Wątpliwości wokół oświadczeń i dokumentów
Pytanie: Zgodnie z nowelizacją ustawy Pzp wykonawca zobligowany jest do oferty załączyć jedynie oświadczenia, o których mowa w art. 25a znowelizowanej ustawy. Jak postąpić ma zamawiający w sytuacji, gdy wykonawca do oferty z własnej woli załącza dokumenty potwierdzające spełnienie warunków udziału w postępowaniu, tj. np. wykazy robót budowlanych wraz z dowodami, wykaz osób skierowanych przez wykonawcę, jednakże przedłożone dokumenty nie są kompletne lub budzą wątpliwości zamawiającego. Czy zamawiający ma dokonać wezwania brakujących dokumentów (np. jednej z referencji, czy jednego z brakujących wykazów) na podstawie art. 26 ust. 1 lub 2, czy też wezwać do ich uzupełnienia z art. 26 ust. 3? Pytanie takie pojawia się także w sytuacji, gdy któryś z załączonych do oferty dokumentów budzi wątpliwości zamawiającego i wzywa on wykonawcę do wyjaśnień, a z przedłożonych wyjaśnień wynika, że dokument nie potwierdza spełnienia warunków udziału w postępowaniu.
Stanowisko UZP w sprawie umów o pracę
Urząd Zamówień Publicznych wydał długo oczekiwane stanowisko w sprawie stosowania wymogu zatrudnienia na umowę o pracę osób przy realizacji zamówienia publicznego. Odnosi się ono do omawianej w poprzednim wydaniu „Zamówień Publicznych w orzecznictwie” opinii Generalnego Inspektora Ochrony Danych Osobowych. Zapoznaj się z poniższym omówieniem i dowiedz się, jakie jest zdanie prezesa Urzędu.
Sprawdź, czy w ofercie zawsze trzeba podać nazwy podwykonawców
Pytanie: Czy jeśli wykonawca wykaże w ofercie lub wniosku, że zleca pewien zakres prac podwykonawcy, to musi również od razu podać jego nazwę (firmę)? Czy wówczas zamawiający powinien żądać od podwykonawcy oświadczenia o niepodleganiu wykluczeniu? A może wykonawca może wskazać zakres podzlecanych czynności w ofercie, zaznaczając jednocześnie, że na etapie składania ofert czy wniosków nie ma wiedzy, komu je powierzy?
Regulamin postępowania przy rozpoznawaniu odwołań – projekt rozporządzenia
Nowelizacja Pzp i unijne rozporządzenia wymusiły dostosowanie treści rozporządzenia do nowej siatki pojęciowej oraz zasad, w szczególności uwzględniających komunikację elektroniczną. Przeczytaj poniższe omówienie i zapoznaj się z planowanymi nowymi rozwiązaniami zawartymi w projekcie rozporządzenia.
Rażąco niska cena w opinii UZP
W dniu 16 listopada 2016 r. na stronach Urzędu Zamówień Publicznych pojawiła się obszerna opinia dotycząca nowego brzmienia przepisów ustanawiających procedurę badania rażąco niskiej ceny. Urząd przy omówieniu poszczególnych elementów tej problematyki powołuje dość szeroko orzecznictwo Krajowej Izby Odwoławczej, co powinno sprzyjać uspójnieniu wykładni dokonywanej przez oba organy. Temat opinii stanowią głównie problemy istniejące już w poprzednim stanie prawnym, które nowelizacja miała na celu rozwiązać. Z jakim skutkiem? O tym poniżej.
Punktowanie oferty niezgodnej ze specyfikacją
wyrok z 8 listopada 2016 r. sygn. akt KIO 2030/16
Poznaj zasady relacji „in-house” zamawiający – zamawiający
Od nowego roku możliwe będzie udzielanie zamówień określanych mianem „in-house”. Możliwości te nie ograniczają się tylko do samorządów. Katalog zastosowania tego trybu jest dużo szerszy. Ma zastosowanie także w relacjach łączących administrację publiczną z podległymi jednostkami. Sprawdź, w jakich jeszcze sytuacjach można udzielić zamówienia z wolnej ręki na podstawie tych przesłanek.
GZA 16
Zamówienia „in-house” na gruncie prawa europejskiego
Umowa zawarta pomiędzy jednostkami samorządu terytorialnego w przedmiocie przekazania przez jedną jednostkę obowiązku utrzymania w czystości niektórych ze swoich lokali innej jednostce w zamian za rekompensatę finansową jest zamówieniem publicznym.
