Jak wypełnić JEDZ po nowelizacji

Pytanie: Na mocy art. 25a znowelizowanej ustawy Prawo zamówień publicznych wykonawca do oferty lub wniosku o dopuszczenie do udziału w postępowaniu dołącza tylko JEDZ lub oświadczenie w zakresie wskazanym przez zamawiającego w ogłoszeniu bądź siwz. Mam problem z wypełnieniem dokumentu jednolitego europejskiego dokumentu zamówienia. Czy w części IV sekcja A JEDZ muszę jako wykonawca wypełnić wszystkie pola? Startuję w postępowaniu o udzielenie zamówienia publicznego na dostawę sprzętu medycznego. Moje główne wątpliwości dotyczą wypełnienia rubryki: „C: ZDOLNOŚĆ TECHNICZNA I ZAWODOWA”. Co należy tam wpisać? Nie wiem też, jak wypełnić Część II A [Jeżeli wykonawca jest wpisany do urzędowego wykazu zatwierdzonych wykonawców lub posiada równoważne zaświadczenie (np. w ramach krajowego systemu – wstępnego – kwalifikowania)]?

Internetowe rejestry a wymóg składania dokumentów – praktyka sprawdzania ofert

Pytanie: W nowym rozporządzeniu w sprawie dokumentów brak jest ważności odpisu z właściwego rejestru lub z Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej. Jednocześnie w art. 26 ust. 1 i 2 ustawy Pzp wskazano, że dokumenty powinny być aktualne na dzień składania ofert. Co powinnam zrobić w następujących sytuacjach: 1. Wykonawca nie składa odpisu z rejestru i nie wskazuje strony internetowej do jego samodzielnego pobrania (zgodnie z § 10 ust. 1 rozporządzenia w sprawie dokumentów). Czy mogę samodzielnie uzyskać dostęp do niego (np. z polskiego KRS), czy też muszę wezwać wykonawcę do uzupełnienia lub wskazania strony internetowej? 2. Wykonawca sam składa odpis z KRS wystawiony np. 2 lata przed terminem składania ofert. Czy należy przyjąć, że jest on aktualny? Jeżeli nie – to czy powinnam go sama wydrukować? Niezależnie od powyższego, w przypadku samodzielnego pobierania np. odpisu z KRS – kiedy należy dokonać takiej czynności? Czy musi być to koniecznie w dacie składania i otwarcia ofert (wiadomo, że w przypadku takich rejestrów nie ma możliwości cofnięcia daty wydruku)?

Centralizacja zamówień publicznych w gminie. Podstawy prawne takiej operacji

Pytanie:  Zamawiający, którym jest gmina, planuje zcentralizować zamówienia publiczne udzielane przez urząd i jednostki organizacyjne. Innymi słowy chce, aby urząd miasta przeprowadzał wszystkie procedury przetargowe dla całej gminy (także dla jej różnych jednostek organizacyjnych, takich jak np. zarząd dróg czy zieleni). Nie chodzi tutaj jednak o zamówienia wspólne. Na podstawie którego przepisu ustawy Pzp można zapewnić jednostkom organizacyjnym łączną obsługę zamówień publicznych, zgodnie z art. 10a ustawy o samorządzie gminnym? A może wystarczy, że art. 10a ustawy o samorządzie gminnym dopuszcza możliwość wspólnej obsługi i bez znaczenia są przepisy ustawy Pzp?

Uważaj na pułapki w zakresie publikacji ogłoszeń powyżej progów

ProblemCzy w ramach obowiązku przekazywania do publikacji ogłoszeń unijnych znowelizowane przepisy wprowadziły zmiany. Na co powinno się zwracać uwagę, aby nie narazić się na zarzuty organów kontrolnych.

Spór wokół odwołania na wybór oferty narasta

Krajowa Izba Odwoławcza wydała już trzecie postanowienie kwestionujące prawo wykonawcy do wniesienia odwołania od wyboru najkorzystniejszej oferty w postępowaniu poniżej progów unijnych. Tym razem arbitrzy okazali się wyjątkowo zgodni w interpretacji. Ku satysfakcji uczestników rynku zamówień prezes UZP jest odmiennego zdania. Jedno z tych postanowień zostało już zaskarżone, a zaskarżenie kolejnych dwóch wydaje się kwestią czasu.

