Tryb podstawowy z negocjacjami w orzecznictwie KIO
Od 1 stycznia 2021 r. postępowań o wartości poniżej progów unijnych udziela się w trybie podstawowym. Przepisy ustawy Prawo zamówień publicznych (dalej: „ustawa Pzp”) przewidują trzy warianty tego trybu: bez możliwości negocjacji (art. 275 pkt 1 ustawy Pzp), z możliwymi negocjacjami (art. 275 pkt 2 ustawy Pzp), z obligatoryjnymi negocjacjami (art. 275 pkt 3 ustawy Pzp). Z analiz zamieszczonych w Informatorze UZP 1/2022 wynika, że w okresie pierwszych trzech miesięcy 2022 roku w trybie podstawowym z możliwością negocjacji przeprowadzono zaledwie 12,72% postępowań. Tak małe zainteresowanie może dziwić. Wydaje się, że z punktu widzenia zamawiającego tryb ten jest bardzo korzystny. Pozwala on, po przeprowadzeniu negocjacji, na uzyskanie oferty korzystniejszej od tej, która została złożona w odpowiedzi na ogłoszenie. Wprawdzie wiąże się to z przedłużeniem procedury o czas tych negocjacji, jednak w niektórych przypadkach możliwość uzyskania lepszej oferty pozwoli zrekompensować wydłużenie postępowania.
Sąd Zamówień Publicznych o wymaganiach zamawiającego nieważnych z mocy prawa
W poprzednim wydaniu opisywaliśmy wyrok Krajowej Izby Odwoławczej z 17 grudnia 2021 r., sygn. akt KIO 3482/21. Orzeczenie dotyczyło ważności wadium wniesionego w formie gwarancji i wadliwości decyzji podjętej przez zamawiającego. Gwarancja została uznana za nieprawidłową, ponieważ obowiązywała równo w okresie terminu związania ofertą. Zamawiający natomiast zapisał w SWZ, że gwarancja musi być ważna dłużej, tak aby umożliwić instytucji zamawiającej skuteczne dochodzenie roszczeń. Skład orzekający przyznał rację odwołującemu się wykonawcy i wskazał, że gwarancja obowiązująca równo w terminie związania ofertą jest prawidłowa. Druga strona sporu – Zamawiający – wniósł skargę. W konsekwencji zagadnieniu przyjrzał się Sąd Zamówień Publicznych. Dnia 22 kwietnia 2022 r. wydał niezwykle istotne dla systemu zamówień publicznych w Polsce orzeczenie. Wyrok Sądu Okręgowego w Warszawie XXIII Wydział Gospodarczy i Zamówień Publicznych z 22 kwietnia 2022 r., sygn. akt XXIII Zs 13/22