Pożar uzasadnia udzielenie zamówienia z wolnej ręki na prace związane z odbudową zniszczeń

Pytanie: W zeszłym tygodniu mieliśmy pożar w jednym z naszych obiektów na składowisku odpadów komunalnych (sortownia odpadów selektywnie zbieranych). Straty dotyczą wnętrza hali, uszkodzone zostały m.in. bramy segmentowe, oszklenie, instalacja elektroenergetyczna, monitoring, wywietrzniki dachowe, kabina sortownicza. Konstrukcja obiektu nie została naruszona. Obecnie trwają prace (szacowane są straty) likwidatora szkód z towarzystwa ubezpieczeń. Potrzebujemy pilnie odbudować obiekt, gdyż musi być prowadzona segregacja odpadów (m.in. wymagane jest osiągnięcie odpowiednich poziomów recyklingu). Straty szacujemy na ok. 600 tys. zł netto. Nie znamy jeszcze wyceny likwidatora i zakresu prac remontowych, jakie według niego powinny być wykonane. Proszę o podpowiedź, jak postąpić w tej sytuacji – czy trzeba korzystać z ustawy Pzp, jeżeli de facto otrzymamy odszkodowanie od ubezpieczyciela, czyli wydatkowane będą pieniądze z ubezpieczenia? Jeżeli tak, to w jakim trybie udzielić zamówienia? Czy możliwe jest np. zastosowanie art. 4 pkt 8 ustawy Pzp? Wykonywane będą w tym przypadku prace z kilku branż (w tym np. dostawy) przez różnych wykonawców.

Nowe regulacje o rażąco niskiej cenie

Rażąco niska cena to temat budzący wiele emocji. Pozostawienie zbyt dużej swobody zamawiającym powodowało, że często wybierano mocno zaniżone oferty. Przeregulowanie zapisów służyło z kolei często sztucznym wezwaniom w sytuacjach, gdy wątpliwości wcale się nie pojawiały. Zapoznaj się z poniższym tekstem i sprawdź, co zmieniła nowelizacja.

GZA 16

Aspekty społeczne w kryteriach oceny ofert

Zamawiający nie ma podstaw do wymagania w specyfikacjach technicznych, aby produkty były oznaczone określoną etykietą. Kryteria stanowiące podstawę etykiet możliwe są do powołania w celu określenia pewnych cech produktu. Muszą być jednak bezwzględnie związane z przedmiotem zamówienia. Warunkiem do takiego zabiegu jest także wyraźne zastrzeżenie, iż dopuszcza się każdy inny adekwatny środek dowodowy. Poznaj stanowisko Trybunału w zakresie uwzględniania etykiet społecznych oraz społecznych kryteriów oceny ofert w zamówieniach publicznych.

Ograniczenie zakresu umowy modyfikuje równowagę ekonomiczną

Znaczne zmniejszenie zakresu umowy jest traktowane w kategoriach zmiany udzielonego już zamówienia publicznego, bez przeprowadzania nowego postępowania. Taka sytuacja ma miejsce również wówczas, gdy modyfikacja stanowi rodzaj ugody obejmującej obopólne zrzeczenie się przez jej obie strony pewnych uprawnień, w celu zakończenia sporu. Taka zmiana może skutkować udostępnieniem zamówienia większej ilości podmiotów gospodarczych. Przekłada się również na minimalne zdolności wymagane przy przystępowaniu do procedury. Sprawdź, co jeszcze wyraża stanowisko Trybunału.

Na czym polega istotność zmian w umowie

Wyrok TSUE C-454/06 jest jednym z częściej wspominanych wyroków w krajowym orzecznictwie czy w doktrynie. Od lat zajmuje poczesne miejsce w orzeczeniach zarówno KIO, GKO, jak i sądów. Jest przytaczany i cytowany w wielu publikacjach. Chętnie sięgają do niego zarówno zamawiający, jak i wykonawcy, opierając na nim argumentację dla bronionych tez.Jest to również jeden z ważniejszych wyroków pozwalających na uporządkowanie sposobu postrzegania zmian umów o zamówienie publiczne. Płynące bowiem z niego tezy miały niebagatelne znaczenie dla nowelizacji Prawa zamówień publicznych z 22 czerwca 20016 r. Czym zatem jest i czego dotyczy orzeczenie TSUE w słynnej sprawie Pressetext?