Dopuszczalność stosowania podmiotowych kryteriów oceny ofert
Nowelizacja ustawy Pzp wprowadziła możliwość stosowania kryterium oceny ofert, którym jest organizacja, kwalifikacje zawodowe i doświadczenie osób wyznaczonych do realizacji zamówienia. Warunkiem jest znaczący ich wpływ na jakość wykonania przedmiotu zamówienia. W niektórych rodzajach zamówień poziom wykonania usług jest uzależniony od konkretnych osób ją realizujących. Sprawdź, jak kształtowało się stanowisko Trybunału w tej materii.
AZA 121
Wstępna odpowiedź na kolejne pytanie prejudycjalne KIO
W dniu 24 listopada 2016 r. Rzecznik Generalny wydał opinię w sprawie C 387/14 wynikłej na wniosek o wydanie orzeczenia w trybie prejudycjalnym złożony przez polską Krajową Izbę Odwoławczą. Sprawa dotyczyła interpretacji zapisów dyrektywy 2004/14/WE, jednakże tezy płynące z wydanej opinii pozostają aktualne również w obecnym stanie prawnym. Sprawdź, w jakim kierunku może zmierzać wyrok TSUE.Opinia Rzecznika Generalnego Michala Bobeka przedstawiona 24 listopada 2016 r., sprawa C‑387/14.
Procedura odwrócona krok po kroku
Nowelizacja ustawy Pzp z 22 czerwca 2016 r. wprowadziła nowe rozwiązanie dedykowane weryfikacji wykonawców. Zostało ono określone mianem „procedury odwróconej”. oże zostać zastosowane tylko w przypadku, gdy postępowanie jest prowadzone w najpopularniejszym trybie przetargu nieograniczonego. Na czym w istocie polega ta ścieżka i jakie korzyści z niej wynikają, dowiesz się z poniższego tekstu.
AZA 120
Wątpliwości wokół oświadczeń i dokumentów
Pytanie: Zgodnie z nowelizacją ustawy Pzp wykonawca zobligowany jest do oferty załączyć jedynie oświadczenia, o których mowa w art. 25a znowelizowanej ustawy. Jak postąpić ma zamawiający w sytuacji, gdy wykonawca do oferty z własnej woli załącza dokumenty potwierdzające spełnienie warunków udziału w postępowaniu, tj. np. wykazy robót budowlanych wraz z dowodami, wykaz osób skierowanych przez wykonawcę, jednakże przedłożone dokumenty nie są kompletne lub budzą wątpliwości zamawiającego. Czy zamawiający ma dokonać wezwania brakujących dokumentów (np. jednej z referencji, czy jednego z brakujących wykazów) na podstawie art. 26 ust. 1 lub 2, czy też wezwać do ich uzupełnienia z art. 26 ust. 3? Pytanie takie pojawia się także w sytuacji, gdy któryś z załączonych do oferty dokumentów budzi wątpliwości zamawiającego i wzywa on wykonawcę do wyjaśnień, a z przedłożonych wyjaśnień wynika, że dokument nie potwierdza spełnienia warunków udziału w postępowaniu.
Sprawdź, czy w ofercie zawsze trzeba podać nazwy podwykonawców
Pytanie: Czy jeśli wykonawca wykaże w ofercie lub wniosku, że zleca pewien zakres prac podwykonawcy, to musi również od razu podać jego nazwę (firmę)? Czy wówczas zamawiający powinien żądać od podwykonawcy oświadczenia o niepodleganiu wykluczeniu? A może wykonawca może wskazać zakres podzlecanych czynności w ofercie, zaznaczając jednocześnie, że na etapie składania ofert czy wniosków nie ma wiedzy, komu je powierzy?
Rażąco niska cena w opinii UZP
W dniu 16 listopada 2016 r. na stronach Urzędu Zamówień Publicznych pojawiła się obszerna opinia dotycząca nowego brzmienia przepisów ustanawiających procedurę badania rażąco niskiej ceny. Urząd przy omówieniu poszczególnych elementów tej problematyki powołuje dość szeroko orzecznictwo Krajowej Izby Odwoławczej, co powinno sprzyjać uspójnieniu wykładni dokonywanej przez oba organy. Temat opinii stanowią głównie problemy istniejące już w poprzednim stanie prawnym, które nowelizacja miała na celu rozwiązać. Z jakim skutkiem? O tym poniżej.
