Zewnętrzne zlecenie na opracowanie opisu przedmiotu zamówienia

Czy zamawiający może za odpłatnością zlecić podmiotowi zewnętrznemu opracowanie opisu przedmiotu zamówienia i ustalenie wartości szacunkowej zamówienia na podstawie zebranych przez niego ofert wstępnych.

Problemy techniczne w złożeniu oferty

Elektronizacja jest już standardem wprowadzonym w większości trybów postępowań o zamówienia publiczne. Elektronizacja zamówień publicznych ma służyć poprawie ich efektywności, transparentności oraz poprawie dostępu małych i średnich przedsiębiorstw do zamówień. Jednakże jej wdrożenie przez instytucje zamawiające nierzado spotyka poważne problemy techniczne. Brak wypracowanej praktyki stosowania elektronicznych rozwiązań oraz nieliczne orzecznictwo boleśnie doświadczaja wykonawców i niejednokrotnie niweczą ich szanse na uzyskanie zamówienia.

Ponowne przeprowadzenie aukcji elektronicznej a prawidłowe zakończenie aukcji pierwotnej

Każdy rodzaj postępowania w przedmiocie zamówienia publicznego musi zostać przeprowadzony zgodnie z generalnymi zasadami Prawa zamówień publicznych, tj. zasadą uczciwej konkurencji oraz zasadą równego traktowania wykonawców. Jeżeli więc aukcja elektroniczna nie zostanie przeprowadzona w sposób, który gwarantuje każdemu wykonawcy możliwość wzięcia w niej udziału, poprzez przekazywanie na bieżąco każdemu wykonawcy informacji o pozycji złożonej przez niego oferty i otrzymanej punktacji oraz punktacji najkorzystniejszej oferty, co tym samym uniemożliwia złożenie kolejnego postąpienia zainteresowanemu wykonawcy, wówczas instytucja zamawiająca jest zobowiązana do unieważnienia takiego postępowania lub ponownego przeprowadzenia aukcji elektronicznej.

Możliwość zmiany umowy w związku z pandemią koronawirusa

Światowa Organizacja Zdrowia zakwalifikowała stan związany z zagrożeniem epidemicznym wywołanym przez wirusa SARS-CoV-2 (Covid-19) jako pandemię, czyli zagrożenie zdrowia publicznego o międzynarodowym zasięgu. W konsekwencji polski rząd podjął działania, ogłaszając do odwołania stan zagrożenia epidemicznego. To z kolei pociąga za sobą daleko idące konsekwencje dla przedsiębiorców, w tym tych funkcjonujących na rynku zamówień publicznych. Sytuacja w Polsce staje się coraz poważniejsza. Warto sprawdzić, jakie czynności oraz interpretacje mogą zostać podjęte w zakresie dokonania zmiany zawartych umów o zamówienie publiczne. 

Czy wykonawca może nie wyrazić zgody na zmianę umowy

ProblemNa podstawie artykułu 144 ust. 1 pkt 6 ustawy Pzp chciałem przedłużyć umowę na zagospodarowanie odpadów, wykonawca nie zgadza się na przedłużenie ze względu na wzrost kosztów za przyjęcie i zagospodarowanie odpadów. Natomiast zgodnie z zapisami w specyfikacji istotnych warunków zamówienia: "XIV. [OPIS SPOSOBU OBLICZANIA CENY] 14.1 Wykonawca, uwzględniając warunki realizacji przedmiotu zamówienia, określone w niniejszej SIWZ, powinien w cenie ująć koszty odbioru i zagospodarowania odpadów komunalnych, uwzględniając przy tym m.in.: charakterystykę terenu gminy Legnickie Pole, ilość odbieranych odpadów komunalnych w 2017 roku, możliwość wzrostu ilości odbieranych odpadów komunalnych w okresie realizacji usługi, możliwość wzrostu ilości obsługiwanych nieruchomości w okresie realizacji usługi, częstotliwość i sposób odbierania odpadów komunalnych, konieczność osiągnięcia poziomu recyklingu i poziomu ograniczenia masy odpadów, zgodnych z obowiązującymi przepisami, inne koszty mające wpływ na realizację usługi.  14.2 Wykonawca powinien w cenie ująć wszystkie koszty niezbędne do prawidłowej i rzetelnej realizacji przedmiotu zamówienia, o którym mowa w rozdziale III SIWZ, oraz ewentualne ryzyko ekonomiczne wynikające z okoliczności, których nie można było przewidzieć w chwili zawarcia umowy w sprawie zamówienia publicznego. 14.3 Wykonawca jest zobowiązany do wypełnienia Formularza oferty, którego wzór stanowi załącznik nr 2 do SIWZ, podając w nim cenę (kwotę netto plus podatek VAT) za odbiór i zagospodarowanie odpadów komunalnych. Cena podana w Formularzu oferty będzie stanowiła wynagrodzenie ryczałtowe Wykonawcy ". Czy wykonawca może odmówić przedłużenia umowy w tym przypadku o jeden miesiąc ze względu na wzrost kosztów, przecież w pkt 14.2 SIWZ powinien wziąć pod uwagę zmiany i uwzględnić wszystkie koszty?

Brak środków na sfinansowanie części zamówienia

ProblemZamawiający ogłosił podzielone na dwie części zamówienie na usługi społeczne - na ochronę. Na otwarciu podał kwotę, jaką może przeznaczyć na wykonanie zamówienia, tj. 820.00,00 zł. Na cześć nr 1 - kwota 750.00,00 zł - złożono 1 ofertę w wysokości około 725.000,00 zł, a na część nr 2 - kwota podana 70.000,00 zł - złożono 5 ofert. Najtańsza około 71.950,00 zł. Czy możemy unieważnić część drugą z powodu, iż kwota najtańszej oferty przewyższa możliwości finansowe zamawiającego? 

Zasób podmiotu trzeciego a kwestia podwykonawstwa

ProblemW postępowaniu na udzielenie zamówienia publicznego polegającego na termomodernizacji budynków publicznych (m.in. wymiana stolarki okiennej, docieplenie ścian, wykonanie instalacji fotowoltaicznej i wymianie źródeł ogrzewania) zamawiający w warunkach udziału w postępowaniu wymagał, aby wykonawca wykazał doświadczenie w należytym wykonaniu i prawidłowym ukończeniu w okresie ostatnich 5 lat przed upływem terminu składania ofert, a jeżeli okres prowadzenia działalności jest krótszy – w tym okresie, jako główny wykonawca lub lider konsorcjum minimum 4 robót budowlanych polegających na głębokiej termomodernizacji obiektów, w tym co najmniej 1 roboty o wartości minimum 1 mln zł brutto. Zamawiający w SIWZ sformułował również warunek: „W przypadku zlecenia części zamówienia podwykonawcom Wykonawca zgodnie z treścią art. 36b ust. 1 ustawy Pzp zobowiązany jest część zamówienia, której wykonanie zamierza powierzyć podwykonawcy, oraz firmę (nazwę) i siedzibę (adres) podwykonawcy ujawnić w zał. nr 1 do siwz – (formularz ofertowy).”