AZA 121

Badanie oferty nie może być iluzoryczne

Zamawiający zobowiązany jest do weryfikacji oferowanych asortymentów pod kątem zgodności z postawionymi wymaganiami. Z obowiązku tego nie zwalnia go także fakt, że nie zażądał złożenia wraz z ofertą dokumentów potwierdzających parametry artykułów. Zamawiający może oprzeć się na oświadczeniu wykonawcy, ale to badanie nie może sprowadzać się tylko do oceny spójności zapisów z opisem przedmiotu zamówienia.wyrok Krajowej Izby Odwoławczej z 30 listopada 2016 r., sygn. akt KIO 2157/16

AZA 120

Internetowe rejestry a wymóg składania dokumentów – praktyka sprawdzania ofert

Pytanie: W nowym rozporządzeniu w sprawie dokumentów brak jest ważności odpisu z właściwego rejestru lub z Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej. Jednocześnie w art. 26 ust. 1 i 2 ustawy Pzp wskazano, że dokumenty powinny być aktualne na dzień składania ofert. Co powinnam zrobić w następujących sytuacjach: 1. Wykonawca nie składa odpisu z rejestru i nie wskazuje strony internetowej do jego samodzielnego pobrania (zgodnie z § 10 ust. 1 rozporządzenia w sprawie dokumentów). Czy mogę samodzielnie uzyskać dostęp do niego (np. z polskiego KRS), czy też muszę wezwać wykonawcę do uzupełnienia lub wskazania strony internetowej? 2. Wykonawca sam składa odpis z KRS wystawiony np. 2 lata przed terminem składania ofert. Czy należy przyjąć, że jest on aktualny? Jeżeli nie – to czy powinnam go sama wydrukować? Niezależnie od powyższego, w przypadku samodzielnego pobierania np. odpisu z KRS – kiedy należy dokonać takiej czynności? Czy musi być to koniecznie w dacie składania i otwarcia ofert (wiadomo, że w przypadku takich rejestrów nie ma możliwości cofnięcia daty wydruku)?

AZA 119

Centralizacja zamówień publicznych w gminie. Podstawy prawne takiej operacji

Pytanie:  Zamawiający, którym jest gmina, planuje zcentralizować zamówienia publiczne udzielane przez urząd i jednostki organizacyjne. Innymi słowy chce, aby urząd miasta przeprowadzał wszystkie procedury przetargowe dla całej gminy (także dla jej różnych jednostek organizacyjnych, takich jak np. zarząd dróg czy zieleni). Nie chodzi tutaj jednak o zamówienia wspólne. Na podstawie którego przepisu ustawy Pzp można zapewnić jednostkom organizacyjnym łączną obsługę zamówień publicznych, zgodnie z art. 10a ustawy o samorządzie gminnym? A może wystarczy, że art. 10a ustawy o samorządzie gminnym dopuszcza możliwość wspólnej obsługi i bez znaczenia są przepisy ustawy Pzp?

AZA 117

Co powinieneś wiedzieć o zamieszczaniu ogłoszeń w BZP po nowelizacji

Ustawa Pzp to mnóstwo nowych obowiązków zmawiającego oraz jego praw. Jednocześnie zamówienia podprogowe mają niezwykle istotny udział w rynku zamówień publicznych. Sprawdź, jakie najważniejsze zmiany w zakresie obowiązku ogłaszania postępowań w Biuletynie Zamówień Publicznych przyniosły nowe regulacje.

SZA 37

Najważniejsze zmiany wynikające z aktów wykonawczych do ustawy Pzp

Równolegle z wejściem w życie nowelizacji ustawy Pzp zaczęły obowiązywać nowe rozporządzenia. Dotyczą one wzorów ogłoszeń, rodzajów dokumentów i wykazu robót budowlanych. Mają znaczący wpływ na praktykę stosowania zmienionych przepisów i ich interpretację. Sprawdź, w jaki sposób wpłyną na uprawnienia i obowiązki uczestników rynku zamówień publicznych.  

