Jak wypełnić JEDZ po nowelizacji

Pytanie: Na mocy art. 25a znowelizowanej ustawy Prawo zamówień publicznych wykonawca do oferty lub wniosku o dopuszczenie do udziału w postępowaniu dołącza tylko JEDZ lub oświadczenie w zakresie wskazanym przez zamawiającego w ogłoszeniu bądź siwz. Mam problem z wypełnieniem dokumentu jednolitego europejskiego dokumentu zamówienia. Czy w części IV sekcja A JEDZ muszę jako wykonawca wypełnić wszystkie pola? Startuję w postępowaniu o udzielenie zamówienia publicznego na dostawę sprzętu medycznego. Moje główne wątpliwości dotyczą wypełnienia rubryki: „C: ZDOLNOŚĆ TECHNICZNA I ZAWODOWA”. Co należy tam wpisać? Nie wiem też, jak wypełnić Część II A [Jeżeli wykonawca jest wpisany do urzędowego wykazu zatwierdzonych wykonawców lub posiada równoważne zaświadczenie (np. w ramach krajowego systemu – wstępnego – kwalifikowania)]?

Internetowe rejestry a wymóg składania dokumentów – praktyka sprawdzania ofert

Pytanie: W nowym rozporządzeniu w sprawie dokumentów brak jest ważności odpisu z właściwego rejestru lub z Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej. Jednocześnie w art. 26 ust. 1 i 2 ustawy Pzp wskazano, że dokumenty powinny być aktualne na dzień składania ofert. Co powinnam zrobić w następujących sytuacjach: 1. Wykonawca nie składa odpisu z rejestru i nie wskazuje strony internetowej do jego samodzielnego pobrania (zgodnie z § 10 ust. 1 rozporządzenia w sprawie dokumentów). Czy mogę samodzielnie uzyskać dostęp do niego (np. z polskiego KRS), czy też muszę wezwać wykonawcę do uzupełnienia lub wskazania strony internetowej? 2. Wykonawca sam składa odpis z KRS wystawiony np. 2 lata przed terminem składania ofert. Czy należy przyjąć, że jest on aktualny? Jeżeli nie – to czy powinnam go sama wydrukować? Niezależnie od powyższego, w przypadku samodzielnego pobierania np. odpisu z KRS – kiedy należy dokonać takiej czynności? Czy musi być to koniecznie w dacie składania i otwarcia ofert (wiadomo, że w przypadku takich rejestrów nie ma możliwości cofnięcia daty wydruku)?

Centralizacja zamówień publicznych w gminie. Podstawy prawne takiej operacji

Pytanie:  Zamawiający, którym jest gmina, planuje zcentralizować zamówienia publiczne udzielane przez urząd i jednostki organizacyjne. Innymi słowy chce, aby urząd miasta przeprowadzał wszystkie procedury przetargowe dla całej gminy (także dla jej różnych jednostek organizacyjnych, takich jak np. zarząd dróg czy zieleni). Nie chodzi tutaj jednak o zamówienia wspólne. Na podstawie którego przepisu ustawy Pzp można zapewnić jednostkom organizacyjnym łączną obsługę zamówień publicznych, zgodnie z art. 10a ustawy o samorządzie gminnym? A może wystarczy, że art. 10a ustawy o samorządzie gminnym dopuszcza możliwość wspólnej obsługi i bez znaczenia są przepisy ustawy Pzp?

Umowa o pracę nie może stanowić dowodu – to niezgodne z przepisami

Zamawiający zobowiązany jest do sprawdzenia, czy wykonawca wywiązuje się z nałożonych na niego obowiązków. Czy w celu upewnienia się, że osoby realizujące zamówienia są zatrudnione na umowę o pracę, można zażądać przedstawienia kopii zawartych z nimi umów o pracę. W tej sprawie, na wniosek prezesa UZP, wypowiedział się Generalny Inspektor Ochrony Danych Osobowych. Przeczytaj poniższy tekst i poznaj jego stanowisko.

Kolejne zmiany po nowelizacji ustawy Pzp

Pomimo że strony postępowania o udzielenie zamówienia publicznego, tj. zamawiający i wykonawcy, dopiero zaczynają stosować w praktyce przepisy wprowadzone obszerną nowelizacją obowiązującą od 28 lipca 2016 r., to już zmieniono po raz kolejny ustawę Pzp i planowane są dalsze jej modyfikacje.

KIO nie może sprawdzać prawidłowości ustalenia wartości zamówienia

W ostatnim czasie postanowienia Krajowej Izby Odwoławczej budzą wiele kontrowersji. Tym razem arbitrzy podjęli się dokonania oceny prawidłowości czynności zamawiającego polegającej na ustaleniu wartości szacunkowej zamówienia. Ocenili, że postępowanie powinno być prowadzone w procedurze krajowej, a nie unijnej. Czy mieli do tego prawo? Dowiesz się z poniższego tekstu.

