AZA 280
Prawidłowo przeprowadzony self-cleaning musi zawierać dowody na zaprzestanie niepożądanych działań
Jeżeli zamawiający nie poniósł szkody, wykonawca złożył wyjaśnienia, ale nie dostarczył dowodów na zerwanie więzi z firmą w zmowie przetargowej, nie można uznać, że wykonawca dostarczył dowodów na swoje samooczyszczenie, a jego ofertę należało odrzucić.Wyrok Krajowej Izby Odwoławczej z 16 sierpnia 2023 r., sygn. akt KIO 2230/23
AZA 279
Ważne informacje o zamówieniach publicznych na roboty budowlane
Zamówienia publiczne na roboty budowlane rządzą się swoimi prawami. Dotyczą ich m.in. szczególne przepisy dotyczące szacowania wartości zamówienia oraz opisywania jego przedmiotu. Aby właściwie przeprowadzić procedurę zlecenia zamówienia na roboty budowlane, należy poznać regulacje prawne, które normują cały proces, a także podstawowe pojęcia związane z robotami budowlanymi.
Unieważnienie postępowania z uwagi na przekroczenie budżetu zamawiającego w trybie podstawowym z fakultatywnymi negocjacjami
Obowiązkiem podmiotu zamawiającego jest podejmowanie czynności dopuszczonych przepisami prawa, które mogą doprowadzić do zakończenia postępowania zawarciem umowy w sprawie zamówienia publicznego. Zarównowszczęcie postępowania, jak i jego unieważnienie stanowią etap procedury przetargowej, której wynik uzależniony jest od właściwego przygotowania procedury, jej przeprowadzenia i dopiero na końcu jej efektem może być wybór oferty najkorzystniejszej lub unieważnienie postępowania. W sytuacji gdy procedura pozwala zamawiającemu na wybór oferty najkorzystniejszej, to dopiero jej wyczerpanie może określić, czy w postępowaniu rzeczywiście wystąpiły okoliczności uzasadniające unieważnienie całego postępowania przetargowego. Wyrok Krajowej Izby Odwoławczej z 16 czerwca 2023 r., sygn. akt KIO 1581/23
AZA 278
Znaczenie cen jednostkowych przy ofercie dodatkowej złożonej w trybie podstawowym z możliwością negocjacji
Oferta dodatkowa nie może być mniej korzystna niż oferta złożona w odpowiedzi na ogłoszenie o zamówieniu. Odnosi się to do kryteriów oceny ofert wskazanych w zaproszeniu do negocjacji. Czy oferta dodatkowa może podlegać weryfikacji pod kątem zaproponowanych cen jednostkowych? Przez jaki pryzmat należy oceniać „korzystność” oferty dodatkowej? Jednej z takich spraw przyglądała się Krajowa Izba Odwoławcza. Sprawdź, do jakich wniosków doszła. Wyrok Krajowej Izby Odwoławczej z 22 września 2022 r., sygn. akt KIO 2340/22
AZA 272
Znaczenie katalogu zmian umowy o roboty budowlane dla inwestora publicznego
Umowa o roboty budowlane jest podstawowym dokumentem, który określa zasady i warunki realizacji inwestycji budowlanej. Wobec dynamicznie zmieniającego się rynku robót budowlanych, na które znaczący wpływ ma sytuacja na rynkach rodzimych i światowych, realizacja inwestycji budowlanych – w oparciu o niezmienione postanowienia umowne - jest w zasadzie niemożliwa. Tak też wynika z praktyki. Przemyślane klauzule zmian umownych pozwalają z sukcesem i w terminie doprowadzić realizowaną inwestycję do finału.