AZA 115

Jak wypełnić JEDZ po nowelizacji

Pytanie: Na mocy art. 25a znowelizowanej ustawy Prawo zamówień publicznych wykonawca do oferty lub wniosku o dopuszczenie do udziału w postępowaniu dołącza tylko JEDZ lub oświadczenie w zakresie wskazanym przez zamawiającego w ogłoszeniu bądź siwz. Mam problem z wypełnieniem dokumentu jednolitego europejskiego dokumentu zamówienia. Czy w części IV sekcja A JEDZ muszę jako wykonawca wypełnić wszystkie pola? Startuję w postępowaniu o udzielenie zamówienia publicznego na dostawę sprzętu medycznego. Moje główne wątpliwości dotyczą wypełnienia rubryki: „C: ZDOLNOŚĆ TECHNICZNA I ZAWODOWA”. Co należy tam wpisać? Nie wiem też, jak wypełnić Część II A [Jeżeli wykonawca jest wpisany do urzędowego wykazu zatwierdzonych wykonawców lub posiada równoważne zaświadczenie (np. w ramach krajowego systemu – wstępnego – kwalifikowania)]?

Forma dokumentów składanych z ofertą po nowelizacji Pzp

Pytanie: W jakiej formie powinny być wnoszone:a) dokumenty, o których mowa w § 9 ust. 1 rozporządzania w sprawie rodzajów dokumentów z 27 lipca 2016 r.,b) zobowiązanie podmiotu trzeciego do oddania wykonawcy niezbędnych zasobów na potrzeby realizacji zamówienia, o którym stanowi art. 22a ust. 2 ustawy Pzp?

Dowód należytego wykonania to nie tylko referencje

Wykonawca zobowiązany jest potwierdzić właściwą realizację poprzednich zamówień. W tym celu zobowiązany jest przedstawić dowody. Ma jednak pewną dowolność w ich skompletowaniu, a w przypadku trudności może zastąpić je oświadczeniem własnym. Sprawdź, w jaki jeszcze sposób można wykazać należyte wykonanie zamówienia. Nowelizacja ustawy Pzp nie wprowadza w tym zakresie znacznie odmiennych niż dotychczasowe uregulowań.

SZA 36

Sprawdź czy zamówienia z wolnej ręki możesz udzielić na dystrybucję energii elektrycznej

Pytanie: ProblemCzy jeśli w odniesieniu do zamówienia na dostawę energii elektrycznej przekraczam 30.000 euro, to mam obowiązek ogłosić przetarg nieograniczony tylko na sprzedaż energii czy również jej dystrybucję?

AZA 114

Lżejszy reżim przy udzielaniu zamówień na usługi społeczne  

Nowelizacja ustawy Pzp wprowadziła specjalne zwolnienia w zakresie usług społecznych. Możesz udzielać zamówień szybciej i prościej. Nie wiesz, czy dotyczy to  Twojego postępowania? W poniższym tekście omawiamy tę kategorię zamówień. Sprawdź, jak wygląda odformalizowana procedura. Zaoszczędź czas i uniknij naruszeń przepisów.

AZA 113

Braki w formularzu cenowym mogą spowodować odrzucenie oferty

Pytanie: Czy fakt, że wykonawca nie podał nazwy producenta w jednej pozycji formularza cenowego (mata łazienkowa), może stanowić podstawę odrzucenia oferty? Taki wymóg wynikał z siwz. Postępowanie dotyczy dostawy środków czystości o wartości szacunkowej 238.421,85 zł, a wartość netto pozycji „mata łazienkowa” wynosi 390,72 zł. Wykonawca na wezwanie zamawiającego odpisał, że dystrybutor w Polsce ma zakaz udzielania takich informacji. Wiadomo jedynie, że producent pochodzi z jednego z krajów azjatyckich.

AZA 112

Jak fakultatywna publikacja ogłoszenia zemściła się na zamawiającym

Nawet w sytuacji, gdy zamawiający zastosuje bardziej rygorystyczne zasady, nie zwolni go to z obowiązku realizacji wymogów ustawy przewidzianych dla łagodniejszych procedur. Zapobiegliwe działanie zamawiającego może się czasem obrócić przeciwko niemu.

Kierownik zamawiającego musi znać swoje obowiązki

Pozorne drobne uchybienia mogą skutkować poważnymi konsekwencjami. Brak publikacji ogłoszenia o udzieleniu zamówienia oraz niezłożenie oświadczenia o braku istnienia okoliczności wyłączających stanowią poważne przewinienia skutkujące wymierzeniem kary za naruszenie dyscypliny finansów publicznych.  Orzeczenie Głównej Komisji Orzekającej z 22 lutego 2016 r., sygn. akt BDF1.4800.132.2015

SZA 35

NOWE REGULACJE POZWOLĄ NA ELASTYCZNE ZMIANY UMÓW

Zawarte przed wejściem w życie przepisów nowelizacji umowy będą podlegały zmianie na nowych zasadach. Poniżej prezentujemy 3 ważne reguły związane ze stosowaniem nowych przepisów. 