AZA 119
Stanowisko UZP w sprawie umów o pracę
Urząd Zamówień Publicznych wydał długo oczekiwane stanowisko w sprawie stosowania wymogu zatrudnienia na umowę o pracę osób przy realizacji zamówienia publicznego. Odnosi się ono do omawianej w poprzednim wydaniu „Zamówień Publicznych w orzecznictwie” opinii Generalnego Inspektora Ochrony Danych Osobowych. Zapoznaj się z poniższym omówieniem i dowiedz się, jakie jest zdanie prezesa Urzędu.
Spór o treść wezwania do wyjaśnienia ceny
Zamawiający, który oczekuje przedstawienia szczegółowej kalkulacji kosztów, powinien wyraźnie wyartykułować swoją wolę, kierując wezwanie do wykonawcy. Ta argumentacja nie przekonała składu orzekającego. Wyjaśnienie wysokości rażąco niskiej ceny powinno być opatrzone dowodami. Może być wielokrotne, pod warunkiem że doprecyzowanie odbywa się w granicach pierwotnego pytania. Sprawdź, co jeszcze wynika ze stanowiska Izby. Wyrok KIO z 6 września 2016 r., sygn. akt KIO 1598/16
Regulamin postępowania przy rozpoznawaniu odwołań – projekt rozporządzenia
Nowelizacja Pzp i unijne rozporządzenia wymusiły dostosowanie treści rozporządzenia do nowej siatki pojęciowej oraz zasad, w szczególności uwzględniających komunikację elektroniczną. Przeczytaj poniższe omówienie i zapoznaj się z planowanymi nowymi rozwiązaniami zawartymi w projekcie rozporządzenia.
AZA 117
Uważaj na pułapki w zakresie publikacji ogłoszeń powyżej progów
ProblemCzy w ramach obowiązku przekazywania do publikacji ogłoszeń unijnych znowelizowane przepisy wprowadziły zmiany. Na co powinno się zwracać uwagę, aby nie narazić się na zarzuty organów kontrolnych.
Spór wokół odwołania na wybór oferty narasta
Krajowa Izba Odwoławcza wydała już trzecie postanowienie kwestionujące prawo wykonawcy do wniesienia odwołania od wyboru najkorzystniejszej oferty w postępowaniu poniżej progów unijnych. Tym razem arbitrzy okazali się wyjątkowo zgodni w interpretacji. Ku satysfakcji uczestników rynku zamówień prezes UZP jest odmiennego zdania. Jedno z tych postanowień zostało już zaskarżone, a zaskarżenie kolejnych dwóch wydaje się kwestią czasu.
SZA 37
Potencjał podmiotów trzecich w myśl znowelizowanych regulacji
W praktyce często miało miejsce pozorne udostępnianie zasobów innego podmiotu wyłącznie na potrzeby złożenia oferty czy też wniosku o dopuszczenie do udziału w danym postępowaniu. Nowelizacja ustawy Pzp daje zamawiającym możliwość skuteczniejszej weryfikacji zarówno potencjału podmiotów trzecich, jak i realności jego udostępnienia. Sprawdź, w jaki sposób.
Nowy system żądania dokumentów od wykonawców
Nowelizacja ustawy zmieniła filozofię podejścia do wykazania przez wykonawcę warunków udziału w postępowaniu i braku podstaw do wykluczenia. Cały proces szczegółowego badania pod kątem dowodów przeniesiony został na etap dokonywania wyboru najkorzystniejszej oferty. Chcesz dobrze zrozumieć, na czym polegają nowe regulacje, zapoznaj się z poniższymi wskazówkami.
AZA 115
Poznaj ścieżkę weryfikacji podwykonawcy w zamówieniu publicznym
W realizacji zamówień publicznych podwykonawcy są chronieni poprzez możliwość uzyskania bezpośredniej płatności od inwestora. Jako faktyczni udziałowcy procesu realizacji zamówienia publicznego powinni jednak wywiązywać się ze swoich obowiązków, głównie względem państwa. Nowelizacja ustawy Pzp umożliwia zamawiającym weryfikację, czy wobec podwykonawcy nie zachodzą podstawy wykluczenia. Sprawdź, jak to zrobić.
Zobacz, kiedy żądać JEDZ i innych dokumentów od wykonawców
Pytanie: Jak opisać w specyfikacji istotnych warunków zamówienia wykaz oświadczeń i dokumentów potwierdzających spełnianie warunków udziału w postępowaniu oraz brak podstaw do wykluczenia, w przypadku gdy zamawiający nie przewiduje zastosowania art. 24aa ust. 1 nowelizowanej ustawy Pzp (tj. tzw. procedury odwróconej)? Czy tworząc dokumentację przetargową, trzeba wyszczególnić w niej oprócz jednolitego europejskiego dokumentu zamówienia także oświadczenia i wszystkie pozostałe dokumenty, w zależności od postawionych warunków, oraz wymagać ich już na etapie składania ofert (podobnie jak teraz)? Czy wykonawca powinien je wszystkie złożyć z ofertą? Jak interpretować nowe przepisy art. 24aa ust. 1, art. 25 ust. 1, art. 25a oraz art. 26 ust. 1 i art. 26 ust. 2f ustawy Pzp?
