Wykonawca może polegać na zdolnościach lub sytuacji innych podmiotów

Pytanie: Czy w związku z nowelizacją zmodyfikowano wymagania co do możliwości korzystania z tzw. użyczenia wiedzy i doświadczenia lub kadry i potencjału technicznego od podmiotu trzeciego?

Specyfikacja istotnych warunków zamówienia według znowelizowanych przepisów ustawy Pzp

Specyfikacja istotnych warunków zamówienia to najważniejszy dokument w postępowaniu. Określa wszelkie reguły gry obowiązujące w danej procedurze. W przetargu nieograniczonym, a po nowelizacji również ograniczonym, musi być udostępniona obowiązkowo na stronie internetowej. Sprawdź, jaki wpływ na konstrukcję tego dokumentu mają znowelizowane przepisy ustawy Pzp, i uniknij błędów.

Pożar uzasadnia udzielenie zamówienia z wolnej ręki na prace związane z odbudową zniszczeń

Pytanie: W zeszłym tygodniu mieliśmy pożar w jednym z naszych obiektów na składowisku odpadów komunalnych (sortownia odpadów selektywnie zbieranych). Straty dotyczą wnętrza hali, uszkodzone zostały m.in. bramy segmentowe, oszklenie, instalacja elektroenergetyczna, monitoring, wywietrzniki dachowe, kabina sortownicza. Konstrukcja obiektu nie została naruszona. Obecnie trwają prace (szacowane są straty) likwidatora szkód z towarzystwa ubezpieczeń. Potrzebujemy pilnie odbudować obiekt, gdyż musi być prowadzona segregacja odpadów (m.in. wymagane jest osiągnięcie odpowiednich poziomów recyklingu). Straty szacujemy na ok. 600 tys. zł netto. Nie znamy jeszcze wyceny likwidatora i zakresu prac remontowych, jakie według niego powinny być wykonane. Proszę o podpowiedź, jak postąpić w tej sytuacji – czy trzeba korzystać z ustawy Pzp, jeżeli de facto otrzymamy odszkodowanie od ubezpieczyciela, czyli wydatkowane będą pieniądze z ubezpieczenia? Jeżeli tak, to w jakim trybie udzielić zamówienia? Czy możliwe jest np. zastosowanie art. 4 pkt 8 ustawy Pzp? Wykonywane będą w tym przypadku prace z kilku branż (w tym np. dostawy) przez różnych wykonawców.

Nowe regulacje o rażąco niskiej cenie

Rażąco niska cena to temat budzący wiele emocji. Pozostawienie zbyt dużej swobody zamawiającym powodowało, że często wybierano mocno zaniżone oferty. Przeregulowanie zapisów służyło z kolei często sztucznym wezwaniom w sytuacjach, gdy wątpliwości wcale się nie pojawiały. Zapoznaj się z poniższym tekstem i sprawdź, co zmieniła nowelizacja.

2013

Orzecznictwo wskazuje, jaki tryb wybrać oraz jak powinno przebiegać postępowanie w danej procedurze

Jedną z podstawowych zasad udzielania zamówień publicznych jest zasada równego traktowania wykonawców i uczciwej konkurencji. Jej realizacji służy zasada prymatu przetargu nieograniczonego oraz ograniczonego. W drodze wyjątku i tylko w przypadkach określonych w ustawie zamawiający mogą również korzystać z trybów niekonkurencyjnych. Należą do nich zgodnie z art. 10 ust. 2 ustawy Prawo zamówień publicznych: negocjacje z ogłoszeniem, dialog konkurencyjny, negocjacje bez ogłoszenia, zamówienie z wolnej ręki, zapytanie o cenę oraz licytacja elektroniczna. Jednak organizatorzy przetargów powinni pamiętać, że aby skorzystać z trybów niekonkurencyjnych, muszą spełnić określone przesłanki.

Każdy z uczestników postępowania powinien mieć niezbite dowody na potwierdzenie swojego stanowiska

Teza Postępowanie przed Krajową Izbą Odwoławczą toczy się z uwzględnieniem zasady kontradyktoryjności. Tak więc KIO nie ma obowiązku wymuszania ani zastępowania stron w jego wypełnianiu, gdyż to na podmiotach uczestniczących w postępowaniu spoczywa obowiązek przedstawienia dowodów na poparcie swoich twierdzeń.Wyrok Krajowej izby Odwoławczej z 17 czerwca 2013 r.; sygn. akt KIO 1305/13

Długość terminu na uzupełnienie dokumentów jest wypadkową zachowania zasad szybkości postępowania i równego traktowania wykonawców

Teza Termin, który można wyznaczyć na uzupełnianie dokumentów i oświadczeń w trybie art. 26 ust. 3 ustawy Pzp, nie został doprecyzowany przez ustawodawcę. Jego długość za każdym razem określa zamawiający, który korzysta z instytucji wezwania do uzupełnienia dokumentów. Termin ten powinien być jednak tak wyznaczony, aby umożliwić wykonawcom realne uzupełnienie żądanych dokumentów i oświadczeń. Przy czym zamawiający nie może dostosowywać terminów do potrzeb konkretnego wykonawcy. Jego obowiązkiem jest bowiem kierowanie się zasadą szybkości postępowania o udzielenie zamówienia.Wyrok Krajowej Izby Odwoławczej z 26 czerwca 2013 r.; sygn. akt KIO 1393/13 (art. 26 ust. 3 ustawy Pzp)

2016

Poznaj zasady relacji „in-house” zamawiający – zamawiający

Od nowego roku możliwe będzie udzielanie zamówień określanych mianem „in-house”. Możliwości te nie ograniczają się tylko do samorządów. Katalog zastosowania tego trybu jest dużo szerszy. Ma zastosowanie także w relacjach łączących administrację publiczną z podległymi jednostkami. Sprawdź, w jakich jeszcze sytuacjach można udzielić zamówienia z wolnej ręki na podstawie tych przesłanek.