GZA 16

Aspekty społeczne w kryteriach oceny ofert

Zamawiający nie ma podstaw do wymagania w specyfikacjach technicznych, aby produkty były oznaczone określoną etykietą. Kryteria stanowiące podstawę etykiet możliwe są do powołania w celu określenia pewnych cech produktu. Muszą być jednak bezwzględnie związane z przedmiotem zamówienia. Warunkiem do takiego zabiegu jest także wyraźne zastrzeżenie, iż dopuszcza się każdy inny adekwatny środek dowodowy. Poznaj stanowisko Trybunału w zakresie uwzględniania etykiet społecznych oraz społecznych kryteriów oceny ofert w zamówieniach publicznych.

Ograniczenie zakresu umowy modyfikuje równowagę ekonomiczną

Znaczne zmniejszenie zakresu umowy jest traktowane w kategoriach zmiany udzielonego już zamówienia publicznego, bez przeprowadzania nowego postępowania. Taka sytuacja ma miejsce również wówczas, gdy modyfikacja stanowi rodzaj ugody obejmującej obopólne zrzeczenie się przez jej obie strony pewnych uprawnień, w celu zakończenia sporu. Taka zmiana może skutkować udostępnieniem zamówienia większej ilości podmiotów gospodarczych. Przekłada się również na minimalne zdolności wymagane przy przystępowaniu do procedury. Sprawdź, co jeszcze wyraża stanowisko Trybunału.

Na czym polega istotność zmian w umowie

Wyrok TSUE C-454/06 jest jednym z częściej wspominanych wyroków w krajowym orzecznictwie czy w doktrynie. Od lat zajmuje poczesne miejsce w orzeczeniach zarówno KIO, GKO, jak i sądów. Jest przytaczany i cytowany w wielu publikacjach. Chętnie sięgają do niego zarówno zamawiający, jak i wykonawcy, opierając na nim argumentację dla bronionych tez.Jest to również jeden z ważniejszych wyroków pozwalających na uporządkowanie sposobu postrzegania zmian umów o zamówienie publiczne. Płynące bowiem z niego tezy miały niebagatelne znaczenie dla nowelizacji Prawa zamówień publicznych z 22 czerwca 20016 r. Czym zatem jest i czego dotyczy orzeczenie TSUE w słynnej sprawie Pressetext?

AZA 121

Nowe zasady zmian umowy – 3 warunki niezbędne do wprowadzenia niskowartościowych modyfikacji

Pytanie: Czy w związku z nowelizacją ustawy Pzp istnieje możliwość zmiany kontraktu o zamówienie bez konieczności przewidywania jej w specyfikacji? Czy będzie to dopuszczalne, jeżeli np.: wartość zmian nie przekroczy progu unijnego i jednocześnie będzie mniejsza niż 10% wartości zamówienia na dostawy i usługi i 15% wartości zamówienia na roboty budowlane?

Jak ocenić ofertę, w której wykonawca zaproponował inną gramaturę produktu, niż wymagana w siwz

Pytanie: Konkurencyjna firma, składając ofertę przetargową, podała gramaturę inną od wymaganej przez zamawiającego, przeliczając równocześnie ilość i dokonując poprawek w kolumnie arkusza wyceny. Zamawiający wskazał: produkt 240 g, ilość 100 szt. Oferent poprawił na: produkt 400 g, ilość 60 szt. Przeliczono więc: 240 x 100 = 2400 na: 400 x 60 = 2400, podając do wyliczenia cenę za 400 g x 60 szt. Naszym zdaniem taka praktyka narusza art. 29 ustawy Pzp pomimo informacji zawartej w siwz o możliwości dostaw w aktualnie dostępnej gramaturze. Brak ewentualnego przedziału wagowego umożliwia również dostawę np. 1 szt. o wadze 2500 g. Czy wobec powyższego wykonawca mógł samowolnie zmienić stały ilościowy zapis podany przez zamawiającego w arkuszu wyceny, dokonując powyższych działań? W dotychczasowej naszej wieloletniej praktyce dopuszczalne było przeliczanie ceny w stosunku do gramatury w trakcie dostaw, a więc dopiero po zawarciu umowy.

Forma dokumentów składanych z ofertą po nowelizacji Pzp

Pytanie: Opis sytuacjiW jakiej formie powinny być wnoszone:a) dokumenty, o których mowa w § 9 ust. 1 rozporządzania w sprawie rodzajów dokumentów z 27 lipca 2016 r.,b) zobowiązanie podmiotu trzeciego do oddania wykonawcy niezbędnych zasobów na potrzeby realizacji zamówienia, o którym stanowi art. 22a ust. 2 ustawy Pzp?

