AZA 235

Wyjaśnianie wysokości zaoferowanej ceny na podstawie regulacji art. 224 ustawy Pzp

Jednym z podstawowych elementów procesu badania i oceny ofert złożonych w postępowaniu o udzielenie zamówienia publicznego jest analiza cen zaoferowanych przez wykonawców. Ustawa Prawo zamówień publicznych w art. 224 daje zamawiającemu możliwości lub nakłada obowiązek wyjaśniania cen, które wydają się rażąco niskie. Poniżej przedstawiono analizę kilku aktualnych (wydanych pod rządami nowego Pzp) wyroków Krajowej Izby Odwoławczej dotyczących art. 224 oraz wnioski z nich płynące.

Udostępnienie zasobów podmiotu trzeciego w nowej ustawie Pzp

Obowiązująca od 1 stycznia 2021 r. ustawa Prawo zamówień publicznych reguluje zagadnienie, jakim jest udostępnianie zasobów podmiotu trzeciego. Problematyka ta na gruncie zamówień publicznych nastręcza niestety nadal wiele trudności. Warto wiedzieć, czy ustawodawca zmienił podejście w tym zakresie, i na co zwrócić szczególną uwagę, stosując nowe regulacje. Przekonaj się, jak wygląda udostępnienie zasobów podmiotu trzeciego w nowej ustawie Pzp.

SZA 76

Analiza potrzeb i wymagań zamawiającego

 Obowiązująca od 1 stycznia 2021 r. nowa ustawa Pzp w pewnym zakresie przemodelowuje dotychczasowe przepisy odnoszące się do zamówień publicznych. Nakłada na zamawiających wiele nowych obowiązków, dotychczas nieistniejących i budzących praktyczne obawy co do prawidłowości ich wypełniania. Taką nowością jest konieczność sporządzania analizy potrzeb i wymagań, która ma poprzedzać niektóre postępowania zakupowe albo prowadzić do ich nieogłaszania. Obowiązek przeprowadzenia analizy potrzeb i wymagań ma na celu przyczynić się do zwiększenia skuteczności i efektywności udzielania zamówień publicznych, dodatkowo skutkować ma lepszym przygotowaniem procesu udzielania zamówień przez zamawiających.

SZA 74

Aukcja elektroniczna w nowej ustawie Pzp

Aukcja elektroniczna stanowi szczególny sposób dokonywania przez zamawiającego oceny ofert złożonych w postępowaniu o udzielenie zamówienia publicznego. Celem stosowania tej instytucji jest zwiększenie konkurencyjności pomiędzy wykonawcami ubiegającymi się o udzielenie zamówienia publicznego, na skutek czego zamawiający ma możliwość otrzymania korzystniejszych ofert. Korzyść ta może polegać na uzyskaniu niższej ceny, dłuższego okresu gwarancji, lepszych warunków obsługi serwisowej, w tym na przykład krótszego czasu naprawy czy krótszego terminu realizacji zamówienia.

AZA 233

Tryb podstawowy z możliwością przeprowadzenia negocjacji – część II

W procedurach o wartości niższej niż progi unijne ustawodawca wprowadził pewnego rodzaju odformalizowania, przede wszystkim w zakresie dopuszczalnych trybów udzielenia zamówienia. Do jednego z nich zaliczamy nowy tryb zwany podstawowym. Może być on w jednym z trzech wskazanych przez ustawodawcę wariantów. Przeczytaj o tzw. wariancie II – dopuszczającym możliwość prowadzenia negocjacji – i skorzystaj z cennych wskazówek. 

Przegląd orzecznictwa KIO w zakresie tajemnicy przedsiębiorstwa - część I

Przepisy zarówno ustawy Prawo zamówień publicznych, jak i dyrektywy 2014/24/UE przewidują, że wykonawcy mają prawo utajnić niektóre informacje przekazywane w toku postępowania o udzielenie zamówienia publicznego. Ograniczenie dostępu do informacji ma charakter wyjątkowy. Stanowi odstępstwo od  zasady jawności postępowania i nie może być nadużywane.

