Skuteczne zastrzeżenie informacji musi zostać wykazane
Jawność postępowania o zamówienie publiczne jest zasadą nadrzędną. Jest prawem każdego wykonawcy, któremu gwarantuje dostęp do informacji o toczącym się postępowaniu. Stanowi również nakaz dla instytucji zamawiającej, obligujący do zapewnienia wykonawcom dostępu do informacji na temat zamówienia publicznego, niezależnie od etapu postępowania. Oznacza to, że jakiekolwiek próby wyłączenia jawności w trakcie procesu o zamówienie publiczne muszą być traktowane jako wyjątek od ogólnej reguły i być stosowane wyłącznie w wypadkach ściśle określonych przez prawodawcę. Dotyczy to w głównej mierze zastrzeżenia tajemnicy przedsiębiorstwa. Samo powoływanie się wykonawcy na tę instytucję nie będzie zatem wystarczające, konieczne jest wypełnienie ustawowych przesłanek.Wyrok Krajowej Izby Odwoławczej z 31 marca 2022 r., sygn. akt KIO 700/22
Moment samooczyszczenia wykonawcy przy wprowadzeniu zamawiającego w błąd
Wykonawca podlegający wykluczeniu we wskazanych w ustawie Pzp okolicznościach jest uprawniony do skorzystania z tzw. Procedury self-cleaningu. W tej kwestii niezwykle istotny jest jeden element. Mianowicie moment podjęcia działań ze strony wykonawcy. Takiej sprawie przyglądał się skład orzekający KIO. Zbadał, kiedy możemy mówić o spóźnionej realizacji wykonawcy oraz czy zamawiający jest zobowiązany dokonać oceny złożonych w ramach procedury samooczyszczenia wyjaśnień. Sprawdź, do jakich wniosków doszła Izba.Wyrok Krajowej Izby Odwoławczej z 22 października 2021 r., sygn. akt KIO 2916/21