Zmiana reprezentacji podmiotu nieuwzględniona w KRS
Problem Ofertę złożyła sp. z o.o., w której zarządzie jest dwóch członków i są oni zobowiązani do łącznej reprezentacji - zgodnie z danymi w KRS zamieszczonymi na stronie MS. Ofertę podpisał jeden z członków zarządu. W odpowiedzi na wezwanie do uzupełnienia pełnomocnictwa wyjaśnił, że tuż przed złożeniem oferty zmianie uległ skład zarządu i sposób reprezentacji - obecnie każdy z członków zarządu może reprezentować spółkę samodzielnie. Czy należy wezwać do złożenia dokumentu potwierdzającego dokonanie tej zmiany - uchwały wspólników o zmianie zarządu? Jeżeli tak, to w jakiej formie powinna być złożona? (jest to postępowanie krajowe).
Przegląd zasad szacowania wartości zamówienia, część II. Przepisy szczególne
Na etapie czynności przygotowawczych poprzedzających wszczęcie postępowania o udzielenie zamówienia publicznego instytucja zamawiająca ma obowiązek ustalenia wartości zamówienia. Właściwe oszacowanie wartości zamówienia jest istotne z punktu widzenia prawidłowego stosowania przepisów ustawy Pzp. Wartość zamówienia decyduje bowiem o wyborze procedury właściwej dla udzielenia danego zamówienia - krajowej albo unijnej, a w konsekwencji wpływa na ocenę jej poprawności.
Nieuprawniona manipulacja ceną oferty prowadzi do jej odrzucenia
Zaniżanie cen ofertowych w celu zdystansowania konkurentów w postępowaniu winno być kwalifikowane jako czyn nieuczciwej konkurencji, który skutkuje odrzuceniem oferty. Zjawisko to nie powinno być tolerowane przez zamawiających. W szczególności oferowana cena winna realnie uwzględniać koszty wykonania zamówienia. Wykluczone jest kalkulowanie „zysków” na ujemnym poziomie albo upatrywanie zysków w źródłach zewnętrznych wobec realizacji danego zamówienia.
Jak obliczyć termin na przyłączenie się wykonawcy do odwołania
ProblemZamawiający otrzymał kopię odwołania wniesionego przez wykonawcę w poniedziałek po godzinach urzędowania. Odwołanie dotyczyło opisu i warunków uczestnictwa w postępowaniu. W środę przypadał dzień ustawowo wolny od pracy. Proszę o informację, kiedy zamawiający miał obowiązek umieścić kopię odwołania i wezwanie do przystąpienia wykonawców na swojej stronie internetowej? Jak jest liczony termin dla wykonawców, którzy chcą przystąpić do odwołania, jeśli zamawiający nie dochował terminu 2 dni? I jakie mogą być konsekwencje dla zamawiającego przekroczenia tego terminu?
Czy utrudniona konkurencja wyklucza udzielenie zamówienia in-house
Generalna zasada Pzp mówi, że zamawiający powinien udzielać zamówienia w trybie przetargu nieograniczonego lub przetargu ograniczonego. Zamówienia w pozostałych trybach może udzielić w przypadkach określonych w ustawie. Oznacza to, że tryb zamówienia z wolnej ręki może być stosowany wyłącznie, jeśli w danym przypadku zachodzi co najmniej jedna z okoliczności wymienionych w art. 214 ust. 1 ustawy Pzp (wcześniej art. 67 ustawy Pzp). Przesłanki warunkujące zastosowanie omawianego trybu, jako wyjątku od zasady udzielania zamówień publicznych, muszą być interpretowane ściśle, tj. muszą być stosowane wprost.
Co zrobić, gdy wykonawca nie podał wymaganych parametrów o ofercie
ProblemJesteśmy po otwarciu ofert w postępowaniu poniżej progu unijnego na dostawę atlasów, map geograficznych ściennych, globusów, planszy edukacyjnych, przewodników oraz słuchowisk, e-booków i audioboków. Formularz ofertowy zawierał m.in kolumnę, w której wykonawca powinien wskazać "EAN/ISBN/kod kreskowy**". Uwaga znajdująca się przy gwiazdkach jest następującej treści: "wskazane dane winny jednoznacznie identyfikować dany przedmiot zamówienia". Problem stanowi ocena złożonych ofert. Jeden z wykonawców nie podał danych i w większości pozycji wpisał "nie dotyczy" - być może zaproponowany przez niego asortyment nie posiada danych, których żądał zamawiający (EAN/ISBN/kod kreskowy). Pozostali wykonawcy w większości pozycji podali wymagane przez zamawiającego dane. Jednakże w niektórych pozycjach posłużyli się innymi danymi niż wymagane przez zamawiającego. Podali np. nazwę producenta, numer katalogowy, numery modelu czy indeks. Nadmieniam, że podane przez wykonawców dane pozwalają na identyfikację danej pozycji przedmiotu zamówienia. Czy w świetle powyższego, bazując na tak różnych danych, niekoniecznie zgodnych z zapisami w kolumnie formularza ofertowego, można dokonać prawidłowej oceny ofert? Czy może zasadne byłoby unieważnienie postępowania na podstawie art. 93 ust. 1 pkt 7 ustawy Pzp, uznając, że jest obarczone wadą? Wówczas zamawiający mógłby przedmiotową kolumnę opisać w sposób, który pozwalałyby wykonawcom na wpisanie różnych danych (bez zawężania informacji), które pozwoliłyby na identyfikację przedmiotu zamówienia.