AZA 111

Kryterium bezwarunkowego dotrzymania terminu realizacji

Kryterium oceny ofert nie może być dalece pośrednio związane z przedmiotem zamówienia. Niedopuszczalne jest także jego związanie z wiarygodnością finansową wykonawcy, co godzi w zasady równego traktowania wykonawcy. Nawet okoliczność potencjalnego zagrożenia terminu wykonania zadania nie stanowi uzasadnienia do wprowadzenia kryteriów niegodnych z ustawą Pzp.Wyrok Krajowej Izby Odwoławczej z 13 maja 2016 r., KIO 674/16

AZA 110

Kiedy oferta jest niezgodna z treścią specyfikacji

Pytanie: ProblemZamawiający jako kryterium pozacenowe przyjął wydłużenie okresu rękojmi. W opisie kryterium przyjęto punktację w przedziale od 24 do 60 miesięcy. Co zrobić z ofertą, w której nie wpisano tego parametru? Czy można przyjąć, że wynosi on 24 miesiące zgodnie z Kodeksem cywilnym?

Czy sprzeczności w ofercie dotyczące udziału podwykonawców w realizacji zamówienia powodują konieczność jej odrzucenia

Pozornie niemożliwa do poprawienia sprzeczność oferty polegająca na niespójnych informacjach o samodzielnym wykonaniu prac może w niektórych sytuacjach zostać skorygowana jako oczywista omyłka pisarska. Ofertę należy bowiem czytać jako całość i jeśli z innych jej dokumentów wynika określony zamiar wykonawcy – trzeba wziąć je pod uwagę przy jej ocenie.

Nieprawdziwe informacje a błędna interpretacja warunku

TEZA Zamawiający nie może oskarżać wykonawcy o złożenie nieprawdziwych informacji, w sytuacji gdy ten nigdzie nie rozminął się z prawdą. Tym bardziej gdy te rozbieżności wynikają jedynie z niewłaściwej interpretacji zapisów specyfikacji istotnych warunków zamówienia.

AZA 109

Manipulacja cenami jednostkowymi jest zakazana

Teza W przypadku wynagrodzenia kosztorysowego ostateczna cena za realizację zamówienia jest ustalana na podstawie obmiaru. Wyliczeń dokonuje się zgodnie z zaoferowanymi przez wykonawcę cenami jednostkowymi wskazanymi w ofercie. Stąd niezwykle istotne jest, czy ceny te nie zostały zaniżone.  Wyrok Krajowej Izby Odwoławczej z 14 stycznia 2015 r.; sygn. akt 2734/14

Co nowego w kryteriach oceny ofert czeka nas po nowelizacji ustawy Pzp

O doborze i kształcie kryteriów oceny ofert decyduje zamawiający. W zależności od swoich potrzeb dostosowuje ich wybór i wagę do celu uzyskania najkorzystniejszej oferty dającej gwarancję najlepiej zrealizowanego zamówienia. Swoboda zamawiającego w ustalaniu kryteriów doznaje ograniczenia z uwagi na konieczność zapewnienia spójności kryteriów z przedmiotem zamówienia oraz zgodności z zasadą uczciwej konkurencji oraz równego traktowania wykonawców. Nowelizacja ustawy Pzp, która wejdzie w życie już niedługo, przynosi wiele zmian w obrębie kryteriów oceny ofert.

AZA 108

Opis przedmiotu zamówienia wpływa na zawartość oferty oraz postanowień umowy

Problem Zdarza się, że dokumentacja projektowa zawiera nazwy własne. Zamawiający wskazuje przy tym, iż wykonawca może zaoferować materiały i urządzenia równoważne i wymaga złożenia stosownych dokumentów, które to potwierdzą. Czy jeżeli wykonawca nie wskaże, że oferuje równoważne przedmioty, mam rozumieć, że sprzedawane przez niego materiały i urządzenia to te wymienione z nazwy własnej w dokumentacji projektowej? Ostatnio wykonawca w takiej sytuacji chciał zainstalować inne urządzenie niż to wymienione w projekcie. Nie zgodziliśmy się na to, informując go, że nie przedstawił w ofercie urządzenia równoważnego i zażądaliśmy dostawy produktu wskazanego w dokumentacji projektowej. Czy postąpiliśmy poprawnie?