AZA 120

Punktowanie oferty niezgodnej ze specyfikacją

wyrok z 8 listopada 2016 r. sygn. akt KIO 2030/16

Jak wypełnić JEDZ po nowelizacji

Pytanie: Na mocy art. 25a znowelizowanej ustawy Prawo zamówień publicznych wykonawca do oferty lub wniosku o dopuszczenie do udziału w postępowaniu dołącza tylko JEDZ lub oświadczenie w zakresie wskazanym przez zamawiającego w ogłoszeniu bądź siwz. Mam problem z wypełnieniem dokumentu jednolitego europejskiego dokumentu zamówienia. Czy w części IV sekcja A JEDZ muszę jako wykonawca wypełnić wszystkie pola? Startuję w postępowaniu o udzielenie zamówienia publicznego na dostawę sprzętu medycznego. Moje główne wątpliwości dotyczą wypełnienia rubryki: „C: ZDOLNOŚĆ TECHNICZNA I ZAWODOWA”. Co należy tam wpisać? Nie wiem też, jak wypełnić Część II A [Jeżeli wykonawca jest wpisany do urzędowego wykazu zatwierdzonych wykonawców lub posiada równoważne zaświadczenie (np. w ramach krajowego systemu – wstępnego – kwalifikowania)]?

AZA 119

Poznaj zasady relacji „in-house” zamawiający – zamawiający

Od nowego roku możliwe będzie udzielanie zamówień określanych mianem „in-house”. Możliwości te nie ograniczają się tylko do samorządów. Katalog zastosowania tego trybu jest dużo szerszy. Ma zastosowanie także w relacjach łączących administrację publiczną z podległymi jednostkami. Sprawdź, w jakich jeszcze sytuacjach można udzielić zamówienia z wolnej ręki na podstawie tych przesłanek.

AZA 117

Licytacja elektroniczna w nowelizacji ustawy Pzp – sprawdź, co się zmieniło

Czy w ustawie Prawo zamówień publicznych w brzmieniu po ostatniej nowelizacji  modyfikacji uległy zasady udzielania zamówień publicznych w trybie licytacji elektronicznej? Chodzi mi głównie o to, czy na etapie składania wniosków mogę żądać zarówno oświadczenia własnego wykonawcy, jak i dokumentów na potwierdzenie warunków udziału w postępowaniu? Uważam, że jest to konieczne, bo już w momencie składania wniosków muszę wiedzieć, czy wykonawca spełnia warunki, żeby zaprosić go do licytacji. Proszę o wskazanie artykułów, na które trzeba zwrócić uwagę, uaktualniając dotychczasową umowę z wykonawcą zawieraną w tym trybie.

Kontrowersje wokół przepisów przejściowych nowelizacji ustawy Pzp

Spośród zagadnień uregulowanych w przepisach przejściowych do nowelizacji ustawy Pzp największe znaczenie praktyczne wydają się mieć 2 zagadnienia: wybór sposobu komunikacji i związana z nim forma określonych dokumentów (JEDZ-a, oferty) oraz dokonywanie zmian umów. Przeczytaj poniższy tekst i dowiedz się, jak powinieneś postępować, aby pozostać w zgodzie z przepisami. Udzielamy odpowiedzi na 5 najbardziej nurtujących  pytań.

Co zmieniła nowelizacja ustawy Pzp w kryteriach oceny ofert

Nowelizacja zrywa z dotychczasowym założeniem, że cena zawsze powinna stanowić kryterium oceny ofert. Ustawodawca przewidział możliwość wyboru oferty wyłącznie na podstawie pozacenowych kryteriów. Ponadto cena nie jest już jedynym kryterium, nawet wówczas, gdy przedmiot zamówienia nie jest powszechnie dostępny oraz gdy nie ma ustalonych standardów jakościowych.

SZA 37

Najważniejsze zmiany wynikające z aktów wykonawczych do ustawy Pzp

Równolegle z wejściem w życie nowelizacji ustawy Pzp zaczęły obowiązywać nowe rozporządzenia. Dotyczą one wzorów ogłoszeń, rodzajów dokumentów i wykazu robót budowlanych. Mają znaczący wpływ na praktykę stosowania zmienionych przepisów i ich interpretację. Sprawdź, w jaki sposób wpłyną na uprawnienia i obowiązki uczestników rynku zamówień publicznych.  

AZA 115

Nowe regulacje dla grupy kapitałowej

Obowiązujące od 28 lipca znowelizowane przepisy wprowadzają zmiany w zakresie informowania zamawiającego o przynależności do grupy kapitałowej. To istotne działania, ponieważ w praktyce mogą decydować o dalszym trybie postępowania z ofertą wykonawcy. Zapoznaj się z nowymi obowiązkami wykonawców, czynnościami, jakie ma podjąć zamawiający, oraz dowiedz się, kiedy jest możliwe odstąpienie od złożenia informacji.

SZA 36

Sprawdź czy zamówienia z wolnej ręki możesz udzielić na dystrybucję energii elektrycznej

Pytanie: ProblemCzy jeśli w odniesieniu do zamówienia na dostawę energii elektrycznej przekraczam 30.000 euro, to mam obowiązek ogłosić przetarg nieograniczony tylko na sprzedaż energii czy również jej dystrybucję?

AZA 114

Lżejszy reżim przy udzielaniu zamówień na usługi społeczne  

Nowelizacja ustawy Pzp wprowadziła specjalne zwolnienia w zakresie usług społecznych. Możesz udzielać zamówień szybciej i prościej. Nie wiesz, czy dotyczy to  Twojego postępowania? W poniższym tekście omawiamy tę kategorię zamówień. Sprawdź, jak wygląda odformalizowana procedura. Zaoszczędź czas i uniknij naruszeń przepisów.