SZA 36
Poznaj zasady udzielania zamówień z wolnej ręki po nowelizacji ustawy Pzp
Od 28 lipca obowiązują nowe przepisy ustawy Pzp dotyczace przesłanek warunkujących udzielanie zamówień z wolnej ręki. Przeczytaj ten artykuł i dowiedz się kiedy możesz skorzystać z tej najszybszej procedury zamówieniowej zgodnie z najnowszymi regulacjami. Pamiętaj, że zamówienie z wolnej ręki to najczęściej kontrolowany tryb.Bądź pewien, jak uniknąć ewentualnych zarzutów.
Nowelizacja nie przewiduje górnego limitu możliwych do udzielenia zamówień uzupełniających
Pytanie: ProblemWartość zamówienia wynosi przykładowo 200 tys. zł. Jak zgodnie z nowymi przepisami oszacować maksymalną wartość zamówienia, jeżeli zamawiający chce w przyszłości zlecić prace na podstawie art. 67 ust. 1 pkt 6 lub 7 ustawy Pzp?
AZA 114
Zamówienia do progów unijnych - nowe wyłączenia z reżimu ustawy Pzp
Jeżeli wartość Twojego zamówienia nie przekracza progów unijnych, może być objęta wyłączeniem. Sprawdź, w stosunku do których zamówień przepisy ustawy Pzp nie mają zastosowania i nie musisz stosować reżimu proceduralnego. Poniżej prezentujemy syntetyczną listę usług, dostaw i robót budowlanych.
AZA 113
Wykonawca nie może jednocześnie stać się partnerem dwóch konsorcjów
Pytanie: Firma A z firmą B tworzy konsorcjum do startu w przetargu i upoważnia B do bycia pełnomocnikiem. Z drugiego pełnomocnictwa, które otrzymaliśmy, wynika, że firma C z firmą B tworzy konsorcjum do udziału w tym samym przetargu i upoważnia B do bycia pełnomocnikiem. Czy uczestnicy konsorcjum muszą wiedzieć o sobie? Z dokumentów oferty nie wynika, że firmy A i C są świadome relacji między poszczególnymi konsorcjantami.
Wadium od konsorcjum
Uznanie skuteczności wadium wniesionego przez wykonawców wspólnie składających ofertę ostatecznie zależy od jego zapisów i treści umowy konsorcjum. Jeżeli w dokumencie gwarancji wadialnej wskazano tylko lidera, bez wzmianki o partnerach, decydujące mogą stać się zapisy pełnomocnictwa oraz data jego wystawienia. Przekonał się o tym zamawiający, który w podobnych sprawach, zaistniałych w tym samym przedziale czasowym, otrzymał odmienne wyroki sądów. Wyrok Sądu Okręgowego w Warszawie z 2 października 2015 r., sygn. akt XXIII Ga 1041/15Wyrok Sądu Okręgowego w Warszawie z 14 października 2015 r.. sygn. akt XXIII Ga 1313/15
AZA 112
Procedura odwoławcza po nowemu
Nowe regulacje przynoszą spore zmiany w zakresie praw do odwołania w postępowaniach prowadzonych w procedurach uproszczonych. Wprowadzają także kilka udogodnień, mających wyeliminować stwierdzone w systemie niedogodności. O najważniejszych zmianach w procedurach odwoławczych przeczytasz poniżej.
SZA 35
NOWE REGULACJE POZWOLĄ NA ELASTYCZNE ZMIANY UMÓW
Zawarte przed wejściem w życie przepisów nowelizacji umowy będą podlegały zmianie na nowych zasadach. Poniżej prezentujemy 3 ważne reguły związane ze stosowaniem nowych przepisów.
AZA 111
Wykorzystanie potencjału podmiotów trzecich musi być realne
Orzeczenie Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej z 7 kwietnia 2016 r. w sprawie C-324/14 Partner Apelski Dariusz
Wydajność urządzenia może stanowić kryterium oceny ofert przy zakupie tonerów
Pytanie: ProblemPlanuję zorganizować przetarg nieograniczony na zakup tonerów. Jakie kryteria oceny ofert – oprócz ceny – mogę przyjąć? Chcielibyśmy zamówić oryginalne tonery, bo dotychczasowe zamienniki brudziły nam urządzenia. Czy mogę zastosować kryteria: cena – 70% oraz oryginalność produktu – 30%. A może zamówić dostawę w trybie zapytania o cenę?
