Wykonanie kluczowej części prac nie potwierdza spełniania warunku
Jeżeli w opisie warunku zostało wskazane doświadczenie polegające na realizacji określonego zadania, to nie jest dopuszczalne uznanie za potwierdzające spełnianie tego warunku wykonanie prac stanowiących jedynie część takiego zadania.
Wezwanie wykonawcy do złożenia dokumentów
ProblemNa podstawie art. 26 ust. 6 ustawy Pzp Wykonawca nie jest obowiązany do złożenia oświadczeń lub dokumentów potwierdzających okoliczności, o których mowa w art. 25 ust. 1 pkt 1 i 3, jeżeli zamawiający posiada oświadczenia lub dokumenty dotyczące tego wykonawcy lub może je uzyskać za pomocą bezpłatnych i ogólnodostępnych baz danych. Wykonawca w Jednolitym Dokumencie nie zaznaczył, że informacje w zakresie stanu upadłości lub postępowania likwidacyjnego mogą zostać bezpłatnie uzyskane przez instytucje z bazy danych państwa członkowskiego UE i nie wskazał tych baz danych. Wykonawca posiada wpis do KRS i Zamawiający może go pobrać. Jak postąpić w tej sytuacji – czy mając na uwadze oświadczenie Wykonawcy wezwać wykonawcę do złożenia odpisu z KRS czy pobrać dokument samodzielnie ze strony Ministerstwa?
Ważne informacje - wpływ pandemii koronawirusa na zamówienia publiczne
Stan zagrożenia epidemicznego, który obowiązuje w Polsce w związku z pandemią koronawirusa, wpływa na wiele obszarów działalności, w tym na udzielanie i wykonywanie zamówień publicznych. Trudna sytuacja, w jakiej się znajdujemy, wymagała przede wszystkim wprowadzenia szczególnych regulacji prawnych mających na celu udzielanie niektórych rodzajów zamówień z pominięciem przepisów ustawy Pzp. W drugiej kolejności nie bez znaczenia pozostaje fakt, że zamawiający mają w toku wiele wszczętych postępowań o zamówienie publiczne czy planują ich uruchomienie choćby w zakresie niezbędnym do realizacji nałożonych na nich zadań. Z tego względu zasadne wydaje się wzięcie pod uwagę tej nadzwyczajnej sytuacji oraz uwzględnienie jej w dokumentacji dotyczącej danego postępowania.
Niewłaściwa stawka podatku VAT w ofercie – co robić
Problem Co powinien zrobić zamawiający, gdy w przetargu na usługi przeglądów sprzętu medycznego wykonawcy złożyli oferty z 23-proc. stawką podatku VAT?
Należyta staranność w opisie i wycenie przedmiotu zamówienia
Problem Zamawiający na potrzeby ustalenia wartości zamówienia, którego przedmiotem ma być dostawa bezprzewodowych systemów mikrofonowych oraz systemów komunikacji zwrotnej (mikrofony, odbiorniki, anteny, analizatory pasma, słuchawki, akumulatory, ładowarki), przeprowadził rozeznanie rynku, wysyłając zapytanie o podanie informacji o cenach. Przy czym w przedmiotowym zapytaniu poprosił o wycenę konkretnych urządzeń, tj. podał konkretny typ, model urządzenia i nazwę producenta. Czy w sytuacji, gdy na rynku takie bezprzewodowe systemy mikrofonowe oraz systemy komunikacji zwrotnej, tj. urządzenia i sprzęt składający się na takie systemy, są produkowane przez inne podmioty niż producent wskazany przez zamawiającego, oparcie oszacowania wartości zamówienia na wycenie po pierwsze skonkretyzowanych w ww. sposób urządzeń, a po drugie skonkretyzowanych urządzeń jednego producenta pozostaje w zgodzie w wymogiem zachowania należytej staranności, o którym mowa w art. 32 ust. 1 ustawy Pzp? Czy takie działania mogą wpłynąć na ocenę zgodności wymogów zawartych w SIWZ (nawet jeżeli opis nie będzie zawierał typów i modeli urządzeń, będzie opisem funkcjonalnym, użytkowym), a co za tym idzie, czy już na tym etapie nie doszło de facto do próby ograniczenia konkurencji?
Korekta omyłki rachunkowej w ofercie
ProblemW SIWZ zawarto następujący zapis: OPIS SPOSOBU OBLICZENIA CENY Cena oferty musi być podana w PLN cyfrowo i słownie z wyodrębnieniem podatku VAT (do drugiego miejsca po przecinku). Cena podana w ofercie powinna obejmować wszystkie koszty związane z wykonaniem przedmiotu zamówienia/oferowanych części zamówienia oraz warunkami stawianymi przez zamawiającego. Cenę za wykonanie przedmiotu zamówienia należy przedstawić w „Formularzu ofertowym” stanowiącym załącznik do niniejszej specyfikacji istotnych warunków zamówienia. W formularzu ofertowym wykonawca wpisał: PAKIET 1: Oferuję/my wykonanie przedmiotu zamówienia w zakresie pakietu nr 1, za łączną cenę: łączna wartość netto: 111.100 zł, łączna wartość podatku VAT (23%): 2.553.00 zł, łączna wartość brutto: 13.653.00 zł, w tym: 1.1. Oferuję/my wykonanie przedmiotu zamówienia w zakresie zadania nr 1, za łączną cenę (I + II etap): łączna wartość netto: 5.800.00 zł, łączna wartość podatku VAT (23%) 1.334.00 zł, łączna wartość brutto: 7.134.00 zł; 1.2. Oferuję/my wykonanie przedmiotu zamówienia w zakresie zadania nr 2, za łączną cenę (I + II etap): łączna wartość netto: 5.300.00 zł, łączna wartość podatku VAT (23%) 1.219.00 zł, łączna wartość brutto: 6.519.00 zł. Czy zamawiający może uznać powyższą omyłkę jako rachunkową, wyliczając cenę netto poprzez zsumowanie cen netto dla zad. 1 i zad. 2?
Aspekty społeczne w zamówieniach publicznych
Zamówienia publiczne ze względu na swój powszechny i państwowy charakter powinny mieć na względzie nie tylko interes instytucji zamawiającej, ale także dobro obywateli. Zamawiający, realizując procedury zamówień publicznych, powinni działać z poszanowaniem zasad społecznych i dbać o dobro ogółu społeczeństwa. Wprowadzenie do zamówień publicznych tzw. aspektów społecznych może oznaczać dla uczestników postępowania różnego rodzaju korzyści ważne z punktu widzenia społecznego. Zamówienia kładące nacisk na wspomniane aspekty zwane są także społecznymi zamówieniami publicznymi.