AZA 113

Odrzucenie oferty zgodnej z siwz może doprowadzić do unieważnienia postępowania

Zamawiający zobowiązany jest do odrzucenia oferty niezgodnej z siwz. Zanim dokona takiej czynności, powinien dokładnie rozważyć swoją decyzję. Faktycznym celem postępowania jest wybór najkorzystniejszej oferty, a nie skupienie się na stronie formalnej. Zastosowanie kalkulacji własnej wykonawcy, pomimo braku stwierdzenia niezgodności z siwz, doprowadziło ostatecznie do unieważnienia postępowania. Wyrok Krajowej Izby Odwoławczej  z 6 czerwca 2016 r., sygn. akt KIO 883/16

Nowelizacja Pzp okiem wykonawcy

Nowelizacja ustawy Pzp to gorący temat ostatnich tygodni. Wiele się mówi o nowych obowiązkach ciążących na zamawiających. Warto natomiast spojrzeć na nowe przepisy okiem wykonawcy, równoprawnego uczestnika procesu udzielenia zamówienia publicznego. Tę perspektywę prezentujemy poniżej.

AZA 112

Precyzyjne formułowanie zapytań jest obowiązkiem wykonawcy

Profesjonalnie działający podmiot zobowiązany jest do dokładnego wyrażenia swoich wątpliwości we wniosku o wyjaśnienie treści siwz. Wykonawca nie może oczekiwać od zamawiającego, że ten doszuka się w pytaniu treści, które nie zostały w jasny sposób wyrażone. Wyrok Krajowej Izby Odwoławczej z 23 maja 216, sygn. akt KIO 736/16

SZA 35

NOWE REGULACJE POZWOLĄ NA ELASTYCZNE ZMIANY UMÓW

Zawarte przed wejściem w życie przepisów nowelizacji umowy będą podlegały zmianie na nowych zasadach. Poniżej prezentujemy 3 ważne reguły związane ze stosowaniem nowych przepisów. 

AZA 111

Warunki udziału w postępowaniu i nowe reguły ich potwierdzania

Ustawa z 22 czerwca 2016 r. o zmianie ustawy Prawo zamówień oraz niektórych innych ustaw wymusza na zamawiających i wykonawcach odejście od utartych schematów działania w zakresie warunków udziału w postępowaniu i zasad potwierdzania ich spełniania.

Warto, aby o zastosowanych w postępowaniu kryteriach oceny ofert decydowali specjaliści z danej dziedziny

Pytanie: Problem:Przygotowujemy przetarg nieograniczony na sukcesywne dostawy wyrobów medycznych jednorazowego użytku. Jakie pozacenowe kryterium zastosować, aby nie narazić się na zarzut nieprawidłowości w zakresie dyscypliny finansów publicznych? Czy skorzystać z kryterium terminu dostawy, terminu płatności, a może jeszcze innego?

AZA 110

Oferowanie rozwiązania zmieniającego funkcjonalność sprzętu stanowi o niezgodności oferty z siwz

TEZA. Wszelkie niejasności w specyfikacji istotnych warunków zamówienia powinny być wyjaśniane na etapie postępowania przetargowego. Wykonawca nie może żądać uznania jego oferty za zgodną z siwz, jeżeli oferowany sprzęt nie spełnia wymaganych przez zamawiającego parametrów.

Nieprawdziwe informacje powodują wykluczenie wykonawcy

Pytanie: ProblemCzy w przypadku stwierdzenia nieprawdziwych informacji należy wykluczyć wykonawcę, czy wezwać do uzupełnienia dokumentów?

AZA 109

Ocena wyjaśnień rażąco niskiej ceny musi być adekwatna do wezwania

Teza Należy podkreślić, że art. 90 ust. 1 ustawy Pzp nie zobowiązuje wykonawcy do złożenia wyjaśnień dotyczących wszystkich elementów ceny. Przepis ten wskazuje na konieczność przestawienia wyjaśnień w zakresie tych elementów, które mają wpływ na wysokość zaoferowanej w ofercie kwoty. A zatem jeśli zamawiający nie wymagał od odwołującego przedłożenia szczegółowego kosztorysu, nie może odrzucić oferty z powodu jego braku w wyjaśnieniach. Wyrok Krajowej Izby Odwoławczej z 20 kwietnia 2016 r.; sygn. akt KIO 499/16

Negocjowanie treści oferty w drodze wyjaśnień to pewna podstawa odwołania

ProblemZamawiający w załączonym do siwz formularzu ofertowym wymagał określenia czasu i sposobu załatwiania reklamacji. Nie sugerował w żaden sposób konkretnych terminów. Projekt umowy i specyfikacja techniczna nie zawierała zapisów odnoszących się do reklamacji. Jeden z wykonawców nie wskazał tych parametrów w ofercie. Inni zadeklarowali konkretny termin i sposób. Jak ocenić taką ofertę?