AZA 110
Zmiany umów w nowym stanie prawnym będą łatwiejsze
Zbliżająca się wielkimi krokami nowelizacja ustawy Prawo zamówień publicznych przewiduje wiele ułatwień. Odnoszą się one między innymi do zmian umów. Nowe procedury są bardziej elastyczne i zostały przyjęte niezwykle entuzjastycznie. Poniżej omówiono sytuacje, w których zmiana umowy nie będzie wymagać przeprowadzenia nowego postępowania, oraz ich krótką charakterystykę.
Wykonawca, który celowo wprowadza zamawiającego w błąd, musi zostać wyeliminowany z postępowania
TEZA Złożenie nieprawdziwej informacji, skutkującej wykluczeniem z postępowania, to czynność dokonana z winy umyślnej, nie zaś w wyniku błędu czy niedbalstwa. Jeżeli ze stanu faktycznego wynika, że wykonawca w dniu składania ofert działał w dobrej wierze, to nie sposób uznać, iż jego celem było wprowadzenie zamawiającego w błąd.
AZA 109
Zbadanie wszystkich ofert pod kątem ich odrzucenia oszczędza czas zamawiającego
ProblemW przatargu nieograniczonym na usługę kompleksowego sprzątania budynków 6 wykonawców złożyło swoje oferty. Badanie rażąco niskiej ceny w stosunku do średniej arytmetycznej cen ofert wykazało, iż należy wezwać do wyjaśnień 3 podmioty. Oferta jednego z nich kwalifikuje się do odrzucenia z powodu niezgodności z treścią siwz. Czy w związku z tym zamawiający powinien wezwać tego wykonawcę do złożenia wyjaśnień w sprawie rażąco niskiej ceny?
Odrzucenie oferty niespełniającej w pełnym zakresie wymogów zamawiającego jest obowiązkowe
Teza Jeśli zamawiający nie zaznaczył, że przedmiot zamówienia może nie w pełni odpowiadać normie, to po upływie terminu składania ofert podczas czynności badania ofert nie może zmieniać tego postanowienia specyfikacji. Zamawiający musi więc stosować się do pełnej treści normy, bo nie wyłączył w specyfikacji (ani w zmianach do specyfikacji) zakresu zamówienia, w którym wykonawcy (a także zamawiający) mogliby dokonać odstępstw od pełnego brzmienia normy i tym samym do pierwotnego brzmienia specyfikacji. Wyrok Krajowej Izby Odwoławczej z 19 kwietnia 2016 r.; sygn. akt KIO 496/16
AZA 108
Zamawiający musi kierować się zasadą racjonalnego i efektywnego wydatkowania środków publicznych
Teza Zamawiający, wszczynając postępowanie o udzielenie zamówienia, powinien nie tylko dokonać opisu przedmiotu zamówienia, w sposób umożliwiający mu uzyskanie spełnienia uzasadnionych potrzeb, ale także ocenić możliwości rynku, czy tak dokonany opis nie doprowadzi do utrudnienia w udziale w przetargu. Nie jest dopuszczalna sytuacja, iż tylko jeden wykonawca lub ściśle ograniczony krąg będzie w stanie sprostać postawionym wymaganiom. Wyrok Krajowej Izby Odwoławczej z 27 kwietnia 2016 r.; sygn. akt KIO 582/16
AZA 107
Zamawiający nie może wybrać oferty, jeśli nie poprawi wcześniej oczywistych omyłek
Pytanie: Czy można wybrać ofertę, w której nie została poprawiona omyłka? Nie poprawił jej zamawiający, ponieważ z innych dokumentów nie wynikało jak należy ją poprawić. Nie poprawił jej również wykonawca, bo nie został do tego wezwany. Oferta ta została wybrana jako najkorzystniejsza. Zgodnie z wyrokiem KIO zamawiający odrzucił ofertę, którą wybrał za najkorzystniejszą, następnie dokonał analizy ofert i wybrał kolejną. Czy wykonawca, który został wybrany po ponownej analizie ofert powinien wnieść wadium, które było mu wcześniej zwrócone. Kiedy to wadium powinien wnieść?