Licytacja elektroniczna w nowelizacji ustawy Pzp – sprawdź, co się zmieniło

Czy w ustawie Prawo zamówień publicznych w brzmieniu po ostatniej nowelizacji  modyfikacji uległy zasady udzielania zamówień publicznych w trybie licytacji elektronicznej? Chodzi mi głównie o to, czy na etapie składania wniosków mogę żądać zarówno oświadczenia własnego wykonawcy, jak i dokumentów na potwierdzenie warunków udziału w postępowaniu? Uważam, że jest to konieczne, bo już w momencie składania wniosków muszę wiedzieć, czy wykonawca spełnia warunki, żeby zaprosić go do licytacji. Proszę o wskazanie artykułów, na które trzeba zwrócić uwagę, uaktualniając dotychczasową umowę z wykonawcą zawieraną w tym trybie.

Kontrowersje wokół przepisów przejściowych nowelizacji ustawy Pzp

Spośród zagadnień uregulowanych w przepisach przejściowych do nowelizacji ustawy Pzp największe znaczenie praktyczne wydają się mieć 2 zagadnienia: wybór sposobu komunikacji i związana z nim forma określonych dokumentów (JEDZ-a, oferty) oraz dokonywanie zmian umów. Przeczytaj poniższy tekst i dowiedz się, jak powinieneś postępować, aby pozostać w zgodzie z przepisami. Udzielamy odpowiedzi na 5 najbardziej nurtujących  pytań.

Co zmieniła nowelizacja ustawy Pzp w kryteriach oceny ofert

Nowelizacja zrywa z dotychczasowym założeniem, że cena zawsze powinna stanowić kryterium oceny ofert. Ustawodawca przewidział możliwość wyboru oferty wyłącznie na podstawie pozacenowych kryteriów. Ponadto cena nie jest już jedynym kryterium, nawet wówczas, gdy przedmiot zamówienia nie jest powszechnie dostępny oraz gdy nie ma ustalonych standardów jakościowych.

Co powinieneś wiedzieć o zamieszczaniu ogłoszeń w BZP po nowelizacji

Ustawa Pzp to mnóstwo nowych obowiązków zmawiającego oraz jego praw. Jednocześnie zamówienia podprogowe mają niezwykle istotny udział w rynku zamówień publicznych. Sprawdź, jakie najważniejsze zmiany w zakresie obowiązku ogłaszania postępowań w Biuletynie Zamówień Publicznych przyniosły nowe regulacje.

Zamawiający może nakazać wykonawcy osobistą realizację umowy

Pytanie: Czy po nowelizacji ustawy Pzp zamawiający może zobowiązać wykonawcę do wykonania zamówienia bez udziału podwykonawców?

2013

Szykują się rewolucyjne zmiany w ustawie Prawo zamówień publicznych

Cena zbyt niska zamiast rażąco niska, wprowadzenie definicji umowy o podwykonawstwo, uzależnienie wypłaty wynagrodzenia wykonawcy od zapłaty należności podwykonawcom oraz nowe przesłanki wykluczenia wykonawcy z postępowania to początek nadchodzącej rewolucji w przepisach o zamówieniach publicznych

Sąd apelacyjny unieważnił umowę wartą ponad 30 mln złotych

Z zamówieniem publicznym, które powinno być udzielone na podstawie ustawy Prawo zamówień publicznych, mamy do czynienia także w przypadku, gdy wynagrodzeniem wykonawcy jest wyłącznie korzyść w postaci nabycia własności kopalin uzyskanych w związku z wykonaniem robót budowlanych.

2016

Regulamin postępowania przy rozpoznawaniu odwołań – projekt rozporządzenia

Nowelizacja Pzp i unijne rozporządzenia wymusiły dostosowanie treści rozporządzenia do nowej siatki pojęciowej oraz zasad, w szczególności uwzględniających komunikację elektroniczną. Przeczytaj poniższe omówienie i zapoznaj się z planowanymi nowymi rozwiązaniami zawartymi w projekcie rozporządzenia.

Rażąco niska cena w opinii UZP

W dniu 16 listopada 2016 r. na stronach Urzędu Zamówień Publicznych pojawiła się obszerna opinia dotycząca nowego brzmienia przepisów ustanawiających procedurę badania rażąco niskiej ceny. Urząd przy omówieniu poszczególnych elementów tej problematyki powołuje dość szeroko orzecznictwo Krajowej Izby Odwoławczej, co powinno sprzyjać uspójnieniu wykładni dokonywanej przez oba organy. Temat opinii stanowią głównie problemy istniejące już w poprzednim stanie prawnym, które nowelizacja miała na celu rozwiązać. Z jakim skutkiem? O tym poniżej.

Punktowanie oferty niezgodnej ze specyfikacją

wyrok z 8 listopada 2016 r. sygn. akt KIO 2030/16