Najpierw wzywamy do wyjaśnienia wysokości ceny, a dopiero później uzupełnienia dokumentów

Problem Czy należy wzywać do wyjaśnień w przedmiocie rażąco niskiej ceny również tych wykonawców, których oferty podlegają odrzuceniu z innych przyczyn? Czy takie oferty brać pod uwagę przy obliczaniu średniej arytmetycznej, o której mowa w art. 90 ust. 1 ustawy Pzp? Jaką procedurę wszcząć najpierw, gdy cena oferty wydaje się rażąco niska i zachodzi jednocześnie konieczność zastosowania art. 26 ust. 3 ustawy Pzp? 

AZA 108

Wykonawcy mogą już korzystać z Jednolity Europejski Dokument Zamówienia

Jednolity Europejski Dokument Zamówienia (JEDZ) to jedno ze sztandarowych rozwiązań nowych dyrektyw zamówieniowych, mające na celu uproszczenie procedur i uproszczenia dla wykonawców i zamawiających, już dziś rodzi wiele problemów interpretacyjnych. Wskazać po pierwsze należy na rozbieżności w regulacjach samego JEDZ w odniesieniu do zapisów dyrektywy, a po drugie na rozbieżności w formularzu stanowiącym załącznik do rozporządzenia KE i jego wersji elektronicznej, udostępnionej przez serwis umożliwiający wypełnienie i ponowne wykorzystanie ESPD (European Single Procurement Document), będącym na szczęście jeszcze w fazach projektu.

W opisie przedmiotu zamówienia trzeba zachować zasadę równego traktowania i uczciwej konkurencji

Problem Jedna z naszych jednostek – ochotnicza straż pożarna – chce zakupić samochód pożarniczy. Ma to być auto używane po karosacji (przystosowanie podwozia samochodu do wypełniania określonej funkcji przez zamontowanie odpowiedniego nadwozia – w tym przypadku zabudowa pożarnicza). Podwozie wraz z kabiną mają być używane, natomiast cała karosacja – zabudowa pożarnicza - będzie nowa, wyprodukowana w 2016 roku.

Przy ryczałcie nie trzeba poprawiać niezgodności między kosztorysem a ofertą

Problem Moje pytanie dotyczy możliwości dokonania poprawki w druku oferty zgodnie z postanowieniami art. 87 ust. 2 pkt 3 ustawy Pzp. Prowadzimy przetarg nieograniczony na roboty budowlane z wynagrodzeniem ryczałtowym. Wartość jednej z ofert, zgodnie z formularzem ofertowym, wynosi ok. 500.000 zł brutto. Z załączonych do oferty kosztorysów ofertowych wynikają odpowiednio kwoty: ok. 200.000 zł brutto i 300.000 zł brutto, co łącznie daje sumę z formularza ofertowego. Jednak po przejrzeniu drugiego kosztorysu okazuje się, że kwoty poszczególnych pozycji zostały błędnie dodane. Po dokonaniu przeliczeń kwota drugiego kosztorysu wynosi: ok. 1.000.000 zł brutto, co łącznie z pierwszym kosztorysem daje kwotę: 1.200.000 zł brutto. Różnica kwot między formularzem ofertowym a wyliczeniami z kosztorysów to 700.000 zł brutto. Czy zamawiający jest uprawniony do dokonania poprawki zgodnie z art. 87 ust. 2 pkt 3 ustawy Pzp?

AZA 107

Wykonawca może nie wyrazić zgody na poprawienie omyłki w ofercie

Pytanie: Zamawiający wszczął postępowanie i w siwz (jak i w formularzu ofertowym) określił termin realizacji zamówienia: od 01 sierpnia do 31 grudnia 2015 r. W trakcie postępowania dokonał zmiany specyfikacji i zmienił termin realizacji zamówienia na: od dnia podpisania umowy do 31 grudnia 2015 r. Opublikował też zmodyfikowaną treść siwz - tekst jednolity. Jeden z wykonawców złożył ofertę na formularzu pierwotnym i oświadczył, że zamówienie zrealizuje w terminie: od 1 sierpnia do 31 grudnia 2015 r. (a nie od dnia podpisania umowy). Zamawiający potraktował to jako inną omyłkę polegającą na niezgodności oferty z siwz, niepowodującą istotnych zmian w treści oferty, o czym poinformował wykonawcę pismem. Czy jest to prawidłowe?