Zamawiający musi w opisie przedmiotu zamówienia określić szczegółowo parametry techniczne i jakościowe żądanych materiałów
Pytanie: Czy opisując roboty budowlane za pomocą specyfikacji technicznej wykonania i odbioru robót we wskazanym dokumencie należy przy odniesieniu do polskich norm przenoszących normy europejskie dodawać sformułowanie "lub równoważny" oraz określać zakres równoważności?
AZA 106
Wykonawca nie może dokonywać samodzielnie zmiany formularza ofertowego
Teza Dokonanie zmiany treści formularza ofertowego w istotnej części dotyczącej sposobu obliczenia ceny jest niedopuszczalne. Nawet jeśli zmiana odbywa się za zgodą zamawiającego. Działanie takie narusza postanowienia siwz, w tym formularza oferty i prowadzi do tego, że dochodzi do oceny z przyjętym sposobem ustalania ceny niezawartym w siwz. Takie działanie może powodować ocenę, iż inny uczestnik postępowania o zamówienie publiczne jest nierówno traktowany.Wyrok Krajowej Izby Odwoławczej z 3 lutego 2016 r.; sygn. akt KIO 76/16
Wykonawca może z własnej inicjatywy przedłużyć termin związania ofertą
Pytanie: Wykonawca może przedłużać swoją ofertę w przetargu kilkukrotnie. Czy jest jakiś limit czasowy, na jaki można przedłużać ofertę?
AZA 105
Zastrzeżenie tajemnicy przedsiębiorstwa co do formularza zawierającego ceny jednostkowe może nie być skuteczne
Pytanie: Problem Czy tajemnicę przedsiębiorstwa stanowi załączony do oferty cenowej formularz asortymentowo-ilościowy w przypadku przetargu na świadczenie usług pocztowych? Dodam, że jedna ze startujących w przetargu firm zastrzegła sobie tajność ww. załącznika. Czy ma do tego podstawy?
Wykonawca, który ma sprzęt w leasingu, dysponuje nim jak właściciel
Pytanie: Gmina ogłosiła przetarg na prowadzenie komunikacji miejskiej. Jednym z warunków udziału w postępowaniu było wykazanie posiadania minimum 2 pojazdów niskopodwoziowych. Wpłynęły dwie oferty. Jeden z wykonawców wykazał, że jest właścicielem jednego autobusu niskopodwoziowego i złożył dodatkowo oświadczenie, że zobowiązuje się do zakupu drugiego pojazdu w przypadku podpisania umowy. Drugi zaś z wykonawców w wykazie taboru przewidzianego do świadczenia usługi wyszczególnił autobusy niskopodwoziowe, a jako podstawę dysponowania wpisał „leasing”. Czy takie oferty należy przyjąć?
AZA 104
Zamawiający nie może zbyt pochopnie podejmować decyzji o wykluczeniu wykonawcy z postępowania
Jeśli na podstawie dokumentów złożonych w toku postępowania przez wykonawcę wraz z ofertą zamawiający może stwierdzić, że wskazanie w treści zamawiającego, jako podmiotu, w imieniu którego ma działać odwołujący, stanowi jedynie omyłkę wykonawcy, to nie może odrzucić jego oferty. Właściwym postępowaniem byłoby wezwanie wykonawcy, na podstawie art. 26 ust. 4 ustawy Pzp, do złożenia wyjaśnień w tym zakresie (wyrok Krajowej Izby Odwoławczej z 19 stycznia 2016 r.; sygn. akt KIO 21/16).
Zamawiający nie może zastrzec, iż w ofertach nie wolno zaproponować niższej ceny niż wskazana w specyfikacji
Pytanie: Pytanie Otrzymaliśmy dotację na zakup sprzętu komputerowego (32 szt.). W umowie z jednostką nadrzędną jest napisane, że ma to być zadanie inwestycyjne, a więc dostawa środka trwałego powyżej 3.500 zł. Czy wobec tego w siwz możemy umieścić taki zapis: „Ze względu na sposób finansowania zamówienia, cena jednostkowa netto oferowanego sprzętu komputerowego powinna być wyższa od kwoty 3.500 złotych. Zaoferowanie sprzętu o cenie jednostkowej niższej lub równej będzie skutkować odrzuceniem oferty jako niezgodnej z treścią siwz”? Zakres rzeczowy obejmuje także dostawę 4 szt. laptopów z systemem operacyjnym. Wartość szacunkowa tego przedmiotu wynosi 16.000 zł. Czy w druku oferty dopuszczalne będzie zastrzeżenie: „Uwaga! Zamówienie obejmuje również dostawę sprzętu komputerowego obciążonego tzw. odwróconym VAT tj. laptopów (poz.....), jednakże zamawiający nie przewiduje, aby wartość tych towarów przekroczyła kwotę 20.000 zł netto (wskazaną w ustawie z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, Dz.U. z 2004 r.nr 54, poz. 535 ze zm.). W przypadku gdy według wyceny wykonawcy wartość wskazanych towarów (tj. laptopów poz......) przekroczy netto 20.000 zł, wykonawca jest zobowiązany ująć osobno cenę za te pozycje poprzez odpowiednią modyfikację formularza ofertowego”? Czy w projekcie umowy w części mówiącej o wystawieniu faktury przez wykonawcę można zastosować taki zapis: „(…) 1. Zamawiający wymaga, aby na wystawionej za sprzęt komputerowy fakturze wykonawca wyodrębnił zarówno ceny jednostkowe netto, jak i ceny jednostkowe brutto. 2. Zamawiający wymaga od wykonawcy zamieszczenia (jeżeli dotyczy) na fakturze przy pozycji objętej odwróconym VAT (zgodnie z ustawą z 9 kwietnia 2015 r. według załącznika nr 11) informacji tzw. odwrotne obciążenie”.