AZA 231

Wykluczenie wykonawcy wskutek uczestniczenia w zmowie przetargowej

Instytucje zamawiające mają obowiązek prowadzenia postępowań o zamówienia publiczne w zgodzie z zasadami uczciwej konkurencji, równego traktowania wykonawców oraz przejrzystości. Wszędzie tam, gdzie działanie wykonawcy stoi w sprzeczności z tymi zasadami, zamawiający ma obowiązek takiego wykonawcę wykluczyć. Zgodnie z art. 108 ust. 1 pkt 5 ustawy Pzp (dawniej art. 24 ust. 1 pkt 20 ustawy Pzp2004) wykluczeniu podlega wykonawca, który zawarł z innymi wykonawcami układ mający na celu zakłócenie konkurencji w postępowaniu. Jest to sankcja za wszelakie praktyki polegające na porozumieniu się wykonawców w celu manipulacji rozstrzygnięciem postępowania. Wyrok Krajowej Izby Odwoławczej z 7 lipca 2021 r., sygn. akt KIO 1640/21

SZA 73

Ogólnodostępne narzędzia komunikacji elektronicznej

Wraz z wejściem w życie nowej ustawy Pzp z dniem 1 stycznia 2021 r. nie dość, że zaczęło obowiązywać wiele nowych, dotychczas nieznanych instytucji i procedur, to dodatkowo wszystkie postępowania o udzielenie zamówienia zostały objęte pełną elektronizacją. Choć wielu zamawiających z wykorzystaniem elektronicznych narzędzi komunikacji zdążyło  się już zaznajomić w toku prowadzonych od 2018 roku postępowań unijnych, to liczna grupa, zwłaszcza tych „małych zamawiających”, wciąż mierzy się z wyzwaniami wynikającymi z obowiązku zapewnienia komunikacji w postępowaniach,  wyłącznie przy użyciu środków komunikacji elektronicznej.

AZA 229

Zastrzeżenie tajemnicy przedsiębiorstwa

Jawność postępowania realizuje zasadę przejrzystości w udzielaniu zamówień publicznych. Dlatego tak ważna jest transparentność działań podejmowanych w ramach prowadzonego postępowania. Utajnienie informacji powinno mieć charakter szczególny, a nade wszystko uzasadniony. Działaniom zamawiającego, polegającym na odtajnieniu zastrzeżonych przez wykonawcę dokumentów, przyjrzała się Krajowa Izba Odwoławcza w jednym z niedawno wydanych wyroków. Sprawdź, jakie wskazówki zawarto w omawianym orzeczeniu.  Wyrok KIO z 27 lipca 2021 r., sygn. akt 2018/21, KIO 2048/21

SZA 72

Najnowsze zasady wnoszenia odwołania do Krajowej Izby Odwoławczej

Możliwość dochodzenia swoich racji w każdej dziedzinie prawa oparta jest na odpowiednich przepisach zawierających zarówno merytoryczne wytyczne, jak i wskazujących określone procedury pozwalające na prawidłowe zachowanie się w sytuacji spornej. Również ustawa Pzp zawiera odpowiednie regulacje, które dotyczą środków ochrony prawnej. Są to przepisy istotne dla profesjonalnych pełnomocników reprezentujących strony w postępowaniach odwoławczych, jednocześnie pełnią one ważną rolę w kwestii zapewniającej skuteczność całego systemu zamówień publicznych, w tym zapewnienie realizacji jego podstawowych zasad, jakimi są uczciwa konkurencja i równe traktowanie wykonawców oraz rzetelne i transparentne wydatkowanie środków publicznych.

SZA 71

Najważniejsze elementy weryfikacji ofert w nowej ustawie Pzp

Kluczowym celem prowadzenia postępowania o udzielenie zamówienia publicznego jest dokonanie wyboru wykonawcy zamówienia publicznego, który zrealizuje zamawiane świadczenie, zgodnie z oczekiwaniami zamawiającego zawartymi w dokumentach zamówienia. Wykonawca wyłoniony w toku procedury powinien zatem z jednej strony dawać rękojmię należytej realizacji zamówienia, z drugiej zaś oferta przez niego złożona powinna w najwyższym stopniu odpowiadać uzasadnionym oczekiwaniom zamawiającego. Proces badania rzetelności wykonawcy, zgodności oferowanego świadczenia z wytycznymi zamawiającego, a także ocena stopnia poziomu satysfakcji zamawiającego odbywa się na etapie badania i oceny ofert.