Opis przedmiotu zamówienia nie może ograniczać konkurencji

Teza Ograniczenie konkurencji może mieć miejsce w przypadku, gdy zamawiający poprzez swój opis przedmiotu zamówienia preferuje jednego producenta, a sprzęt może być dostarczany przez wielu pośredników, przedstawicieli, dystrybutorów. W takim przypadku zamawiający musiałby w sposób bardzo szczegółowy określić i wyjaśnić swoje preferencje, które musiałyby być oparte o szczegółowe wymagania czy też wytyczne.Wyrok Krajowej Izby Odwoławczej z 7 kwietnia 2016 r.; sygn. akt KIO 444/16

Obowiązkiem zamawiającego jest poprawienie oczywistej omyłki rachunkowej

Pytanie: Wykonawca wpisał w formularzu cenowym:400,00 zł za roboczogodzinę x 700 roboczogodzin (roboczogodziny podał zamawiający) = 32.200, 00 zł.Po złożeniu wyjaśnień stwierdził, że się pomylił i powinno być: 46,00 zł za roboczogodzinę x 700 roboczogodzin = 32.200,00 zł.Cena oferty w zakresie roboczogodzin – 32.200,00 zł nie ulega zmianie. Cena za roboczogodzinę jest podstawą do dalszych rozliczeń. Czy jest to błąd w obliczeniu ceny?

AZA 106

Wykonawca ma tylko jedną szansę na uzupełnienie brakujących dokumentów

Pytanie: Pytanie Czy w przypadku wykluczenia z udziału w postępowaniu o udzielenie zamówienia na skutek nieuzupełnienia dokumentu potwierdzającego przynależność do grupy kapitałowej istnieje możliwość sprostowania lub uzupełnienia oferty i przywrócenia wykonawcy do udziału w przetargu? Czy oferent może w takim przypadku żądać zwrotu wadium?

Wykonawca ma prawo uzupełnić nie wypełniony, lecz podpisany wykaz zrealizowanych zamówień

Problem Prowadzimy dialog konkurencyjny. Jednym z warunków udziału w postępowaniu mającym wpływ na ocenę punktową był wymóg wykazania się dwiema robotami budowlanymi. Wnioskodawca złożył pusty, ale podpisany i datowany wykaz. Czy należy wezwać wykonawcę do uzupełnienia? A może trzeba wykluczyć go z postępowania?

Wpisanie złej daty w formularzu oferty jest oczywistą omyłką pisarską

Pytanie: Wykonawca wpisał złą datę w formularzu oferty. Postępowanie zostało ogłoszone w czerwcu, a wykonawca wpisał kwietniową datę. Czy można to zakwalifikować jako oczywistą omyłkę pisarską?

AZA 105

Wykonawca powinien wskazać, czy wybór jego oferty zobowiąże zamawiającego do zapłaty VAT

Pytanie: Problem Czy w przypadku zamówień krajowych, gdzie oferty składają polscy wykonawcy i w cenie ofertowej zawierają obowiązujący podatek od towarów i usług zgodnie z przepisami ustawy o VAT, należy w treści formularza ofertowego wpisywać dodatkowe dane i oświadczenia wykonawcy dotyczące VAT w nawiązaniu do przepisów obowiązujących od 1 lipca 2015 r. i art. 91 ust. 3a zdanie drugie Prawa zamówień publicznych? Wynika z niego obowiązek informacyjny względem wykonawcy w stosunku do zamawiającego odnośnie do powstania po jego stronie obowiązku podatkowego w podatku od towarów i usług w związku z wyborem danej oferty. Jakich zamówień dotyczy ten przepis? I jakich wykonawców? Czy oferent musi każdorazowo poinformować o powyższym w formularzu ofertowym? Jak powinny zostać sformułowane takie oświadczenia? 

Rewolucja w zamówieniach publicznych – czyli, jakie konsekwencje przyniosąnowe zasady udzielenia zamówień

Termin wyznaczony państwom członkowskim na implementację nowych dyrektyw o zamówieniach publicznych upływa 18 kwietnia 2016 r. W Polsce prace legislacyjne toczą się z błyskawicznym tempie, stąd pojawiła się duża szansa, że wspomniany termin zostanie dotrzymany. W dniu 15 marca 2016 r. Rada Ministrów przyjęła przedłożony przez ministra rozwoju projekt nowelizacji przepisów ustawy Prawo zamówień publicznych.

Nowy dokument typu Porada utworzony przez Klaudyna Saja-Żwirkowska

Pytanie: Prawo zamówień publicznych nie precyzuje, jak powinny zostać sporządzone referencje Problem Czy generalny wykonawca robót budowlanych może wystawić podwykonawcy poświadczenie należytego wykonania prac?

AZA 104

Wykonawca zagraniczny nie ma obowiązku składania zaświadczenia z polskiego rejestru karnego

Pytanie: Pytanie Prowadzimy przetarg nieograniczony powyżej progów unijnych. Wykonawca w celu wykazania, że pan X nie podlega wykluczeniu z postępowania w zakresie opisanym w art. 24 ust. 1 pkt 4–8 ustawy Pzp, załączył do oferty zaświadczenie z Ministerstwa Sprawiedliwości Krajowego Rejestru Karnego oraz pismo sporządzone przez Policję Stanu Pensylwania wraz z uwierzytelnionym tłumaczeniem z języka angielskiego, tj. wyciąg z rejestru karnego. Z tych dokumentów wynika, że pan X mieszka w Hiszpanii i posiada brytyjskie obywatelstwo. Zaświadczenie wystawiono natomiast w Pensylwanii. Zamawiający poprosił wykonawcę o złożenie wyjaśnień, dlaczego do oferty załączono dokument sporządzony przez Policję Stanu Pensylwania, jeżeli z innego zawartego w ofercie pisma wynika, że pan X mieszka w Hiszpanii. Dodatkowo wezwano wykonawcę do złożenia właściwego dokumentu, tj.: wyciągu z rejestru karnego dla pana X. Oferent w odpowiedzi na wezwanie oświadczył, iż obecnym miejscem pracy i pobytu pana X jest stan Pensylwania. Czy działania wykonawcy są prawidłowe?

