sąd Najwyższy.
Czy Zamawiający może odstąpić od wezwania wykonawcy do uzupełnienia dokumentów
Stosownie do art. 26 ust. 3 ustawy Pzp zamawiający wzywa wykonawców, którzy w określonym terminie nie złożyli wymaganych przez zamawiającego oświadczeń lub dokumentów lub którzy złożyli wymagane przez zamawiającego oświadczenia i dokumenty zawierające błędy, do ich uzupełnienia bądź poprawienia w wyznaczonym terminie. Obowiązek ten dotyczy wszystkich dokumentów wskazanych w art. 25 ust. 1 ustawy Pzp, tj. oświadczeń lub dokumentów niezbędnych do przeprowadzenia postępowania, potwierdzających spełnianie warunków udziału w postępowaniu. Instytucja ta odnosi się zarówno do dokumentów potwierdzających spełnianie tzw. warunków „pozytywnych”, jak i tych dowodzących niespełniania warunków „negatywnych”.