Zaangażowanie zasobów wykonawcy w inne przedsięwzięcia
Ocena spełniania warunków udziału w postępowaniu nie powinna skupiać się jedynie na formalnym potwierdzeniu ich spełniania. Chodzi o ustalenie, czy wykonawca jest zdolny do realizacji zamówienia oraz czy w rzeczywistości dysponuje potencjałem kadrowym i technicznym, który pozwoli mu zrealizować zamówienie. Zamawiający ma praco do sprawdzenia, czy niezbędne zasoby wykonawca będzie miał dostępne na etapie realizacji umowy. Jeżeli uzna, że zaangażowanie zasobów technicznych lub zawodowych wykonawcy w inne przedsięwzięcia gospodarcze wykonawcy może mieć negatywny wpływ na realizację jego zamówienia publicznego, to ma prawo do odrzucenia oferty. Wynika to wprost z regulacji ustawy Pzp. Sprawdź, jakie stanowisko w zakresie jego wykonania zajęła Krajowa Izba Odwoławcza. wyrok Krajowej Izby Odwoławczej z 3 listopada 2022 r., sygn. akt KIO 2724/22
AZA 270
Zamawiający odpowiada za brak zapłaty przez wykonawcę należnego wynagrodzenia podwykonawcy
Zamawiający powinien posiadać informacje, które umożliwiają jednoznaczne określenie faktycznego stanu rozliczeń pomiędzy wykonawcą a podwykonawcą lub podwykonawcą a dalszym podwykonawcą. W przeciwnym razie zamawiający może narazić się na konieczność dwukrotnej zapłaty wynagrodzenia za te same roboty budowlane, dostawy bądź usługi. Raz wobec nierzetelnego wykonawcy/podwykonawcy, a drugi raz wobec podwykonawcy/dalszego podwykonawcy.
Wszystko, co powinieneś wiedzieć o rażąco niskiej cenie oferty – część I
W sytuacji gdy zamawiający stwierdzi, że zaoferowana cena jest zbyt niska, musi zażądać od wykonawcy odpowiednich wyjaśnień dotyczących wyliczenia ceny lub kosztu wykonania zamówienia. Procedura wyjaśniania rażąco niskiej ceny nie jest łatwa dla obu stron postępowania o udzielenie zamówienia publicznego. Z jednej strony podmiot zamawiający powinien precyzyjnie sformułować swoje wątpliwości oraz sprecyzować pytania. Z drugiej strony wykonawca zobligowany jest wyczerpująco odnieść się do zagadnień podniesionych przez zamawiającego oraz odpowiednio udokumentować składane wyjaśnienia. Im bardziej szczegółowe i konkretne tłumaczenia oraz argumenty, tym większa szansa, że przekonają one zamawiającego o realności oferty. Poznaj najważniejsze aspekty procedury wyjaśniania rażąco niskiej ceny oraz orzecznictwo Krajowej Izby Odwoławczej odnoszące się do tego zagadnienia. Ze względu na objętość tematyki omówienie podzielone zostało na dwie części.
AZA 271
W jaki sposób prawidłowo zastosować wezwanie do uzupełnienia lub wyjaśnienia przedmiotowych środków dowodowych
Dopuszczone przez zamawiającego wezwanie do uzupełnienia przedmiotowych środków dowodowych może być zastosowane jednokrotnie. Nadto regulacja ta nie może być zastosowana, gdy przedłożone przedmiotowe środki dowodowe wprost potwierdzają, że oferta jest niezgodna z treścią dokumentów zamówienia lub sama treść przedmiotowego środka dowodowego wprost nie potwierdza zgodności przedmiotu oferty z treścią dokumentów zamówienia. Zasada przejrzystości postępowania o udzielenie zamówienia publicznego zakazuje także prowadzenia negocjacji treści złożonej oferty, które w nieuprawniony sposób prowadzą do jej zmiany. Jednej z takich spraw przyglądała się Krajowa Izba Odwoławcza, rozpatrując zastrzeżenia zamawiającego zgłoszone do wyniku kontroli doraźnej prowadzonej przez Prezesa Urzędu Zamówień Publicznych. Uchwała Krajowej Izby Odwoławczej z 26 sierpnia 2022 r., sygn. akt KIO/KD 24/22
AZA 268
Wezwanie do uzupełnienia zobowiązania podmiotu trzeciego
Wykonawca może wykazać spełnianie warunków uczestnictwa w postępowaniu przy udziale podmiotu udostępniającego zasoby. W sytuacji gdy wykonawca powołuje się na zdolności innych podmiotów, zamawiający zobowiązany jest do badania sposobu udostępniania oraz zakresu realizacji usług lub robót budowlanych przez podmiot trzeci. Jeżeli weryfikacja przebiegnie negatywnie to zamawiający wzywa wykonawcę do zastąpienia podmiotów trzecich innymi podmiotami lub wykazania spełniania warunku udziału w postępowaniu samodzielnie przez wykonawcę. Sprawdź, w jaki sposób podejść do oceny realności udostępnienia zasobów i kiedy powinieneś wezwać wykonawcę, aby działania nie okazały się przedwczesne i nie zostały zakwestionowane w drodze środków ochrony prawnej. Wyrok Krajowej Izby Odwoławczej z 2 listopada 2022 r., sygn. akt KIO 2753/22