Wykonawca jedynie wyjątkowo może złożyć zabezpieczenie należytego wykonania umowy w częściach

Pytanie: Pytanie Czy organizator postępowania może wyrazić zgodę na wniesienie przez wykonawcę zabezpieczenia należytego wykonania umowy w dwóch częściach, tj. na okres realizacji przedmiotu umowy i na czas rękojmi? Bywa, że okres rękojmi jest wydłużany przez wykonawców (w przypadku zastosowania takiego kryterium oceny ofert) nawet do 10 lat. Przedsiębiorcy w uzasadnieniu swojej prośby jako przyczynę podają brak możliwości uzyskania gwarancji ubezpieczeniowej na tak długi okres.

Po zawarciu umowy zamawiający nie może dokonywać autokorekty czynności podjętych w toku postępowania

Bez wyeliminowania z obrotu prawnego zawartej z wykonawcą umowy w sprawie zamówienia publicznego zamawiający nie ma podstawy prawnej do dokonania nowej czynności wyboru najkorzystniejszej oferty w tym samym postępowaniu. Takie działanie zamawiającego oznaczałoby w istocie zaciągnięcie nowego zobowiązania umownego. Jedynie prezes Urzędu Zamówień Publicznych w myśl przepisu art. 144a ust. 1 może wystąpić do sądu o unieważnienie: części umowy, o której mowa w art. 140 ust. 3 ustawy Pzp; zmian umowy dokonanych z naruszeniem art. 144 ust. 1 ustawy Pzp; umowy, o której mowa w art. 146 ust. 1 ustawy Pzp. Wyrok Krajowej Izby Odwoławczej z 16 listopada 2015 r.; sygn. akt KIO 2381/15

AZA 103

Zamawiający decyduje, kto wykona kluczowe części zamówienia

Teza Zamawiający ma prawo wskazać w umowie i specyfikacji istotnych warunków zamówienia, że kluczowe części zamówienia mają być świadczone przez osoby posiadające wymaganą wiedzę i doświadczenie.  Wykonawca do realizacji zasadniczego przedmiotu umowy musi te osoby wyznaczyć. W przeciwnym razie jego oferta będzie podlegała odrzuceniu jako niezgodna z siwz.Wyrok Krajowej izby Odwoławczej z 12 listopada 2015 r.; sygn. akt KIO 2334/15   

To zamawiający powinien odpowiednio opisać przedmiot zamówienia

Prowadzenie przez wykonawców wizji lokalnych w celu usystematyzowania wiedzy o planowanym zakresie i warunkach realizacji zamówienia wydaje się być dopuszczalne. Jednak świetle obowiązujących przepisów Pzp brak jest normatywnego uzasadnienia dla formułowania, czy to wprost, czy też w zawoalowany sposób, oczekiwania odnośnie do podejmowania takich czynności. Tak orzekła Krajowa Izba Odwoławcza w wyroku z 16 listopada 2015 r. (sygn. akt KIO 2353/15).

Termin płatności ustalony w umowach podwykonawczych może być krótszy niż 30 dni

Pytanie: Pytanie Czy w kontrakcie w sprawie zamówienia publicznego można zobowiązać wykonawcę, aby w umowie o podwykonawstwo ustalił termin zapłaty wynagrodzenia podwykonawcy nie dłuższy niż np. 14 dni? Czy nie będzie to sprzeczne z przepisem art. 143b ust. 2 ustawy Pzp, który stanowi, że termin ten nie może przekraczać 30 dni? W umowach, które trwają tylko kilka tygodni, zamawiający może być narażony na roszczenia podwykonawcy o zapłatę wynagrodzenia. Dotyczy to sytuacji, gdy wykonawca dostanie od zamawiającego pieniądze, ale nie zapłaci należności podwykonawcy, która w chwili otrzymywania wynagrodzenia od zamawiającego nie była jeszcze wymagalna.

AZA 102

Nowa ustawa Pzp, czyli odbiurokratyzowanie zamówień i uelastycznienie procedur

Szacuje się, że wartość rynku zamówień publicznych przekracza 200 miliardów rocznie, dlatego jasne i przejrzyste regulacje są kluczowe dla efektywnej realizacji zamówień publicznych. Polska stoi przed nie lada wyzwaniem – do 18 kwietnia 2016 r. państwa członkowskie UE zobowiązane są do implementacji do swoich porządków prawnych regulacji nowych dyrektyw. Termin ten jest niezwykle krótki, biorąc pod uwagę, że sposób wdrożenia przepisów do polskiego Prawa zamówień publicznych nie został jeszcze rozstrzygnięty.