Forma wynagrodzenia ryczałtowego za podstawowe zamówienie nie jest przeszkodą do udzielenia zamówień uzupełniających

Problem W specyfikacji istotnych warunków zamówienia (dalej: siwz) oraz ogłoszeniu o zamówieniu na roboty budowlane zawarliśmy informację o przewidywanych zamówieniach uzupełniających. Formą wynagrodzenia za zrealizowanie zamówienia podstawowego jest ryczałt. Jeden z członków komisji przetargowej stwierdził, że nie możemy przewidywać udzielania zamówień uzupełniających przy wynagrodzeniu ryczałtowym i że jest to możliwe tylko wtedy, gdy formą zapłaty za zamówienie podstawowe jest wynagrodzenie kosztorysowe. Czy sposób rozliczenia za zrealizowanie zamówienia podstawowego ma w ogóle wpływ na późniejsze udzielenie zamówienia uzupełniającego? Ponieważ przy ustalaniu wartości zamówienia uwzględnia się kwotę zamówień uzupełniających, to czy w związku z tym na etapie udzielania zamówienia podstawowego musi być sporządzona dokumentacja projektowa i kosztorys inwestorski na przewidywane roboty uzupełniające? Czy można ustalić wartość robót uzupełniających procentowo do wartości zamówienia podstawowego zgodnie z art. 67 ust. 1 pkt 6 ustawy Pzp?

Brak w kosztorysie ofertowym składników cenotwórczych nie stanowi oniezgodność treści oferty z siwz

Teza Zamawiający nie może wywodzić negatywnych dla wykonawcy skutków prawnych w postaci odrzucenia jego oferty na podstawie art. 89 ust. 1 pkt 2 ustawy Pzp, jeżeli specyfikacja istotnych warunków zamówienia nie zawierała wyraźnych i jednoznacznych wymagań dotyczących treści oferty. Fakt niewyszczególnienia w kosztorysie ofertowym w formie uproszczonej składników cenotwórczych stanowi niezgodność tylko co do formy, a nie co do treści oferty z siwz. Niepodanie składników cenotwórczych w kosztorysie ofertowym w formie uproszczonej nie wpływa na cenę, nie odnosi się bowiem do pozycji kosztorysu, według których wynagrodzenie z tytułu umowy zostanie ostatecznie ustalone.Wyrok Krajowej Izby Odwoławczej z 26 kwietnia 2016 r.; sygn. akt KIO 540/16

AZA 107

Nowelizacja wprowadzi utrudnienia w korzystaniu z zasobów innych podmiotów

Wprowadzona do nowelizacji ustawy Pzp konieczność wykonania zastrzeżonych prac osobiście przez wykonawców oznacza, że nie będzie mógł ich świadczyć ani podwykonawca ani podmiot trzeci. Wykonawcy w takich postępowaniach będą zobligowani również do samodzielnego wykazywania spełniania warunku w zakresie kluczowej części zamówienia. Zmiana ta może negatywnie wpłynąć na małe i średnie przedsiębiorstwa, które nie będą mogły samodzielnie zrealizować kluczowej części zamówienia.

Można poprawić błąd w ofercie, jeśli nie wpłynie on na miejsce w rankingu wykonawców

Teza Istotną okolicznością, która może mieć decydujący wpływ na stwierdzenie „istotności” omyłki na to, jak jej poprawienie wpłynie na sytuację wykonawcy, którego oferta zawiera taką omyłkę, w rankingu ofert. Wniosek taki można wyciągnąć bowiem, analizując treść tego przepisu w powiązaniu z art. 89 ust. 1 pkt 7 oraz art. 46 ust. 4a ustawy Pzp. Przepis art. 89 ust. 1 pkt 7 ustawy Pzp nakazuje zamawiającemu odrzucić ofertę, jeżeli wykonawca w terminie 3 dni od dnia doręczenia zawiadomienia nie zgodził się na poprawienie innej omyłki. Zaś z art. 46 ust. 4a ustawy Pzp wynika obowiązek zatrzymania wadium wraz z odsetkami, jeżeli wykonawca w odpowiedzi na wezwanie, nie wyraził zgody na poprawienie omyłki.Wyrok Krajowej Izby Odwoławczej z 7 kwietnia 2016 r.; sygn. akt KIO 425/16