AZA 265
Zasady zgłaszania ofert dodatkowych
Możliwość złożenia oferty dodatkowej nie służy i nie może służyć do ponownych szacunków złożonej uprzednio oferty. Oferta dodatkowa nie może być mniej korzystna w żadnym z kryteriów oceny ofert wskazanych w zaproszeniu do negocjacji niż oferta złożona w odpowiedzi na ogłoszenie o zamówieniu. Sytuacja zamawiającego nie może ulec pogorszeniu w związku ze złożeniem i przyjęciem oferty dodatkowej. Celem oferty dodatkowej jest możliwość udzielenia przez zamawiającego zamówienia na korzystniejszych dla niego warunkach. Wyrok Krajowej Izby Odwoławczej z 19 września 2022 r., sygn. akt KIO 2340/22
SZA 86
7 najważniejszych zasad opisywania przedmiotu zamówienia – kiedy można kwestionować postanowienia
Wykonawca, poszukując interesujących dla siebie zamówień publicznych, dokonuje selekcji ogłoszeń pod kątem przedmiotu zamówienia. Niejednokrotnie po wstępnej analizie okazuje się, że treść opisu zamówienia dyskryminuje niektóre podmioty. Mogą być w niej zawarte niedozwolone prawem zapisy, np. wskazujące markę produktów albo te, które dopuszczają do przetargu tylko jednego konkretnego wykonawcę. Takie działania mogą stanowić podstawę do złożenia odwołania w Krajowej Izbie Odwoławczej. Warto wiedzieć, na co zwrócić uwagę, analizując zapisy opisu przedmiotu zamówienia, aby w porę zdecydować, które z nich powinny zostać zakwestionowane. Poniższe omówienie przeznaczone jest także dla podmiotów zamawiających, którzy mogą upewnić się, że nie dopuszczają się niedozwolonych praktyk.
AZA 262
Rolą przedmiotowego środka dowodowego jest potwierdzenie zgodności asortymentu oferowanego w ofercie
Prezes Urzędu Zamówień Publicznych przeprowadził kontrolę doraźną postępowania prowadzonego przez szpital kliniczny. Przedmiotem zamówienia były sprzęt i wyposażenie gastronomiczne. W toku kontroli zarzucono zamawiającemu dokonanie wyboru oferty, która powinna zostać odrzucona ze względu na niezgodność z wymaganiami zawartymi w opisie przedmiotu zamówienia oraz brakiem przedłożenia przedmiotowego środka dowodowego. Kontrolujący uznali, że zaoferowane urządzenia nie spełniały wymiarów podanych przez zamawiającego oraz że na podstawie dokumentów złożonych wraz z ofertą zamawiający nie mógł stwierdzić, jakie urządzenia zostały zaoferowane. Dodatkowo zarzucono, że już na etapie oceny oferty podmiot zamawiający w sposób nieuprawniony dopuścił tolerancję parametrów technicznych. Instytucja zamawiająca złożyła zastrzeżenia od wyniku kontroli, które nie zostały uwzględnione przez Prezesa UZP i ostatecznie trafiły pod rozstrzygnięcie Krajowej Izby Odwoławczej.Uchwała Krajowej Izby Odwoławczej z 9 listopada 2022 r., sygn. akt KIO/KD 30/22
SZA 85
Wszystko, co musisz wiedzieć o Jednolitym europejskim dokumencie zamówienia
Wykonawcy, którzy biorą udział w przetargach, muszą od razu z ofertą złożyć wstępne oświadczenie, w którym potwierdzają, że spełniają postawione warunki udziału w postępowaniu i nie podlegają wykluczeniu z niego. W przypadku zamówień o większych wartościach, tzw. Unijnych, oświadczenie składa się na formularzu JEDZ (Jednolity europejski dokument zamówienia). Kiedy według ustawy Prawo zamówień publicznych trzeba złożyć JEDZ? Czy zawsze trzeba podpisać JEDZ kwalifikowanym podpisem elektronicznym? Jak złożą JEDZ wykonawcy, którzy biorą wspólnie udział w postępowaniu? Odpowiedzi na pytania znajdziesz w artykule. Sprawdź praktyczne aspekty dotyczące tego oświadczenia.
Techniczne wskazówki jak przygotować formularz JEDZ
Uzupełniając wiedzę na temat Jednolitego Europejskiego Dokumentu Zamówienia poniżej przekazujemy kilka wskazówek praktycznych dotyczących przygotowania formularza, z perspektywy podmiotu Zamawiającego oraz Wykonawcy.