Zasady uczciwej konkurencji a możliwość uzupełnienia dokumentacji
Pewien zamawiający prowadził postępowanie o udzielenie zamówienia publicznego w trybie przetargu nieograniczonego, którego przedmiotem były skokochrony służące zapewnieniu bezpieczeństwa publicznego. Zamówienie zostało podzielone na dwie części. Wartość zamówienia nie przekroczyła kwoty określonej w przepisach wydanych na podstawie art. 11 ust. 8 ustawy Pzp. Ogłoszenie o zamówieniu zostało zamieszczone w Biuletynie Zamówień Publicznych.
Nieuzasadnione odstąpienie od umowy jest jej nienależytym wykonaniem
Skorzystanie przez zamawiającego z uprawnienia do odstąpienia od umowy w nieuzasadnionych okolicznościach może stanowić o jego faktycznym nadużyciu. W konsekwencji wykonawca może domagać się od zamawiającego naprawienia szkody doznanej wskutek niewykonania lub nienależytego wykonania umowy, a bezzasadne odstąpienie od umowy jest również jej nienależytym wykonaniem. Sprawdź, jaka sytuacja nie została uznana przez skład orzekający jako wystarczająca do odstąpienia od kontraktu i jakie stanowisko wyraził sąd w stosunku do roszczenia wykonawcy o odszkodowanie.
Niejednolite stawki podatku VAT w ofercie – co robić
ProblemZamawiający ogłosił postępowanie dotyczące termomodernizacji budynku domu pomocy społecznej. Zamawiający określił w SIWZ stawkę VAT w wysokości 8%. W postępowaniu złożono 6 ofert. Jeden z wykonawców zastosował dwie stawki VAT w wysokości 8% i 23%, pozostali jedną stawkę 8%. Zamawiający zwrócił się do wykonawcy o wyjaśnienie powodu zastosowania dwóch stawek VAT. W odpowiedzi wykonawca wskazał, że zakres przedmiotowy zamówienia obejmuje również wymianę oświetlenia zewnętrznego, remont nawierzchni i elementy małej architektury, które objęte są zdaniem wykonawcy 23-proc. stawką VAT. Nadmieniam, że oferta tego wykonawcy nie jest pierwszą w rankingu i nawet gdyby zastosował do całości stawkę VAT w wysokości 8%, to nie zmieniłoby to rankingu ofert. W związku z powyższym proszę o poradę jak należy postąpić: 1. Czy unieważnić postępowanie na podstawie art. 93 ust. 1 pkt 7 ustawy Pzp z uwagi na wadę postępowania polegającą na nieporównywalności ofert w związku z określeniem przez zamawiającego jednej stawki VAT? 2. Mając na uwadze fakt, iż za określenie stawki VAT w prawidłowej wysokości odpowiada wystawca faktury, czyli w tym przypadku wykonawca, "pominąć" wyjaśnienia wykonawcy i kontynuować procedurę w kierunku wyboru najkorzystniejszej oferty?
Możliwość przedłożenia niezbędnych certyfikatów w chwili realizacji dostawy i odbioru przedmiotu zamówienia
Spośród ofert złożonych przez wykonawców spełniających wymagania zamawiającego oraz niepodlegających odrzuceniu instytucja zamawiająca musi wybrać ofertę najkorzystniejszą. Wyboru tego zamawiający dokonuje na podstawie kryteriów oceny ofert. Kryteria te muszą zostać określone w specyfikacji istotnych warunków zamówienia. Ustawa Pzp stanowi, iż zamawiający nie może ograniczyć się do podania samych kryteriów, jakimi będzie się on kierował przy wyborze oferty najkorzystniejszej. Musi także dokładnie opisać te kryteria, jak również podać ich wagi oraz sposób oceny ofert na podstawie wskazanych kryteriów.
Kłopotliwy podział zamówienia na części
ProblemJesteśmy miejskim zespołem opieki zdrowotnej sp. z o.o. Chcemy zakupić ambulans sanitarny typu A1. Zamówienie nie przekroczy 230.000 zł. Nie chcemy sztucznie dzielić zamówienia na części, choć zgodnie z art. 96 ust. 1 pkt 11 ustawy Pzp powinniśmy. Zakup wyposażenia (noszy, krzesełka kardiologicznego) osobno jest zbyteczny. Powoduje tylko nadmierne komplikacje. Niepotrzebne dwie umowy i jeszcze dodatkowe wydłużenie postępowania. Jak zatem w przypadku ambulansu z wyposażeniem usprawiedliwić niedokonanie podziału na części?
Czy pracownik zamawiającego może złożyć ofertę w postępowaniu
ProblemCzy pracownik zamawiającego może złożyć ofertę w postępowaniu o zamówienie publiczne? Jak w takiej sytuacji powinien zachować się zamawiający (np. wykluczyć takiego wykonawcę, odrzucić jego ofertę)? Czy przepisy art. 17 i art. 24 ust. 1 pkt 19 ustawy Pzp wykluczają taką możliwość? Pracownik zamawiającego nie bierze udziału w przygotowaniu postępowania, jest natomiast osobą mającą unikalną wiedzę w zakresie realizacji przedmiotu zamówienia (usługa będąca przedmiotem zamówienia nie jest powszechnie dostępna na rynku). Uprzejmie proszę o wyczerpującą odpowiedź.