Unijne a krajowe podstawy wykluczenia wykonawcy
Prawidłowo zorganizowane i przeprowadzone postępowanie w przedmiocie udzielenia zamówienia publicznego powinno zagwarantować instytucji zamawiającej, iż wykonawcy ubiegający się o udzielenie zamówienia dadzą rękojmię należytej realizacji umowy. Jedną z instytucji Prawa zamówień publicznych, które temu służą, jest możliwość wykluczenia wykonawcy z postępowania. Samo wykluczenie nie jest oczywiście wyłącznie zależne od swobodnej decyzji zamawiającego, aby do tego doszło, wykonawca musi spełnić jedną z przesłanek wykluczenia. Warunki wykluczenia zostały szczegółowo uregulowane zarówno w prawie Unii Europejskiej, jak i prawie krajowym.
Unieważnienie postępowania nieleżącego w interesie publicznym w dobie pandemii
Okoliczność ogłoszenia pandemii, sama w sobie, nie przesądza o konieczności unieważnienia prowadzonego postępowania. Unieważniając postępowanie, zamawiający nie może ograniczać się do gołosłownego stwierdzenia, że dalsze prowadzenie postępowania i wydatkowanie środków publicznych na przedmiot zamówienia, który nie może zostać zrealizowany w całości, co jest warunkiem jego przydatności, byłoby sprzeczne z interesem publicznym oraz z zasadą celowości prowadzenia postępowania o udzielenie zamówienia publicznego. Przez interes publiczny nie należy rozumieć interesu fiskalnego państwa. Zamawiający powinni rozważniej podejmować decyzje, a przede wszystkim wykazywać ich zasadność w danym postępowaniu.
Szacowanie wartości zamówienia dla obiektu budowlanego w różnych lokalizacjach
ProblemW ramach realizacji przedsięwzięcia budowlanego Zamawiający sektorowy ma zrealizować w siedmiu różnych lokalizacjach budowę źródeł ciepła. Obiekty budowane w każdej lokalizacji mają różne jednostki wytwórcze. Projekt zakłada wybudowanie ciepłociągu który będzie łączył te jednostki do istniejącej sieci oraz konieczne będzie wybudowanie infrastruktury elektroenergetycznej. Każda z jednostek będzie miała osobne pozwolenie zintegrowane oraz osobne pozwolenie na budowę. Każde zadanie ma wartość poniżej progu unijnego. Sumując wszystkie zadania, traktując jako jedno wartość przekroczy progi unijne, od których należy stosować przepisy ustawy. Biorąc pod uwagę realizację każdego zadania jako osobny przetarg, tym samym dopuszczając MSP do udziału w postępowaniu - realizacja odbywałaby się ponizej progów unijnych, czyli wg regulaminu wewnętrznego. Biorąc pod uwagę realizację zadania jako całość wymagania referencyjne stawiane wykonawcom doprowadzą do tego, że potencjalnymi wykonawcami będą wielkie podmioty lub konsorcja. zadanie obarczone jest wywiązaniem się w określonym terminie realizacji Proszę o poradę czy Zamawiający może być posądzony o dzielenie zamówienia na części w sytuacji, gdy przeprowadzi postępowanie w kilku odrębnych zadaniach wg regulaminu wewnętrznego.