Wymóg zatrudniania wykonawców na umowę o pracę w nowej ustawie Pzp
System zamówień publicznych ma niebagatelne znaczenie w rozwoju polskiej gospodarki. Istotna rola, jaką zamówienia pełnią w różnych jej sferach, przejawia się przede wszystkim w kwestii racjonalnego gospodarowania środkami publicznymi czy też skutecznego wydatkowania środków unijnych poprzez zapewnienie wykonawcom niedyskryminacyjnego dostępu do zamówień, dbanie o przejrzystość czy efektywność procedur. Realizacja zamówień publicznych jest jednym z ważniejszych zagadnień funkcjonowania państwa. Ale czy to znaczy, że dopuszczalna jest dalece idąca ingerencja w relacje np. pracownik - pracodawca?
AZA 103
Zastępcze wykonanie zaistniałych usterek wolno sfinansować z zabezpieczenia należytego wykonania umowy
Pytanie: Pytanie Oferent przed zawarciem kontraktu wniósł zabezpieczenie należytego wykonania umowy w pieniężnej formie. Po wykonaniu i odbiorze zadania zwrócono mu 70% zabezpieczenia, a 30% zostało na okres rękojmi za wady. W czasie 3-letniej gwarancji wystąpiły usterki, których wykonawca nie naprawił pomimo kilkukrotnego wezwania go do ich usunięcia. Zbliża się koniec okresu gwarancji, wezwaliśmy kontrahenta ponownie do usunięcia wad, jednak bez odzewu z jego strony. Proszę o informację, jakie kroki należy podjąć w celu naprawy usterek i obciążenia kosztem tych czynności wykonawcy.
Zamawiający może unieważnić przetarg, gdy nie otrzyma dofinansowania, ale tylko ze środków unijnych
Pytanie: Instytut ma przyznawaną dotacje celową z ministerstwa praktycznie co roku, jednak nie mamy pewności, że taką otrzymamy. Związku z założonym programem i dotacją musimy ogłosić przetarg powyżej progów unijnych. Czy jest możliwość zapisu w siwz, który nie będzie sprzeczny z ustawą Pzp o niepodpisaniu umowy gdy takich środków nie otrzymamy oraz zapis, który spowoduje rozwiązanie umowy lub nieważność z tych samych powodów? Ministerstwo nie chce nam dać potwierdzenia, że taką dotację otrzymamy, a terminy i specyfika zamówienia wymaga już teraz ogłoszenia przetargu. Dotacja nie pochodzi ze środków Unii Europejskiej.
AZA 102
Ustawa Pzp nie dopuszcza możliwości posiłkowania się cudzymi uprawnieniami
Wykonawca nie może się posiłkować zasobami podmiotów trzecich w celu wykazywania spełnienia warunków udziału w postępowaniu w zakresie uprawnień. W świetle art. 22 ust. 1 pkt 1 ustawy Pzp to wykonawca musi posiadać wymagane przez zamawiającego uprawnienia, jeżeli opis warunku w tym zakresie znajdzie się w ogłoszeniu. Ustawodawca dopuścił jedynie poleganie na wiedzy i doświadczeniu, potencjale technicznym, osobach zdolnych do wykonania zamówienia, zdolnościach finansowych lub ekonomicznych innych podmiotów (wyrok Krajowej Izby Odwoławczej z 17 listopada 2015 r., sygn. akt KIO 2412/15).