AZA 228

Zastrzeżenie kluczowych części zamówienia do osobistego wykonania musi być uzasadnione

Podmiot zamawiający jest uprawniony do wskazania kluczowych zadań, które nie mogą zostać powierzone do realizacji podwykonawcom, a muszą zostać wykonane osobiście przez wykonawcę. Zastrzeżenie takie, aby było skuteczne, musi znajdować uzasadnienie w przedmiocie zamówienia. Kluczowe zadania to te, które są skomplikowane konstrukcyjnie, mają charakter specjalistyczny lub wymagają zachowania podwyższonych standardów jakościowych. Takie stanowisko wyraziła Krajowa Izba Odwoławcza w jednym z ostatnich wyroków, wydanych na kanwie nowej ustawy Pzp. Sprawdź, jakie jeszcze wskazówki zawarto w orzeczeniu.Wyrok Krajowej Izby Odwoławczej z 5 lipca 2021 r., sygn. akt KIO 1381/21, KIO 1388/21

AZA 227

Wybór oferty po terminie związania ofertą w nowej ustawie Pzp

Artykuł 252 ust. 2 nowej ustawy Pzp zawiera wprost zgodę na wybór oferty po terminie związania ofertą. Eliminuje tym samym prezentowane uprzednio rozbieżne poglądy w tym aspekcie. Wprawdzie zasadą wynikającą z art. 252 ust. 1 nowej ustawy Pzp pozostaje, że zamawiający wybiera najkorzystniejszą ofertę w terminie związania z nią określonym w dokumentach zamówienia (np. w SWZ). Jednak gdyby mu się to nie udało, ma wówczas obowiązek wezwać wykonawcę, który otrzymał najwyższą ocenę, aby ten w określonym czasie wyraził pisemną zgodę na wybór jego oferty po terminie związania nią. Przekonaj się, jak powinien wyglądać wybór oferty po terminie związania ofertą w nowej ustawie Pzp.

AZA 226

Zasada jawności ograniczona przez tajemnicę przedsiębiorstwa

Ustawa Pzp wśród generalnych zasad postępowania o zamówienie publiczne wyróżnia zasadę jawności. Zgodnie z nią postępowanie jest jawne, dotyczy to wszelkiej dokumentacji tworzonej przez instytucje publiczne, jak również tej składanej przez wykonawców. Oferty oraz wszelkie oświadczenia i zaświadczenia składane w trakcie postępowania przez wykonawców są jawne i powinny być udostępnione do wglądu wszystkim zainteresowanym osobom, bez względu na posiadanie interesu prawnego oraz faktycznego. Od powyższego istnieje jednak wyjątek. Na mocy art. 18 ust. 3 ustawy Pzp zamawiający nie może ujawnić informacji stanowiących tajemnicę przedsiębiorstwa w rozumieniu przepisów ustawy o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji.Wyrok Krajowej Izby Odwoławczej z 29 marca 2021 r., sygn. akt KIO 720/21

Podpisy elektroniczne w zamówieniach publicznych – część II

W postępowaniach o udzielenie zamówienia wszczętych od 1 stycznia 2021 r. na podstawie przepisów nowej ustawy Pzp możliwe są – w zależności od wartości zamówienia – różnego rodzaju podpisy elektroniczne. Otóż w zamówieniach o wartości mniejszej niż progi unijne, według wyboru wykonawcy, dopuszczalny jest kwalifikowany podpis elektroniczny, podpis zaufany lub podpis osobisty. Natomiast jeżeli wartość zamówienia jest równa progom unijnym lub większa, możliwy jest, w szczególności do podpisania oferty i oświadczenia z art. 125 ust. 1 nowej ustawy Pzp, jedynie kwalifikowany podpis elektroniczny. Przyjrzyjmy się zatem bliżej poszczególnym rodzajom podpisów.

AZA 225

Zastosowanie kryterium ceny o wadze przekraczającej 60%

Regulacje ustawy Pzp narzucają zamawiającym publicznym stosowanie ceny jako kryterium, którego waga nie przekracza 60%. Ustalenie innego udziału tego elementu przy ocenie ofert wymaga analiz odnoszących się do głównych elementów, które składają się na przedmiot zamówienia. Nowa  ustawa Pzp wprowadza zmiany w tym obszarze. Sprawdź, czy w nowym stanie prawnym zastosowanie kryterium ceny o wadze wyższej niż 60% będzie łatwiejsze czy trudniejsze.

Podpisy elektroniczne w zamówieniach publicznych – część I

W postępowaniach o udzielenie zamówienia wszczętych od 1 stycznia 2021 r. na podstawie przepisów nowej ustawy Pzp możliwe są – w zależności od wartości zamówienia – różnego rodzaju podpisy elektroniczne. Otóż w zamówieniach o wartości mniejszej niż progi unijne, według wyboru wykonawcy, dopuszczalny jest kwalifikowany podpis elektroniczny, podpis zaufany lub podpis osobisty. Natomiast jeżeli wartość zamówienia jest równa progom unijnym lub większa, możliwy jest, w szczególności do podpisania oferty i oświadczenia z art. 125 ust. 1 nowej ustawy Pzp, jedynie kwalifikowany podpis elektroniczny. Przyjrzyjmy się zatem bliżej poszczególnym rodzajom podpisów.  