Kryterium ceny wymaga uwzględnienia w opisie przedmiotu zamówienia kosztów ponoszonych w okresie korzystania z zamówienia

Pytanie: Zamawiający ma dokonać zakupu pieczywa, mleka, warzyw, mięsa w trybie przetargu nieograniczonego. Zakupy te mają być realizowane w ramach zawartej umowy, sukcesywnie do 3 x w tygodniu do 31.12.2015 r. Są to produkty standardowe, powszechnie występujące, forma i sposób realizacji są typowe, nie ma żadnych szczególnych uwarunkowań poza warunkami transportu żywności wynikające z prawodawstwa żywnościowego obowiązującego w szczególności w Polsce. Kryterium tzw. "walorów smakowych" jest bezzasadne i bezprzedmiotowe, uwarunkowania ekologiczne również, inne kryteria płatności, dostaw, terminu, jakości są bezzasadne. Zamawiający skonkretyzował bardzo szczegółowo uwarunkowania jako podmiot zbiorowego żywienia i nie dopuszcza innej wariantowości oferowanej w tym zakresie przez wykonawców. Zamawiający ma cel zabezpieczenia żywionych w podstawowe i standardowe produkty. Wobec art. 91 ust. 2a ustawy Pzp zamawiający jako jednostka sektora finansów publicznych jest zdecydowany na jedyne kryterium: najniższa cena. Jak wobec tego ma wyglądać uzasadnienie protokolarne i wskazanie "kosztów jakie Zamawiający uwzględnił w opisie przedmiotu zamówienia"? Czy w tej mierze występują przykłady, opinie, orzecznictwo, które wskażą jak dokonać poprawnie tej czynności? Co uzasadnienie ma konkretnie zawierać? O jaki przelicznik chodzi? Jakie metody należy przyjąć? Jakie szczegóły i wyliczenia konkretnie mają zostać zawarte? Jak należy powyższe uzasadnić dla "bułek" i "mleka"?

AZA 106

Wezwanie musi być jednoznaczne i wskazywać jasno na zakres żądania

Teza Zamawiający nie może pozostawiać wykonawcy decyzji co do tego, czy wystarczy złożyć wyjaśnienia, czy trzeba uzupełnić dokumenty. Wykonawca, nie znając toku rozumowania zamawiającego, nie może zakładać, że jego wyjaśnienia nie przyniosą pozytywnego skutku.Wyrok Krajowej Izby Odwoławczej z 25 listopada 2015 r; sygn. akt KIO/UZP 2454/15

AZA 105

Niejasności siwz nie mogą przesądzać o wykluczeniu wykonawcy z postępowania

Teza Jakiekolwiek wątpliwości w interpretacji warunków i wymagań zamawiającego postawionych w siwz nie mogą być odczytywane na niekorzyść wykonawcy. A zatem wykluczenie wykonawcy z postępowania za niespełnienie warunków udziału może nastąpić wyłącznie na podstawie jasno brzmiącego postanowienia ogłoszenia i siwz. Wyrok Krajowej Izby Odwoławczej z 3 lutego 2016 r.; sygn. akt KIO 68/16

Nie jest wystarczające samo zastrzeżenie objęcia tajemnicą informacji

Teza W obecnie obowiązującym stanie prawnym konieczne jest wykazanie, że zastrzeżone informacje stanowią tajemnicę. Przepis art. 8 ust. 3 ustawy Pzp koresponduje z art. 11 ust. 4 ustawy o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji, zgodnie z którym przez tajemnicę przedsiębiorstwa rozumie się nieujawnione do wiadomości publicznej informacje techniczne, technologiczne, organizacyjne przedsiębiorstwa lub inne informacje posiadające wartość gospodarczą, co do których przedsiębiorca podjął niezbędne działania w celu zachowania ich poufności. Aby informacje mogły zostać uznane za podlegające ochronie tajemnicy przedsiębiorstwa, wszystkie okoliczności  przywołane w tym przepisie muszą się spełnić łącznie.Wyrok Krajowej Izby Odwoławczej z 28 stycznia 2016 r.; sygn. akt KIO 54/16

AZA 104

W przypadku podziału zamówienia na części wnosi się jedno odwołanie na wybór najkorzystniejszej oferty

Pytanie: Prowadzimy postępowanie o zamówienie o wartości powyżej środków unijnych. Przetarg podzielony jest na dwie części. Wykonawca odwołuje się od wyboru oferty w obu częściach. Czy w takim przypadku musi złożyć dwa oddzielne odwołania dla każdej części i wpłacić 2x 15 000 zł?

