Nieporównywalność ofert to wada postępowania skutkująca koniecznością jego unieważnienia
Jeżeli oferty są nieporównywalne i nie można doprowadzić do ich porównywalności z zachowaniem zasady uczciwej konkurencji i równego traktowania wykonawców, a nieporównywalność ofert wynika z postanowień SIWZ, zamawiający powinien postępowanie w zakresie takiej oferty unieważnić.
Czy wykonawca może złożyć ofertę pocztą elektroniczną
ProblemCzy jeśli wykonawca, składając ofertę, podpisze ją kwalifikowanym podpisem i ją zaszyfruje, a następnie przekaże zamawiającemu e-mailem i poda kod odszyfrowujący, to wówczas jest to dopuszczalne? Trudno się z tym zgodzić, ponieważ w myśl rozporządzenia o użyciu środków komunikacji elektronicznej e-mail nie jest środkiem komunikacji elektronicznej, za pomocą którego mogę złożyć ofertę. Mówi się jedynie o składaniu ofert za pomocą miniportalu bądź portali komercyjnych. Ponadto zamawiający musiałby również opisać sposób składania ofert za pomocą e-maila. Proszę o jednoznaczną odpowiedź, czy rozporządzenie o użyciu środków komunikacji elektronicznej dopuszcza e-mail jako środek komunikacji elektronicznej i wówczas wykonawcy mogą składać oferty zaszyfrowane przez e-mail. Jeśli jest to możliwe, to proszę wskazać opinię na ten temat, która poruszałaby, w jaki sposób opisywać taką komunikację.
Czy w postępowaniu można wybrać dwóch wykonawców
ProblemZamawiający ogłasza postępowanie na dwustronne zasilanie w wodę (dostawy główne oraz dostawy rezerwowe). Z przyczyn technicznych każde z przyłączy może obsługiwać inny wykonawca. Jak opisać przedmiot, warunki itp., aby wykonawca z najkorzystniejszą ceną otrzymał zamówienie na dostawy główne, a wykonawca z drugiego miejsca na dostawy rezerwowe? Czy takie rozwiązanie jest możliwe w zamówieniach publicznych?
Czy karty katalogowe stanowiące treść oferty podlegają uzupełnieniu
Instytucja wezwania wykonawcy do uzupełnienia dokumentów została uregulowana w art. 26 ust. 3 ustawy Pzp. Warto zauważyć, że w przepisie tym ustawodawca użył kategorycznego sformułowania "wzywa", co oznacza, że zamawiający nie ma dowolności w stosowaniu wskazanego przepisu. Jeśli więc zostanie spełniona jedna z przesłanek stosowania tej instytucji, zamawiający ma obowiązek wezwać wykonawcę do uzupełnienia stosownych oświadczeń lub dokumentów. Wykluczenie wykonawcy, niezaproszenie go do negocjacji czy też odrzucenie oferty bez wcześniejszego wezwania do uzupełnienia należy uznać za przedwczesne i niezgodne z przepisami ustawy Pzp. Brak wezwania może skutkować zaskarżeniem decyzji zamawiającego w drodze skorzystania przez wykonawcę z jednego ze środków ochrony prawnej przewidzianego przez ustawę Pzp.
Budowa przedszkola
ProblemW prowadzonym postępowaniu na budowę przedszkola zostało złożonych 6 ofert. W dwóch przypadkach wykonawcy w swoich kosztorysach ofertowych ujęli dodatkowe pozycje. Jeden z wykonawców dodał 4 pozycje, które nie były przewidziane w przedmiarach robót o łącznej wartości tych dodanych pozycji 766,00 zł (cała oferta jest na 860.000,00 zł); drugi wykonawca w trzech przypadkach zdublował pozycje poprzednie, co widoczne jest nawet w numeracji pozycji (np. 2 x jest wpisana numeracja pozycji 66), przy czym niestety w zdublowanych pozycjach zostały wpisane różne ceny jednostkowe (w jednej - 2,45 zł 1 m, a w tej poniżej - niejako zdublowanej - jest cena 29,22). Zamawiający w treści SIWZ przyjął, że obowiązującą formą wynagrodzenia jest wynagrodzenie kosztorysowe. W odpowiedzi na zapytania wykonawców zamawiający udzielił wyjaśnień, iż: „Kosztorys ofertowy Wykonawcy składany wraz z formularzem oferty powinien być sporządzony zgodnie z opisem przedmiotu zamówienia zawartym w siwz na realizację przedmiotowej inwestycji, którego uszczegółowienie zawiera dokumentacja techniczna stanowiąca załącznik nr 7 do siwz składająca się z projektów budowlanych, specyfikacji technicznych wykonania i odbioru robót oraz przedmiarów robót. Kosztorys ofertowy powinien zawierać wycenę wszystkich pozycji wskazanych w przedmiarach robót, w zakresie oraz w ilościach w nich podanych. Jeżeli Wykonawca na etapie sporządzania kosztorysu ofertowego dostrzega jakieś braki lub rozbieżności w opublikowanej przez Zamawiającego dokumentacji technicznej stanowiącej podstawę przygotowania kosztorysu ofertowego, proszony jest o pilne ich zgłoszenie Zamawiającemu, tak aby mógł się on do nich odnieść oraz poinformować wszystkich Wykonawców potencjalnie zainteresowanych zamówieniem o konieczności wprowadzenia ewentualnych zmian czy poprawek dotyczących opublikowanej dokumentacji, w tym przedmiarów robót.Samowolne wprowadzenie przez Wykonawcę pewnych dodatkowych pozycji kosztorysowych, które nie zostały przewidziane w przedmiarach robót stanowiących załączniki do siwz, a także pominięcie w kosztorysie ofertowym wyceny pewnych pozycji ujętych w przedmiarach robót stanowiących załączniki do siwz zostanie potraktowane przez Zamawiającego jako złożenie oferty niezgodnej z treścią siwz (chyba że zaistnieją przesłanki uzasadniające poprawę oferty przez Zamawiającego w trybie art. 87 ust. 2 pkt 3 ustawy PZP)”. Czy zamawiający powinien odrzucić obie oferty, czy też może z uwagi na bagatelną wartość dodanych pozycji kosztorysowych dokonać samodzielnego skreślenia pozycji i poprawić oferty w trybie art. 87 ust. 2 pkt 3 ustawy Pzp?