AZA 224

Kilka ciekawych orzeczeń w zakresie rażąco niskiej ceny

Podstawą do odrzucenia oferty jest okoliczność braku złożenia wyjaśnień lub zaoferowanie ceny, która jest rażąco niska. Podstawa do takiego działania to art. 89 ust. 1 pkt 4 ustawy Pzp, w związku z jej art. 90 ust. 3. Zasada ta została utrzymana w aktualnym stanie prawnym, tj. w ustawie z 11 września 2019 r. - Prawo zamówień publicznych (w art. 226 ust. 1 pkt 8 oraz art. 224 ust. 6). Z tego względu orzecznictwo wydane na kanwie stosowania poprzednich regulacji pozostaje aktualne.

AZA 221

Warunki udziału w postępowaniu dla konsorcjantów

ProblemPrzetarg nieograniczony poniżej progów na dostawę śmieciarki, w którym Zamawiający stawia warunek udziału polegający na wykazaniu dwóch dostaw śmieciarek o wartości 100 000 tys zł brutto ( połowa wartości szacowanej) każda. Czy zapis stanowiący, że w przypadku Wykonawców wspólnie ubiegających się o udzielenie zamówienia niniejszy warunek musi spełniać co najmniej jeden Wykonawca, jest poprawny? Czy przy tak postawionym warunku udziału jeden z konsorcjantów może wykazać się jedną dostawą a drugi drugą?

Problematyczny termin realizacji zamówienia określony datą

PytanieW związku z przedłużającą się procedurą przetargową związaną z panującą epidemią termin realizacji umowy staje się z definicji nierealnie krótki. Czy istnieje jakaś podstawa prawna, żeby w związku z przedłużającą się procedurą zmienić określony w SIWZ termin realizacji zamówienia?

AZA 222

Zmiana podmiotowa w umowie o zamówienie publiczne

ProblemRealizujemy umowę z konsorcjum firm (lider + partner) na usługi cateringowe. W trakcie realizacji umowy do umowy wprowadzony został podwykonawca, co zostało uregulowane stosownym aneksem do umowy. W trakcie realizacji umowy zostaliśmy poinformowani, że nastąpiło zarejestrowanie połączenia spółek podwykonawca + lider w trybie art. 492 § 1 pkt 1 Kodeksu spółek handlowych. Z otrzymanych informacji od podwykonawcy cały majątek lidera (spółka przejmowana) został przeniesiony na spółkę podwykonawcy (spółka przejmująca). Podwykonawca w wyniku pełnego następstwa prawnego przejął cały majątek lidera i wszedł we wszystkie prawa i obowiązki wynikające ze wszystkich stosunków prawnych, w tym umów zawartych przez lidera, a dotychczasowa cała działalność lidera jest kontynuowana w ramach spółki podwykonawcy (obecnego lidera) i w oparciu o skumulowane zasoby majątkowe. Z dniem połączenia spółka lidera utraciła byt prawny. Potwierdzeniem faktu połączenia jest wpis w rejestrze przedsiębiorców KRS dla partnera (obecnego lidera). Proszę o odpowiedź, czy zamawiający może kontynuować realizację umowy na dotychczasowych zasadach po zawarciu stosownego aneksu zmieniającego lidera konsorcjum, czy podjąć inne działania (jeśli tak, to jakie)?

Prawidłowa forma informacji z KRK oraz zaświadczenia z US i ZUS

Ocena elektronicznych dokumentów bywa nie lada wyzwaniem dla podmiotów zamawiających. Jest to także zagadnienie problematyczne dla wykonawców, którzy nie mają pewności, w jakiej formie lub postaci przekazać otrzymany z odpowiedniej instytucji dokument. Zapoznaj się z przeglądem orzecznictwa w tym zakresie i dowiedz się, jaka jest prawidłowa forma dokumentów składanych w celu wykazania braku podstaw do wykluczenia.