AZA 103

Brak odpowiednich środków na sfinansowanie zamówienia może skutkować unieważnieniem postępowania

Pytanie: Co zrobić w sytuacji, gdy zamawiający nie posiada wystarczających środków na realizację danego zadania, a dokładniej cena najniższej z ofert złożonych w postępowaniu prowadzonym w trybie przetargu nieograniczonego, przewyższa kwotę przeznaczoną przez zamawiającego na realizację tegoż zadania? Nadmienię również, że sprawa dotyczy postępowania przeprowadzanego w grudniu, przy czym od 01.01.2016 r. usługi, na które ogłoszono przetarg, muszą być realizowane, ponieważ są one usługami obowiązkowymi w danym sektorze (wynikają z przepisów odrębnej ustawy). Budżet na chwilę obecną nie pozwala na przesunięcie środków. Czy można zawrzeć w ramach tego postępowania umowę do kwoty którą posiada zamawiający?

AZA 102

Zamawiając usługi sprzątania, można zastosować wyłącznie kryterium ceny

Teza Termin „powszechna dostępność” powinien być rozumiany jako dotyczący wszystkich, wszystkiego, pospolity, masowy, seryjny, popularny. Z kolei rzeczy i usługi powszechnie dostępne to te, które jako dobra popularne są wszędzie na rynku oferowane i wykonywane przez wszystkich wykonawców działających w określonej branży. Natomiast termin „ustalone standardy jakościowe” powinien być rozumiany jako przeciętne typy, wzorce, rodzaje (gatunki) lub wyroby odpowiadające przeciętnym wymaganiom.Wyrok Krajowej Izby Odwoławczej z 12 listopada 2015 r.; sygn. akt KIO 2350/15

AZA 101

Miasto nie może udzielić zamówienia publicznej przychodni lekarskiej bez stosowania ustawy Pzp

Pytanie: Pytanie: Urząd Miejski planuje przeprowadzić postępowanie na wspólne zamówienie  świadczenia usług w zakresie badań lekarskich dla pracowników urzędu i jego jednostek organizacyjnych. Czy w takim przypadku można zawrzeć umowę z jednostką miasta (osobą prawną), czyli samodzielnym publicznym miejskim zakładem opieki zdrowotnej w trybie zamówienia in-house?

Gwarancja musi zabezpieczać interesy zamawiającego

Teza Prawidłowo wniesione wadium to takie, które zostało wniesione zgodnie z przepisami ustawy Pzp i zabezpiecza w pełni opisane w przepisach interesy zamawiającego. Szczegółowe wymagania zamawiającego ustanowione w specyfikacji istotnych warunków zamówienia mogą zostać zakwalifikowane najwyżej jako instrukcyjne. Wyrok Krajowej Izby Odwoławczej z 7 grudnia 2015 r.; sygn. akt KIO 2554/15; KIO 2561/15

Wykonawca nie odzyska wadium, jeśli ze swojej winy nie uzupełnił dokumentów

Pytanie: Problem W postępowaniu wpłynęło 10 ofert. Trzy pierwsze zostały odrzucone, ponieważ zawierały rażąco niską cenę. Czwarty w kolejności wykonawca – w odpowiedzi na wezwanie – nie uzupełnił dokumentów, wobec czego zostanie wykluczony z postępowania. Czy należy zatrzymać mu wadium?

AZA 100

Aby móc wykluczyć wykonawcę przygotowującego postępowanie, zamawiający musi udowodnić jego przewagę konkurencyjną nad innymi oferentami 

Artykuł 24 ust. 2 pkt 1 ustawy Pzp nakazuje zamawiającemu wykluczenie z postępowania podmiotu, który wykonywał bezpośrednio czynności związane z przygotowaniem procedury. Tak samo należy postąpić wobec wykonawcy, który posługiwał się w celu sporządzenia oferty osobami uczestniczącymi w przygotowaniu postępowania. Nie wolno jednak dokonać wykluczenia, jeżeli udział tego oferenta w przetargu nie utrudni uczciwej konkurencji. Musi mieć on zatem przewagę konkurencyjną nad pozostałymi uczestnikami postępowania. Należy jednak pamiętać, że to na zamawiającym spoczywa ciężar udowodnienia tej okoliczności.