W jaki sposób dokonać nieplanowanego zakupu
Proszę o wyjaśnienie następującej kwestii. Zamawiający przewidział w planie udzielenia zamówień w 2020 roku zakup macierzy dyskowej w IV kwartale, o wartości 50 tysięcy zł. W lipcu pojawił się nieplanowany zakup sprzętu tego samego rodzaju na kwotę 90 tysięcy zł, z uwagi na to, że w projekcie naukowym pozostały wolne środki finansowe do wykorzystania, czego nie mógł przewidzieć na etapie przygotowywania planu. Czy w związku z tym zamawiający powinien łącznie oszacować ten nieplanowany lipcowy zakup z tym planowanym zakupem na listopad i przeprowadzić w procedurze właściwej dla łącznej wartości? Czy jako nieplanowany może być oszacowany oddzielnie, i w tym przypadku zakupiony bez stosowania ustawy Pzp? Jak to się ma w szczególności do sytuacji, gdy planowany na listopad zakup nie był jeszcze zrealizowany w lipcu? Czy zachodzi tu tożsamość czasowa? Zamawiający wówczas uznał, że nie będzie łączył tych dwóch zamówień. Teraz przyszedł czas na zakup planowanego sprzętu i nie jesteśmy pewni, czy właściwie postąpiliśmy, szacując je osobno.
Czy wykonawca będzie realizował zamówienia z udziałem własnych zasobów
Realizacja zamówienia z udziałem osoby zatrudnionej na podstawie umowy zlecenia nie stanowi o realizacji zamówienia poprzez korzystanie z zasobów podmiotu trzeciego, czy też realizacji zamówienia z udziałem podwykonawcy. Zawarcie umowy zlecenia powoduje bowiem, że między zleceniodawcą a zleceniobiorcą powstaje stosunek dysponowania bezpośredniego.
Czy w postępowaniu częściowym można ustalić różne terminy składania ofert
ProblemZamawiający ogłosił przetarg nieograniczony w trybie unijnym z podziałem na 6 części. W wyniku zapytania wykonawcy do jednej części pojawiła się konieczność wydłużenia terminu na złożenie ofert. Czy jest możliwość, aby w ogłoszeniu 2014/24/EU wprowadzić modyfikację terminu tylko do jednej części zamówienia?
Czy oferta spakowana z innymi dokumentami opatrzonymi jednym podpisem jest ważna
ProblemOferta zaszyfrowana na miniPortalu bez uprzedniego jej podpisu została przesłana jako załącznik dokumentu elektronicznego podpisanego podpisem zaufanym przez platformę e-PUAP (wewnątrz dokumentu przekazano ofertę). W SWZ znajdował się zapis, że ofertę należy złożyć, pod rygorem nieważności, w formie elektronicznej opatrzonej kwalifikowanym podpisem elektronicznym, zaufanym lub osobistym oraz że sposób złożenia oferty, w tym jej zaszyfrowania, opisano w Instrukcji użytkownika dostępnej na stronie: miniportal.uzp.gov.pl. Czy tak złożona oferta podlega odrzuceniu na podstawie art. 226 ust. 1 pkt 6 ustawy Pzp?
Czy można poprawić omyłkę po uzyskaniu wyjaśnień wykonawcy
Problem Sprawa dotyczy przetargu nieograniczonego (kwota przetargu powyżej progów unijnych). Wykonawca złożył formularz ofertowy według wzoru zamawiającego. Wzór zawierał tabelę z podziałem na: 1. kwotę wpłaty wstępnej, 2. raty, 3. kwotę wykupu. Wykonawca w polu “wpłata wstępna” wpisał kwotę rat, zaś w polu raty kwotę odpowiadającą wpłacie wstępnej. Czy powyższą pomyłkę można uznać za oczywistą omyłkę w świetle art. 87 ustawy Pzp?
Błędna stawka podatku VAT ujawniona po wyborze oferty
ProblemCo zrobić, gdy oferent po ogłoszeniu wyniku postępowania poinformował zamawiającego, że w jednej z 40 pozycji wpisał VAT 8%, a powinien być VAT 23%? Czy można to poprawić, np. zawierając aneks do umowy? W postępowaniu tym była tylko jedna oferta, a więc dokonana poprawka nie będzie miała wpływu na wynik postępowania.
Wyrok KIO wydany na podstawie regulacji nowej ustawy Pzp
W marcu 2021 roku Krajowa Izba Odwoławcza wydała wyrok interpretujący przepisy nowej ustawy Pzp. Rozpatrywane zagadnienie dotyczyło proporcjonalności w odniesieniu do kształtowaniu warunków udziału w postępowaniu. Czy nowe regulacje zmieniają podejście do żądania wykazania doświadczenia wykonawcy i na co może sobie legalnie pozwolić podmiot zamawiający? Czy konkurencja może zostać ograniczona, a jeżeli tak, to w jaki sposób? Sprawdź, jakie stanowisko wyraził skład orzekający. Wyrok Krajowej Izby Odwoławczej z 4 marca 202 r., sygn. akt KIO 356/21