AZA 220

W jaki sposób dokonać nieplanowanego zakupu

Proszę o wyjaśnienie następującej kwestii. Zamawiający przewidział w planie udzielenia zamówień w 2020 roku zakup macierzy dyskowej w IV kwartale, o wartości 50 tysięcy zł. W lipcu pojawił się nieplanowany zakup sprzętu tego samego rodzaju na kwotę 90 tysięcy zł, z uwagi na to, że w projekcie naukowym pozostały wolne środki finansowe do wykorzystania, czego nie mógł przewidzieć na etapie przygotowywania planu. Czy w związku z tym zamawiający powinien łącznie oszacować ten nieplanowany lipcowy zakup z tym planowanym zakupem na listopad i przeprowadzić w procedurze właściwej dla łącznej wartości? Czy jako nieplanowany może być oszacowany oddzielnie, i w tym przypadku zakupiony bez stosowania ustawy Pzp? Jak to się ma w szczególności do sytuacji, gdy planowany na listopad zakup nie był jeszcze zrealizowany w lipcu? Czy zachodzi tu tożsamość czasowa? Zamawiający wówczas uznał, że nie będzie łączył tych dwóch zamówień. Teraz przyszedł czas na zakup planowanego sprzętu i nie jesteśmy pewni, czy właściwie postąpiliśmy, szacując je osobno.

AZA 219

Zgoda dostawcy ciepła na zastosowanie rozwiązań równoważnych

ProblemZamierzamy przeprowadzić postępowanie na wymianę węzłów cieplnych w swojej siedzibie. Dokumentacja projektowa została uzgodniona z firmą dostarczającą ciepło w celu zapewnienia kompatybilności projektowanych rozwiązań z istniejącą siecią oraz odebrana w zeszłym roku. Wszelkie zmiany w projekcie wymagają ponownego uzgodnienia z dostawcą ciepła, który może nie wyrazić zgody na instalację zaproponowanych w najkorzystniejszej ofercie równoważnych rozwiązań. W związku z powyższym proszę o wyjaśnienie, czy należy przewidzieć taki przypadek w umowie i czy może być on podstawą np. do zmiany wynagrodzenia wykonawcy wybranego w postępowaniu (przewiduje się wynagrodzenie ryczałtowe)?

Podstawa do wzrostu wynagrodzenia wykonawcy robót budowlanych

ProblemPrzeprowadzony został przetarg nieograniczony na roboty budowlane. Aktualnie zamówienie znajduje się w fazie realizacji robót. W toku prac pojawiła się konieczność wymiany futryn zamiast ich malowania przewidzianego w SIWZ. Zakładając zlecenie tych prac, wartość wynagrodzenia wzrosłaby o około 10.000,00 zł. Czy istnieje możliwość zlecenia tych prac dotychczasowemu wykonawcy i ewentualnie na jakiej podstawie?

SZA 70

Zarys umowy o zamówienie publiczne w nowej ustawie Pzp

Umowa w sprawie zamówienia publicznego ma dwustronnie zobowiązujący charakter. Uznawana jest za umowę cywilnoprawną choćby z tego względu, że w ramach przepisów wynikających z nowej ustawy Pzp podtrzymano dotychczasową zasadę wskazującą na to, że do umów w sprawach zamówień publicznych stosuje się przepisy Kodeksu cywilnego, jeżeli przepisy ustawy Pzp nie stanowią inaczej. Jak będzie przebiegał proces zawierania umów między zamawiającymi a wykonawcami zgodnie z nowymi przepisami i na jakie elementy warto zwrócić uwagę w nowo obowiązujących regulacjach prawnych.

SZA 69

Postępowanie odwoławcze od 1 stycznia 2021 r. – w nowej ustawie Pzp

Już od początku 2021 roku zaczęła obowiązywać ustawa z 11 września 2019 r. – Prawo zamówień publicznych (dalej: nowa ustawa Pzp), a wraz z nią zmodyfikowane przepisy regulujące procedury umożliwiające ochronę interesów podmiotów ubiegających się o udzielenie zamówienia. Rozwiązania zawarte w treści nowej ustawy Pzp mają służyć zwiększeniu efektywności postępowań odwoławczych, a także w odniesieniu do postępowania skargowego mają rozszerzyć dostępność skarg na orzeczenia KIO oraz zapewnić większą jednolitość orzeczeń KIO.

AZA 218

Zmiana reprezentacji podmiotu nieuwzględniona w KRS

Problem Ofertę złożyła sp. z o.o., w której zarządzie jest dwóch członków i są oni zobowiązani do łącznej reprezentacji - zgodnie z danymi w KRS zamieszczonymi na stronie MS. Ofertę podpisał jeden z członków zarządu. W odpowiedzi na wezwanie do uzupełnienia pełnomocnictwa wyjaśnił, że tuż przed złożeniem oferty zmianie uległ skład zarządu i sposób reprezentacji - obecnie każdy z członków zarządu może reprezentować spółkę samodzielnie. Czy należy wezwać do złożenia dokumentu potwierdzającego dokonanie tej zmiany - uchwały wspólników o zmianie zarządu? Jeżeli tak, to w jakiej formie powinna być złożona? (jest to postępowanie krajowe).