Cena może być jedynym kryterium oceny ofert na dostawę paliwa

Pytanie: Problem Czy w przetargu na dostawę oleju napędowego wolno zastosować tylko kryterium ceny? Jeżeli nie, to z jakich innych elementów ocennych warto w tej sytuacji skorzystać?

Zamawiający unieważni postępowanie, jeśli przekroczono kwotę, jaką dysponuje na sfinansowanie zamówienia

Teza Kwotę przeznaczoną na sfinansowanie zamówienia zamawiający podaje przed otwarciem ofert zgodnie z art. 86 ust. 3 ustawy Pzp. To właśnie ta wartość stanowi punkt odniesienia dla ustalenia, czy postępowanie o udzielenie zamówienia może zostać unieważnione. W tym kontekście przykładowo wskazanie w siwz, że liczba 180 000 godzin świadczenia usług ma na celu porównanie ofert, a zamawiający liczbę tę może zmniejszyć, nie dają wykonawcy podstaw do samodzielnego określania rozmiaru świadczenia i zmiany ceny złożonej oferty. Wyrok Krajowej Izby Odwoławczej z 12 listopada 2015 r.; sygn. akt KIO 2347/15

AZA 101

Wykonawca musi wnieść zabezpieczenie należytego wykonania umowy przed jej zawarciem

Pytanie: Pytanie: Ustawa Pzp nie reguluje terminu, w jakim należy złożyć zabezpieczenie należytego wykonania umowy. Czy możliwe jest zatem złożenie go po zawarciu kontraktu w określonym w nim terminie?

W ogłoszeniu o udzieleniu zamówienia na daną część trzeba podać wartość wszystkich zamówień częściowych

Pytanie: Pytanie Zamawiający dokonuje aktualnie zakupu będącego częścią większego zamówienia. Stosuje przy tym procedury właściwe dla zsumowanych zamówień tego samego rodzaju. Czy w takim przypadku w ogłoszeniu o udzieleniu zamówienia w Biuletynie Zamówień Publicznych, w sekcji IV.5 szacunkową wartość zamówienia należy podać dla tej konkretnej części większego zamówienia, która jest aktualnie udzielana? A może trzeba wskazać kwotę właściwą dla wszystkich zamówień tego samego rodzaju (stanowiącą podstawę wszczęcia postępowania)? Wzór ogłoszenia w tej sekcji odnosi się jedynie do składania ofert częściowych, nie zamówień udzielanych w częściach.

Roboty zamienne – zasady ich zlecania zgodnie z przepisami

Pytanie: Pytanie: Kto powinien wnioskować o wykonanie robót zamiennych i kto oraz za pomocą jakich dokumentów musi je zatwierdzić? Czy w przypadku ich wystąpienia konieczny jest aneks do kontraktu czy należy podpisać odrębną umowę? Kiedy takie roboty mogą wystąpić? Jak wygląda sprawa realizacji robót zamiennych w przypadku wynagrodzenia ryczałtowego i kosztorysowego? Kiedy i czy w ogóle wynagrodzenie wykonawcy może ulec zmianie i na jakiej podstawie je wypłacić? Jaki zapis dotyczący przewidywanych robót zamiennych oraz zmiany wynagrodzenia moglibyśmy wprowadzić do umowy?

AZA 100

Uzupełnić zaświadczenie ZUS można tylko raz

Teza Jeżeli zamawiający prawidłowo wezwał do uzupełnienia dokumentu w postaci zaświadczenia ZUS, obowiązkiem wykonawcy jest przedstawienie dokumentu potwierdzającego brak podstaw do wykluczenia. Nieprzedstawienie takiego dokumentu w odpowiedzi na wezwanie wykluczy go z postępowania.Wyrok Krajowej Izby Odwoławczej z 4 września 2015 r.; sygn. akt KIO 1802/15

To zamawiający musi udowodnić, że wykonawca uczestniczył w przygotowaniu postępowania

Teza Na zamawiającym ciąży obowiązek ustalenia i wykazania, że wykonawca posługiwał się w celu sporządzenia oferty osobami uczestniczącymi w przygotowaniu prowadzonego postępowania. W dalszej kolejności musi sprawdzić, w jaki sposób powyższe narusza konkurencję w postępowaniu.Wyrok Krajowej Izby Odwoławczej z 31 lipca 2015 r.; sygn. akt KIO 1523/15

Przy remoncie na jednym obiekcie trzeba zsumować wartość robót i materiałów

Pytanie: Pytanie: Na terenie skansenu są rozmieszczone różne obiekty wpisane do ewidencji eksponatów (np. chałupy, zagrody). Wymagają one prac remontowych np. wymiany trzciny na dachu lub gontu. Sami kupujemy materiał a następnie wykonujemy roboty we własnym zakresie. Czy należy sumować zakup materiałów i napraw? Czy każdy obiekt można potraktować oddzielnie?