O wyborze odpowiednich kryteriów oceny ofert powinni decydować specjaliści z danej dziedziny
Pytanie: Problem Przygotowujemy przetarg nieograniczony na sukcesywne dostawy wyrobów medycznych jednorazowego użytku. Jakie pozacenowe kryterium zastosować, aby nie narazić się na zarzut nieprawidłowości w zakresie dyscypliny finansów publicznych? Czy skorzystać z kryterium terminu dostawy, terminu płatności, a może jeszcze innego?
AZA 101
Zmiana wysokości wynagrodzenia nie może nastąpić jedynie na podstawie oświadczenia złożonego przez wykonawcę
Teza Ustawodawca, nakładając na zamawiającego obowiązek opisania zasad wprowadzenia zmian wynagrodzenia wykonawcy, pozostawił zamawiającemu swobodę określenia mechanizmu. Dlatego też ten oczekiwany automatyzm musi być obwarowany pewnymi zasadami. Ważne jest to, aby zmiana wynagrodzenia faktycznie nastąpiła, nawet jeśli jest obwarowana pewnymi obowiązkami leżącymi po stronie wykonawcy. Wykonawca musi bowiem wykazać, że zmiana ta będzie miała wpływ na koszt wykonania zamówienia.Wyrok Krajowej Izby Odwoławczej z 23 listopada 2015 r.; sygn. akt KIO 2398/15
Zamawiający może zaliczyć część wadium na poczet zabezpieczenia należytego wykonania umowy
Pytanie: Wykonawca, którego oferta została wybrana jako najkorzystniejsza wniósł wadium w wysokości 14.000 zł. Zamawiający wezwał wykonawcę do wniesienia zabezpieczenia należytego wykonania umowy w kwocie 12.800 zł. Wykonawca złożył pismo, aby część wniesionego wadium przeksięgować na zabezpieczenie należytego wykonania umowy. Czy zamawiający może zaliczyć część wniesionego wadium na rzecz zabezpieczenia? Czy w dniu podpisania umowy organizator przetargu powinien dysponować i pełną kwotą wadium i pełną kwotą zabezpieczenia?
Wykonawcę, który złoży oferty na więcej części zamówienia czekają negatywne konsekwencje
Teza Wybór części zamówienia, w których złożono oferty, po otwarciu ofert, prowadziłby do naruszenia podstawowej zasady udzielania zamówień publicznych, a mianowicie zasady równego traktowania wykonawców. A zatem jeśli wykonawca złoży oferty na więcej części, niż określone w siwz, musi się liczyć z tym, że jego oferta zostanie odrzucona.Wyrok Krajowej Izby Odwoławczej z 16 listopada 2015 r.; sygn. akt KIO 2363/15
AZA 100
Wysłanie oferty mailem nie spełnia ustawowych wymagań co do formy jej złożenia
Pytanie: Wykonawca przysłał ofertę poglądową e-mailem dwa dni po terminie składania ofert, która zawiera tylko opis zaoferowanego asortymentu oraz jego cenę. Brak jakichkolwiek dokumentów, oświadczeń, formularzy. Jak w takiej sytuacji powinien postąpić zamawiający?
Wykonawca, który nie stawi się w celu podpisania umowy, może stracić wadium
Zamawiający coraz częściej spotykają się z sytuacjami, w których wykonawca po otrzymaniu informacji o wyborze ich oferty jako najkorzystniejszej, próbuje nakłonić zamawiającego do zmiany zakresu przedmiotu zamówienia. Dzieje się tak nawet w przypadkach, gdy wniesione zostało wadium. Obowiązek zatrzymania wadium, gdy wykonawca, którego oferta została wybrana, odmówił podpisania umowy, nie stanowi wystarczającego zabezpieczenia interesów zamawiającego.
Wykonawca nie może żądać dodatkowego wynagrodzenia, jeśli termin przesunięto zgodnie z postanowieniami kontraktu
Teza Istotą umowy o zastępstwo inwestycyjne jest nadzór nad inwestycją do końca jej realizacji oraz czynności polegające na rozliczeniu tej inwestycji. Zatem przesunięcie terminu wykonania robót wiąże się z wydłużeniem czasu trwania kontraktu na zastępstwo inwestycyjne. Wykonawca nie powinien wówczas żądać zlecenia mu zamówień dodatkowych, szczególnie gdy kontrakt przewidywał możliwość przesunięcia terminu jego zakończenia oraz warunki, na jakich się to ewentualnie dokona. Wyrok Sądu Okręgowego w Lublinie z 26 listopada 2014 r.; sygn. akt II Ca 487/14