Zmiany w zakresie podwykonawstwa podczas realizacji kontraktu wymagają modyfikacji umowy o zamówienie

Pytanie: Problem Wykonawca nie wskazał w złożonej ofercie, że będzie korzystał z pomocy podwykonawców. Po podpisaniu umowy zwrócił się do zamawiającego z oświadczeniem, iż zmienił zdanie i część prac chce zlecić innym podmiotom. Czy w takiej sytuacji organizator postępowania powinien się na to zgodzić? Jak właściwie dokonać modyfikacji kontraktu?

Zawarcie we wzorze umowy klauzul waloryzacyjnych nie może ograniczyć się jedynie do powielenia treści przepisu

Teza Samo umieszczenie we wzorze umowy o zamówienie publiczne treści art. 142 ust. 5 ustawy Pzp jako klauzuli waloryzacyjnej jest niewystarczające. Intencją ustawodawcy było zobligowanie zamawiających do takiego uregulowania w umowach kwestii zmiany wynagrodzenia wykonawcy, aby w razie wystąpienia okoliczności uzasadniających uruchomienie mechanizmu waloryzacji strony nie toczyły sporów co do przebiegu tej procedury. Celu tego nie da się osiągnąć, odwołując się tylko do treści samego przepisu, ponieważ  przewiduje on swobodę w uregulowaniu tej kwestii.

Zamawiający może wezwać do uzupełnienia dokumentów w formie faksu lub skanu dokumentu, ale tylko pomocniczo

Pytanie: Problem W wezwaniu do złożenia wyjaśnień zamawiający użył sformułowania: „w związku z powyższym wykonawca jest zobowiązany przesłać do zamawiającego ww. dokumenty do 18 lutego 2015 r. na adres ........ z dopiskiem ........”. W siwz dopuszczono możliwość kontaktu w formie elektronicznej i faksowej. Wykonawca złożył wyjaśnienia we wskazanym terminie e-mailem. Czy prawidłowo dokonał interpretacji, że może w ten sposób porozumiewać się z organizatorem przetargu?

Wykonawca, którego oferta została wybrana jako najkorzystniejsza, może wnieść odwołanie

Coraz częściej przedmiotem rozpatrywań Izby są odwołania składane przez wykonawców, których oferty zostały wybrane za najkorzystniejsze w danym postępowaniu. Wykonawcy ci kwestionują oferty swoich konkurentów, którzy uplasowali się na niższych pozycjach „w rankingu”. Za dopuszczalnością wniesienia odwołania przemawiać ma zasada koncentracji środków ochrony prawnej. Zgodnie z nią wykonawca, który złożył najkorzystniejszą ofertę, nie powinien zwlekać z wniesieniem odwołania z zakwestionowaniem niezauważonych przez zamawiającego błędów w ofertach konkurencji, mimo zadowalającego dla siebie wyniku postępowania.

Wykonawca powinien wskazać w ofercie, czy ma obowiązek podatkowy w zakresie VAT

Teza Nie można uznać, że wykonawca wypełnił formularz ofertowy sprzecznie z wymaganiami siwz w zakresie przygotowania oferty, jeśli nie wpisał żadnej nieprawidłowej stawki podatku – ani 8%, ani 23% ani 0%. Nie można wówczas również twierdzić, że doszło do omyłki w określeniu VAT. Wpisany „-” nie oznacza, że oferta została źle skalkulowana.

Rynek zamówień publicznych wart ponad 230 miliardów złotych

Roboty budowlane wciąż dominują na rynku, stanowiąc 40% wszystkich zamówień publicznych. Liczba udzielonych zamówień publicznych spada, a aukcje elektroniczne przynoszą 150 milionów złotych zysków.

Procedura wyjaśniania wysokości ceny oferty w praktyce

Pytanie: Problem Jak należy rozumieć zapis ustawy z 29 stycznia 2004 r. – Prawo zamówień publicznych (dalej: ustawa Pzp), zgodnie z którym zamawiający powinien zwrócić się do wykonawcy z wezwaniem do udzielenia wyjaśnień odnośnie do rażąco niskiej ceny „w szczególności, gdy cena oferty jest niższa o 30% od wartości zamówienia lub średniej arytmetycznej cen wszystkich złożonych ofert”? Czy to oznacza, iż do średniej arytmetycznej wlicza się również ceny ofert przekraczające wartość zamówienia? W prowadzonym przez nas postępowaniu najniższa cena kształtuje się na poziomie ok. 2 mln zł. Zamawiający przeznaczył na zamówienie 2,7 mln zł. Pozostałych 5 ofert zostało wycenionych na ok. 2,5 mln zł, jedna na 5 mln zł. Te najdroższe oferty mocno zawyżają średnią arytmetyczną, a 3 z nich znacznie przekraczają środki przeznaczone przez zamawiającego na zamówienie. Czy mimo to wlicza się je do średniej, o której mowa w przepisie?

Postanowienia umowy o przedłużeniu jej obowiązywania powinny korelować ze zmianami wynagrodzenia

Pytanie: Problem Zamawiający prowadzi postępowanie w celu zawarcia umowy z wykonawcą na 12 miesięcy. Przewiduje w niej możliwość wydłużenia terminu jej obowiązywania o dodatkowe 3 miesiące. Czy w takiej sytuacji przy zmianach umowy należy zastrzec zapisy z art. 142 ust. 5 ustawy Pzp?

Pominięcie danych pozycji kosztorysu oznacza, że zakres zawartych w nich prac w ogóle nie został zaoferowany zamawiającemu

Pytanie: Problem Wykonawca w ofercie na dostawę mebli laboratoryjnych w formularzu „Opis przedmiotu zamówienia wraz z wyceną” w jednej z pozycji nie dokonał wyceny. W kolumnie cena netto za szt. wpisał wartość, natomiast w pozostałych miejscach tabeli nie oznaczył żadnych danych, tj. ilości zamawianych mebli, wartości netto i brutto. Co w tej sytuacji należy zrobić?