Swobodne traktowanie podstaw unieważnienia postępowania
Instytucja unieważnienia postępowania z uwagi na wady postępowania jest stosunkowo często nadużywana przez instytucje zamawiające. Nie każde uchybienia w postępowaniu powodują takie konsekwencje. Aby zaistniała podstawa unieważnienia postępowania, w postępowaniu musi wystąpić nieusuwalna wada, skutkująca unieważnieniem umowy. Jak interpretować takie okoliczności w obliczu stanowisk wyrażonych przez KIO, wskazujemy w poniższym tekście.
Stosowanie przepisów ustawy Pzp do najmu budynku
ProblemZgodnie z treścią art. 4 pkt 3 lit i ustawy Pzp ustawy nie stosuje się do zamówień na nabycie własności lub innych praw do istniejących budynków lub nieruchomości. A zatem w sytuacji konieczności zawarcia umowy na najem budynku (np. na potrzeby prowadzenia biura) zamawiający jest zwolniony ze stosowania ustawy Pzp. Co jednak w przypadku, gdy:1. zamawiający chciałby wynajmować (długoterminowo lub okazjonalnie) również miejsca parkingowe? Czy to zamówienie będzie również wyłączone z Pzp?2. zamawiający nie tylko wynajmuje nieruchomość (biuro), ale także w ramach zawartej umowy najmu ma zaoferowaną usługę sprzątania, ochrony itd. Czy takie „mieszane" zamówienie można również całkowicie wyłączyć ze stosowania ustawy? Czy też należy zawrzeć odrębną umowę na „pozostałe" usługi towarzyszące usłudze najmu?
Prawidłowy format zaświadczenia z ZUS
ProblemCzy dopuszczalne jest przedłożenie zaświadczenia o niezaleganiu z opłacaniem składek ZUS w formie pliku XML (w ramach dokumentu potwierdzającego brak podstaw do wykluczenia z art. 24 ustawy Pzp)? Według stanowiska ZUS zaświadczenie o niezaleganiu może być przedkładane w przetargach publicznych w formacie XML. Jednak ażeby odczytać treść tego zaświadczenia, konieczne jest skorzystanie z platformy ZUS. Czy zatem można uznać, że każdy zamawiający ma możliwość odczytania takiego pliku?
Jaki wpływ ma wykonawca na kształt i przebieg postępowania – część II
Na zamawiającym ciąży obowiązek stworzenia procedury, ukształtowania jej ram, w tym warunków udziału, wpisania odpowiednich podstaw wykluczenia z postępowania, dokonania opisu przedmiotu zamówienia oraz wskazania założeń dotyczących oczekiwań wpisanych do realizacji przyszłej umowy. Z tego względu wydaje się, że wykonawca, ubiegając się o zamówienie publiczne, musi godzić się ze wszystkimi jego warunkami, jednak ustawodawca zdecydował, że również wykonawca może mieć faktyczny wpływ na kształt i przebieg postępowania, wyposażając go w ustawowe instrumenty, które na to pozwalają. Niniejsze opracowanie zobrazuje, jakimi narzędziami dysponują wykonawcy i jak powinni z nich korzystać, aby ich oddziaływanie na procedurę było realne i zgodne z ich oczekiwaniami.
Czy wykonawca może zwrócić się o dokonanie poprawki omyłki w ofercie
Problem W postępowaniu na roboty budowlane wysłane zostało pismo o wyjaśnienia do kosztorysu. Wykonawca odpisał, że się pomylił i prosi o poprawienie jego omyłki. Poprawa będzie skutkowała zmianą wartości oferty. W zwykłych dostawach i usługach jest to niemożliwe, bo to skutkuje odrzuceniem oferty. Chodzi o zmianę KNR w kosztorysie ofertowym. Zamawiający żądał KNR z rozszerzeniem współczynnika o 1,86, a wykonawcy nie uwzględnili tego w swoich kosztorysach. Czy na tej podstawie możemy odrzucić ofertę jako niezgodną z SIWZ?
Czy składana przez wykonawcę polisa OC musi zostać opłacona
ProblemA jak wygląda kwestia opłacenia polisy, czy po zmianie rozporządzenia w 2016 roku w sprawie dokumentów można żądać dowodu opłacenia polisy składanej w ramach postępowania?
Czy brak podania konkretnego modelu uniemożliwia weryfikację oferty
ProblemJak ma postąpić zamawiający? Wykonawca złożył ofertę, w której wpisał producenta/dystrybutora oraz kod produktu. Natomiast w momencie weryfikowania produktów poprzez wpisanie w ogólnie dostępne portale internetowe nie pozwala zamawiającemu zidentyfikować produktów zaproponowanych w ofercie. Czy na tym etapie (mając na względzie art. 29 ust. 3 ustawy Pzp) zamawiający może wysłać pismo do wykonawcy o wyjaśnienie z jednoczesnym żądaniem przedstawienia dowodów, czy produkty spełniają wymagania zamawiającego?