Przegląd zasad szacowania wartości zamówienia, część II. Przepisy szczególne

Na etapie czynności przygotowawczych poprzedzających wszczęcie postępowania o udzielenie zamówienia publicznego instytucja zamawiająca ma obowiązek ustalenia wartości zamówienia. Właściwe oszacowanie wartości zamówienia jest istotne z punktu widzenia prawidłowego stosowania przepisów ustawy Pzp. Wartość zamówienia decyduje bowiem o wyborze procedury właściwej dla udzielenia danego zamówienia - krajowej albo unijnej, a w konsekwencji wpływa na ocenę jej poprawności. 

AZA 217

Proces badania ofert w nowej ustawie Pzp

Badania i ocena ofert to kluczowe elementy procedury postępowania o udzielenie zamówienia. Prawidłowo przeprowadzone czynności decydują zazwyczaj o ważności danego postępowania. Nowa ustawa Pzp wprowadza wiele nowych rozwiązań, ale i utrzymuje relatywnie dużo dotychczas stosowanych. Warto wiedzieć, jakie elementy  powinny zostać szczególnie wzięte pod uwagę w nowym stanie prawnym, obowiązującym od 1 stycznia 2021 r.

Prawidłowa identyfikacja i ocena omyłek o charakterze rachunkowym

ProblemW postępowaniu na usługę sprzątania (przetarg nieograniczony, procedura odwrócona) wzięło udział 14 wykonawców. Jeden z nich w sposób celowy błędnie wypełnił formularz cenowy. Zrobił to w sposób następujący. Wpisał cenę jednostkową netto za sprzątanie 1 m2 taką samą jak wartość po zsumowaniu netto miesięcznie wynikającą z pomnożenia liczby m2 i ceny jednostkowej netto. Przykład: korytarz- 827 m2 × cena jednostkowa za sprzątanie 1 m2, wykonawca podał 500,00 zł = 500,00 zł (miesięcznie, tę wartość też podał Wykonawca)[Bożena 1] , sekretariat - 1414 m2 × cena jednostkowa za sprzątanie 1 m2, wykonawca podał 100,00 zł = 100,00 zł (miesięcznie, tę wartość też podał wykonawca), po czym zsumował wartość netto miesięcznie już w sposób prawidłowy i w sposób prawidłowy podał wartość całego zamówienia, prawidłowo zastosował też stawki podatku VAT. Dodatkowo wykonawca ten podał, bardzo wysoką (kilkukrotnie wyższą niż inni wykonawcy) wartość miesięczną za sprzątanie terenu utwardzonego (opodatkowanego stawką 8% VAT). Ta oferta zgodnie z punktacją znalazła się dopiero na 5 miejscu. W tej chwili zamawiający wezwał do wyjaśnienia rażąco niskiej ceny wykonawcę z pierwszej pozycji w rankingu. Proszę o odpowiedź, czy powyższa oferta powinna zostać odrzucona? Czy ta oferta zawiera błędy w obliczeniu ceny? Czy może przyjąć, że została złożona prawidłowo?

AZA 216

Zawiadomienie Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów

ProblemCzy to w roli zamawiającego jest zgłoszenie do UOKIK o podejrzeniu nieuczciwej konkurencji w postępowaniu przetargowym? W toku postępowania jeden z wykonawców zasygnalizował podejrzenie o stosowaniu nieuczciwych praktyk w zakresie nieuczciwej konkurencji. Zamawiający nie zignorował pisma i unieważnił wybór najkorzystniejszej oferty. Ostatecznie wobec upływu terminu związania ofertą zamawiający unieważnił całe postępowanie, gdyż w jego ocenie podpisanie takiej umowy byłoby obarczone wadą prawną. Czy zamawiający powinien poinformować UOKiK o zaistniałej sytuacji?

Transport zagraniczny w postępowaniu na wywóz i zagospodarowanie odpadów

ProblemCzy biorąc pod uwagę przepisy ustawy Prawo zamówień publicznych w postępowaniu na transport i zagospodarowanie odpadów, zamawiający może nie wyrazić zgody na transport transgraniczny?

