Nr 223

Niejasne określenie pozacenowych kryteriów oceny ofert

Przeprowadzając postępowanie o zamówienie publiczne, zamawiający powinien wybrać ofertę najkorzystniejszą ekonomicznie. Dlatego zasadniczo główne kryterium powinny stanowić jakość i cena. Zamawiający, z wyjątkami przewidzianymi ustawą, może stosować także inne kryteria w celu uzyskania oferty optymalnie odpowiadającej jego uzasadnionym potrzebom. Zamawiający zobowiązany jest jeszcze przed zebraniem ofert określić kryteria oceny ofert, jakie będzie stosował w postępowaniu. Kryteria te muszą zostać wskazane w sposób jednoznaczny i zrozumiały. Podkreślenia wymaga, że kryteria oceny ofert muszą odnosić się do przedmiotu zamówienia. Nie mogą dotyczyć wykonawców, w tym ich wiarygodności ekonomicznej, technicznej czy finansowej. Wyrok Krajowej Izby Odwoławczej z 15 lutego 2021 r., sygn. akt KIO 5/21

Czy niska cena podlega obowiązkowi badania pod kątem rażącego zaniżenia

Niskie ceny to często występujące zjawisko na rynku zamówień publicznych. Taka cena zaczyna być problematyczna, gdy znacząco odbiega od innych ofert. Jest to jeden z elementów, które obligują do jej wyjaśnienia. Czy jeżeli nie zachodzą bezpośrednio przesłanki wynikające z regulacji ustawy Pzp, które wprost obligują do weryfikacji wysokości ceny, zamawiający powinien rozpocząć taką procedurę? A jeżeli tak, to co powinno wzbudzić jego wątpliwości? Sprawdź, jakie stanowisko zaprezentowała w tym zakresie Krajowa Izba Odwoławcza.  Wyrok Krajowej Izby Odwoławczej z 4 marca 2021r., sygn. akt KIO 426/21