Zmiany w sposobie stosowania kryteriów oceny ofert są widoczne na rynku zamówień

Pierwsze wyniki analizy ogłoszeń w zakresie stosowania kryteriów oceny ofert wskazują, że zaszły zmiany. Odsetek postępowań, w których cena stosowana była jako jedyne kryterium, uległ zmniejszeniu. Po miesiącu od wejścia w życie znowelizowanych przepisów w tym zakresie, w przypadku postępowań o udzielenie zamówień publicznych o wartościach poniżej progów UE, odsetek ogłoszeń, w których jako jedyne kryterium wskazano cenę, spadł z 93% do poziomu 33%. Natomiast w postępowaniach o wartościach powyżej progów UE – z 85% do poziomu 45%.

Zanim zamawiający odrzuci ofertę, musi ocenić wagę rozbieżności z siwz

Pytanie W przetargu nieograniczonym dzień przed otwarciem ofert zorientowałem się, że termin realizacji zamówienia (wykonania szkoleń) wskazany w ogłoszeniu o zamówieniu i siwz jest błędny. W związku z tym zmieniłem zapisy tych dokumentów w następujący sposób: „termin realizacji szkolenia 26.09.–01.10.2014” na „termin rozpoczęcia szkolenia 26.09.–01.10.2014”. Przedłużyłem czas składania ofert o kilka dni. Czy oferty, które wpłynęły przed dokonanymi zmianami i nie zostały wycofane, powinienem odrzucić jako niezgodne z siwz?

Tylko świadome stosowanie kryteriów wyboru ofert przyniesie efekty

Zmiana przepisów ustawy Pzp dotycząca stosowania kryterium ceny w praktyce niewiele zmieni, jeżeli nie zmieni się nastawienie samych zamawiających. Obejście bowiem nowych obostrzeń jest bardzo proste, a w konsekwencji będzie oznaczać znów wybór oferty na podstawie ceny.

Prowadzenie postępowania przez zamawiającego razem z innym podmiotem

Sąd Najwyższy rozpozna skargę kasacyjną prezesa Urzędu Zamówień Publicznych dotyczącą udzielania zamówień wspólnych przez podmioty posiadające status zamawiających i nieposiadające tego statusu. Zdaniem prezesa UZP z przepisów ustawy Pzp taki zakaz nie wynika.Postanowienie Sądu Najwyższego z 3 grudnia 2014 r.; sygn. akt I CSK 207/14

Ofertę wolno poprawić wówczas, gdy nadal będzie odpowiadać celowi przetargu

Pytanie: Pytanie Ogłosiliśmy postępowanie na dostawę dwóch agregatów prądotwórczych z montażem. Jedynym wymaganym przez nas parametrem była moc prądnicy wynosząca 100–113 KVA. Wykonawca, którego oferta została wybrana jako najkorzystniejsza, przedstawił specyfikację techniczną urządzeń. W dokumencie tym podał, że moc prądnicy wynosi 100 KVA, a prąd znamionowy 203A. Po ogłoszeniu wyniku postępowania inny wykonawca zakwestionował zapisy specyfikacji technicznej wybranego oferenta, wskazując, że urządzenie o prądzie 203 A ma moc 140 KVA. Wybrany wykonawca wyjaśnił z kolei, że wartość 203 A wpisał omyłkowo zamiast 144 A. Jego zdaniem taka liczba wynika z wzoru matematycznego. Czy możemy poprawić ofertę?

Ocena oferty może być prowadzona wyłącznie w kontekście wymagań wskazanych w siwz

Teza Zamawiający może opisać przedmiot zamówienia za pomocą znaków towarowych, patentów lub pochodzenia, jeśli nie może go sporządzić za pomocą dostatecznie dokładnych określeń, a wskazaniu takiemu towarzyszą wyrazy „lub równoważny”. Jednak nie jest wystarczające ograniczenie się przez zamawiającego tylko do zamieszczenia sformułowania „lub równoważny” bez jednoczesnego wskazania parametrów, w oparciu o które oceniane będą proponowane rozwiązania.Wyrok Krajowej Izby Odwoławczej z 2 października 2014 r.; sygn. akt KIO 1931/14