Zasada jawności ograniczona przez tajemnicę przedsiębiorstwa
Ustawa Pzp wśród generalnych zasad postępowania o zamówienie publiczne wyróżnia zasadę jawności. Zgodnie z nią postępowanie jest jawne, dotyczy to wszelkiej dokumentacji tworzonej przez instytucje publiczne, jak również tej składanej przez wykonawców. Oferty oraz wszelkie oświadczenia i zaświadczenia składane w trakcie postępowania przez wykonawców są jawne i powinny być udostępnione do wglądu wszystkim zainteresowanym osobom, bez względu na posiadanie interesu prawnego oraz faktycznego. Od powyższego istnieje jednak wyjątek. Na mocy art. 18 ust. 3 ustawy Pzp zamawiający nie może ujawnić informacji stanowiących tajemnicę przedsiębiorstwa w rozumieniu przepisów ustawy o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji.Wyrok Krajowej Izby Odwoławczej z 29 marca 2021 r., sygn. akt KIO 720/21
Podpisy elektroniczne w zamówieniach publicznych – część II
W postępowaniach o udzielenie zamówienia wszczętych od 1 stycznia 2021 r. na podstawie przepisów nowej ustawy Pzp możliwe są – w zależności od wartości zamówienia – różnego rodzaju podpisy elektroniczne. Otóż w zamówieniach o wartości mniejszej niż progi unijne, według wyboru wykonawcy, dopuszczalny jest kwalifikowany podpis elektroniczny, podpis zaufany lub podpis osobisty. Natomiast jeżeli wartość zamówienia jest równa progom unijnym lub większa, możliwy jest, w szczególności do podpisania oferty i oświadczenia z art. 125 ust. 1 nowej ustawy Pzp, jedynie kwalifikowany podpis elektroniczny. Przyjrzyjmy się zatem bliżej poszczególnym rodzajom podpisów.
Czy zaangażowanie w inne przedsięwzięcia może stanowić realną podstawę wykluczenia
Zgodnie z regulacjami Pzp, oceniając zdolność techniczną lub zawodową, zamawiający, na każdym etapie postępowania, może uznać, że wykonawca nie ma wymaganych zdolności, jeżeli posiadanie przez wykonawcę sprzecznych interesów, w szczególności zaangażowanie zasobów technicznych lub zawodowych wykonawcy w inne przedsięwzięcia gospodarcze wykonawcy, może mieć negatywny wpływ na realizację zamówienia. Krajowa Izba Odwoławcza zbadała sprawę wykluczenia w oparciu o tę podstawę. Wskazała, że wymagania zamawiającego względem wykonawców muszą być uwidocznione w dokumentach zamówienia. Tylko na ich podstawie zamawiający może dokonywać oceny zdolności wykonawcy. Sprawdź, jaka argumentacja przemówiła za takim stanowiskiem.Wyrok Krajowej Izby Odwoławczej z 30 września 2020 r., sygn. akt KIO 2140/20