Zawiadomienie Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów
ProblemCzy to w roli zamawiającego jest zgłoszenie do UOKIK o podejrzeniu nieuczciwej konkurencji w postępowaniu przetargowym? W toku postępowania jeden z wykonawców zasygnalizował podejrzenie o stosowaniu nieuczciwych praktyk w zakresie nieuczciwej konkurencji. Zamawiający nie zignorował pisma i unieważnił wybór najkorzystniejszej oferty. Ostatecznie wobec upływu terminu związania ofertą zamawiający unieważnił całe postępowanie, gdyż w jego ocenie podpisanie takiej umowy byłoby obarczone wadą prawną. Czy zamawiający powinien poinformować UOKiK o zaistniałej sytuacji?
Transport zagraniczny w postępowaniu na wywóz i zagospodarowanie odpadów
ProblemCzy biorąc pod uwagę przepisy ustawy Prawo zamówień publicznych w postępowaniu na transport i zagospodarowanie odpadów, zamawiający może nie wyrazić zgody na transport transgraniczny?
Procedura odwrócona w zamówieniach poniżej progu unijnego
ProblemCzy nowa ustawa przewiduje jakąś kolejność sprawdzania ofert dla trybu podstawowego? W jakiej kolejności zamawiający powinien podejmować czynności w postępowaniu? Czy najpierw sprawdzać omyłki i pełnomocnictwa? Następnie sprawdzać podmiotowo i przedmiotowo? Co z trybem odwróconym?
Potencjał podmiotu trzeciego w nowej ustawie Pzp
Obowiązująca od 1 stycznia 2021 r. ustawa Prawo zamówień publicznych dotyka również zagadnienia, którym jest udostępnianie zasobów przez podmioty trzecie. Problematyka ta jest na gruncie zamówień publicznych znana, głównie z tego względu, że nastręcza trudności. Warto wiedzieć, czy ustawodawca zmienił podejście w tym zakresie, i na co zwrócić szczególną uwagę, stosując nowe regulacje.
Jak postąpić w przypadku braku ceny jednostkowej w formularzu cenowym
ProblemW postępowaniu na usługi utrzymania czystości wykonawcy zobowiązani byli podać w formularzu oferty cenę wynikającą z załączonego formularza cenowego. Formularze cenowe były sporządzone w formie pliku Excel, gdzie zadaniem wykonawcy było jedynie wpisanie cen jednostkowych. Formularz przeliczał wskazane pozycje (powierzchnia wewnętrzna, zewnętrzna), podane zostały powierzchnie, VAT, okres realizacji zamówienia. Jeden z wykonawców załączył formularz cenowy w wymaganej formie, zakresie, jednak w części dotyczącej powierzchni zewnętrznych nie wpisał ceny jednostkowej. Część SIWZ (opis sposobu obliczenia ceny) brzmi: „1. Cenę oferty brutto, w danej części zamówienia, należy obliczyć w złotych polskich (PLN) z dokładnością do pełnych groszy, według zasad określonych w załączniku nr 2a do SIWZ Formularz cenowy, następnie przepisać tę cenę do Formularza oferty załącznik nr 2 do SIWZ. Cena ta nie będzie podlegała żadnym negocjacjom. 2. Wykonawca zobowiązany jest skalkulować cenę ofertową brutto w danej części zamówienia tak, aby obejmowała wszystkie koszty i składniki związane z wykonaniem zamówienia oraz warunki stawiane przez Zamawiającego". Czy zamawiający może przyjąć, że wykonawca popełnił oczywistą omyłkę i nie wpisał ceny w wysokości 0 zł, co byłoby dopuszczalne. W takiej sytuacji, na podstawie art. 87 ust. 2 pkt 3 ustawy Pzp zamawiający poinformuje o poprawie. Cena oferty nie ulegnie zmianie, a oferta pozostanie najkorzystniejszą.
Jak podchodzić do podziału zamówienia na części
W ostatnich latach ustawodawca zauważa i coraz bardziej docenia działalność sektora małych i średnich przedsiębiorstw. Państwo pomaga w założeniu działalności, dofinansowuję je na start, obniża podatki tej grupie przedsiębiorców czy też stara się wyrównać ich szansę na rynku w rywalizacji z dużymi przedsiębiorstwami. Nie inaczej jest na gruncie zamówień publicznych. Aby wspomóc rozwój MŚP, prawodawca stwarza możliwość wzięcia współudziału w dużych i zaawansowanych projektach poprzez podział zamówienia na części.
Bezpośrednie uczestnictwo konsorcjanta w realizacji kontraktów, którymi się wykazuje
Nowe regulacje ustawy Pzp nakładają na zamawiających dodatkowy obowiązek związany z badaniem doświadczenia wykonawców, wykazywanego w ramach umów realizowanych w konsorcjum. Ustawodawca wymaga bowiem wykazania przez taki podmiot robót budowlanych, dostaw lub usług, w których wykonaniu wykonawca bezpośrednio uczestniczył. Ta problematyka była podnoszona na etapie procesu legislacyjnego stosownych aktów wykonawczych do ustawy. Jak interpretować to zagadnienie i czego zamawiający może się domagać od uczestnika postępowania – przybliżamy w poniższym omówieniu.