AZA 215

Łączne czy oddzielne ustalenie wartości zamówienia

ProblemGmina planuje ogłoszenie postępowania na zarządzanie gminnym zasobem nieruchomości miasta i gminy. Częścią tego zamówienia jest także windykacja od najemców należności z tytułu opłat czynszu. Czy należy szacować łącznie obie te usługi? Odpowiedź będzie definiowała wybór trybu postępowania.

Zasady udzielania zamówień w odniesieniu do zakupów niskowartościowych

ProblemCzy realizując zakupy poniżej 30.000 euro, zamawiający może wskazywać konkretną nazwę produktu? Czy są w tym zakresie jakiekolwiek ograniczenia czy też dobre praktyki? Czy zamieszczając ogłoszenie w bazie konkurencyjności, zamawiający może również wskazać konkretną nazwę np. systemu, bazy, produktu, który chce zakupić w ramach zapytania ofertowego? Obecnie zamawiający realizuje projekt unijny, w którego wniosku aplikacyjnym wpisano konkretną nazwę systemu repozytorium (wynika, iż taki dokładnie ma zostać zakupiony, mimo iż na rynku dostępne są również inne systemy). Kwota obliguje do zastosowania zasady konkurencyjności. Gdyby to była kwota powyżej 30.000 euro, jak należy postąpić w takiej sytuacji? Czy opisywać równoważność?

Stosowanie regulacji ustawy Pzp do pracowniczych planów kapitałowych

Problem1. Czy postępowanie o udzielenie zamówienia publicznego, rozpoczęte w 2020 roku, zwolnione ze stosowania ustawy Pzp na mocy art 4 pkt 4 (umowy z zakresu prawa pracy, w tym umowy o zarządzanie pracowniczymi planami kapitałowymi, o których mowa w ustawie z 4 października 2018 r. o pracowniczych planach kapitałowych) może być zakończone po 1 stycznia 2021 r., jeżeli wartość zamówienia będzie niższa niż próg unijny, poniżej którego nie trzeba stosować przepisów nowej ustawy Pzp?2. Czy umowa o zarządzanie PPK może być zawarta na czas nieokreślony w świetle przepisów nowej ustawy Pzp?

AZA 214

Zabezpieczenie należytego wykonania umowy powinno obejmować również okres rękojmi za wady

ProblemWykonawca wystąpił o zmianę formy zabezpieczenia należytego wykonania umowy z gotówki na gwarancję ubezpieczeniową. W umowie są następujące zapisy:

Wygórowane kary umowne mogą utrudniać złożenie rzetelnej oferty

Ustawa Pzp nie reguluje określania wysokości kar umownych i zasady ich naliczania. Oznacza to dowolność w ich określaniu zgodnie z zasadą „swobody umów”, z czego zamawiający – mając uprzywilejowaną pozycję w postępowaniu o zamówienia publiczne - chętnie korzystają. Takie zachowanie instytucji zamawiających może prowadzić do braku zachowania równowagi stron umowy, niemniej jednak w postępowaniach odwoławczych bywa akceptowane. Wyrok Krajowej Izby Odwoławczej z 22 września 2020 r., sygn. akt KIO 2067/20

Wydłużenie terminu realizacji umowy ze względu na pandemię COVID-19

ProblemZamawiający podpisał umowę na dostawę odzieży po przeprowadzeniu przetargu nieograniczonego. Umowa obowiązuje do września 2020 roku. W związku z COVID-19 nie uda się zrealizować całości zamówienia, ponieważ zakup odzież uzależniony jest od rekrutacji na szkolenia realizowane w ramach projektu. Czy w zaistniałej stacji jest możliwość wydłużenia umowy? Wydłużenie umowy nie było przewidziane w ogłoszeniu oraz SIWZ.

AZA 213

Uzupełnienie zobowiązania do udostępniania zasobów

ProblemWykonawca w postępowaniu na roboty budowlane powołał się na potencjał podmiotu trzeciego w zakresie zdolności technicznej. W zobowiązaniu podmiotu trzeciego załączonym do oferty zostały od razu wskazane dwie konkretne roboty budowlane podmiotu trzeciego, na które wykonawca się powołuje. Zamawiający na etapie badania ofert stwierdził, że jedna z dwóch robót budowlanych wskazanych w zobowiązaniu podmiotu trzeciego, w sposób, w jaki jest opisana, nie spełnia określonego w SIWZ warunku. Należy nadmienić, że oferta wykonawcy spełnia przesłanki do uznania jako najwyżej uplasowanej w rankingu. W związku z tym:1) czy zamawiający powinien już na tym etapie, wezwać wykonawcę do uzupełnienia zobowiązania innego podmiotu i/lub do zastąpienia tego podmiotu innym podmiotem lub zobowiązania się do osobistego wykonania zamówienia na podstawie art. 26 ust. 3 w związku z art. 22a ust. 6 Pzp?2) czy powyższe wezwanie na tym etapie będzie zbyt wczesne i zamawiający powinien dopiero po złożeniu dokumentów w odpowiedzi na wezwanie z art. 26 ust. 1 Pzp (wykaz robót wraz z dokumentami potwierdzającymi ich należyte wykonanie np. referencje), jeżeli wykonawca w dalszym ciągu nie wykaże spełnienia warunku udziału w postępowaniu, wezwać do uzupełnienia wykazu robót na podstawie art. 26 ust. 3 w związku z art. 22a ust. 6 Pzp?3) Czy wykonawca zobowiązany jest w odpowiedzi na zawezwanie z art. 26 ust. 1 wykazać te same roboty, jakie wskazał w zobowiązaniu innego podmiotu? Czy na etapie składania wykazu robót może wykazać inne roboty?

Oferta przekraczająca możliwości finansowe instytucji zamawiającej

ProblemPrzetarg unijny z podziałem na dwie części i terminem realizacji do 20 grudnia. Na pierwszą część złożono odwołanie, na drugą część zawarto umowę. 9 grudnia rozprawa w KIO. Jako jednostka budżetowa z dniem 31 grudnia 2020 r. zwracamy do Ministerstwa Finansów wszystkie niewykorzystane środki finansowe, w tym środki na realizacje pierwszej części zamówienia. W przypadku, gdy KIO nakaże unieważnić wybór oferty najkorzystniejszej, z obowiązkiem ponownego badania ofert i ponownym wyborem najkorzystniejszej oferty (odwołującego), wiemy, że: oferta odwołującego przewyższa środki, którymi dysponuje zamawiający, termin realizacji umowy jest nierealny (czas niezbędny na badanie podmiotowe w procedurze odwróconej + zawarcie umowy + dostawa sprzętu). Moje pytanie: Czy zamawiający zgodnie z orzeczeniem KIO może unieważnić wybór najkorzystniejszej oferty, a następnie unieważnić postępowanie (w części I zamówienia) ze względu na brak środków na realizację oferty odwołującego (art. 93 ust. 1 pkt 4)? Czy jest możliwość, abym nie zawarła umowy z odwołującym, zgodnie z orzeczeniem KIO? Sytuacja patowa: możliwe, że zamawiający jest w stanie zwiększyć kwotę na realizację zamówienia (bo bardzo nam zależy na zakupie sprzętu), ale jest już zbyt mało czasu (na załatwienie formalności i zwiększenie środków finansowych oraz na realizację umowy). Czy pomimo orzeczenia KIO możemy nie zawierać umowy i unieważnić ją z art. 93 ust. pkt 4 ustawy Pzp?

AZA 212

Wezwanie do uzupełnienia niekompletnej próbki

Aby zamawiający miał szansę wybrać najkorzystniejszą ofertę, powinien mieć jak najszerszą gamę ofert do wyboru. W związku z tym prawodawca przewidział instytucję pozwalającą uzupełnić braki w ofertach, w sytuacjach, kiedy braki te nie noszą charakteru rażącego. Ustawa Pzp przewiduje obowiązek wezwania wykonawcy do uzupełnienia dokumentów w przypadku, gdy nie zostały one dostarczone, posiadają wady lub braki. Zasadą jest, że wezwanie do uzupełnienia tych samych dokumentów lub o te same elementy można wystosować jeden raz. Istnieje jednak wiele przypadków, w których możliwe będzie ponowne wezwanie wykonawcy do uzupełnienia tej samej dokumentacji.Wyrok Krajowej Izby Odwoławczej z 30 lipca 2020 r., sygn. akt KIO 1598/20

Realizacja części zamówienia publicznego bez umowy w formie pisemnej

Umowa o zamówienie publiczne musi zostać zawarta w formie pisemnej. Czy za taką umowę może zostać uznany podpisany przez obie strony protokół z negocjacji, zawierający ustalenia dla realizacji zamówienia. Czy taki protokół – formalnie – może stanowić podstawę do rozpoczęcia świadczenia usługi. Sprawdź, jakie stanowisko zajęły w tej sprawie Prezes Urzędu Zamówień Publicznych i Krajowa Izba Odwoławcza.